صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / کمیته نوبل جایزه آنگ‌سان سوچی را پس نمی‌گیرد/رعد الحسین: سوچی باید استعفا می‌داد
کمیته نوبل جایزه آنگ‌سان سوچی را پس نمی‌گیرد/رعد الحسین: سوچی باید استعفا می‌داد

کمیته نوبل جایزه آنگ‌سان سوچی را پس نمی‌گیرد/رعد الحسین: سوچی باید استعفا می‌داد

کمیسونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته است، بهتر بود آنگ‌ سان سوچی از رهبری دولت میانمار استعفا می‌کرد اما کمیته صلح نوبل اعلام کرده در نظر ندارد جایزه صلح نوبل را از خانم سوچی پس بگیرد.

آنگ سان سوچی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، دبیر کمیته نوبل اعلام کرد که بسیار مهم است به یاد داشته باشیم که جایزه نوبل چه در فیزیک و چه در ادبیات و چه در حوزه صلح به افرادی داده می‌شود که تلاش‌ها و دستاوردهای آن‌ها ارزش جایزه داشته باشد.

کمیته جایزه صلح نوبل در نروژ گفته است که در نظر ندارد جایزه صلح نوبل را از او پس بگیرد. این جایزه در سال ۱۹۹۱ به خاطر تلاش صلح‌آمیز آنگ سان سوچی برای استقرار دموکراسی در کشورش به او اعطا شد.

کمیته نوبل روز چهارشنبه اعلام کرد که این موسسه هیچ قصد و نیتی مبنی بر بازپس‌گیری جایزه صلح نوبل از سوچی ندارد و هیچ سوالی درباره بازپس‌گیری جایزه صلح نوبل وجود نداشته است.

همچنین زید رعد الحسین کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: تلاش‌های سوچی برای موجه نشان دادن بحران بسیار تأسف‌برانگیز است. او می‌تواند ساکت باشد و یا حتی اقدام بهتر این است استعفا کند.

رعد حسین گفته است که “آنگ‌ سان سوچی در موقعیتی قرار داشته است که بتواند به اقدام عملی دست بزند اما در این زمینه اقدامی نکرد.

به گزارش بی‌بی‌س،‌ کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اظهارات آنگ‌ سان سوچی که از تعهد دولتش به رعایت حقوق بشر در میانمار سخن گفته بود، اظهار داشت: “او می‌بایست سکوت کند، یا حتی بهتر، در اعتراض به این وضعیت استعفا کند.”

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در این مصاحبه گفت که “احتیاجی نبود آنگ‌ سان سوچی به سخنگوی نظامیان برمه (میانمار) تبدیل شود، بلکه می‌توانست بگوید، ببینید، من حاضرم که رهبر اسمی این کشور باشم ولی نه تحت چنین شرایطی.”

در حالیکه آنگ‌ سان سوچی به وضوح تسلطی بر ارتش میانمار ندارد و اختیار اداره امور این کشور نیز به طور کامل در دست دولت غیرنظامی تحت رهبری او نیست، سرکوب مسلمانان روهینجا توسط ارتش با همکاری شبه نظامیان، لباس شخصی‌ها و بودایی‌های افراطی تحت حمایت نظامیان باعث انتقاد شدید از او شده است.

در پی حمله مسلحانه شبه‌نظامیان مسلمان مخالف دولت به پاسگاه‌های پلیس و مراکز نظامی در استان راخین در روز ۲۵ اوت سال ۲۰۱۷، نیروهای دولتی میانمار و شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش عملیات گسترده‌ای را در این منطقه به اجرا گذاشتند. با وجود تاکید دولت بر اینکه هدف از این عملیات “مبارزه با تروریسم” بود، هزاران تن از غیرنظامیان مسلمان این منطقه به خاطر فشار و خشونت نیروهای دولتی و تندروهای بودایی خانه‌های خود را ترک کردند و آواره شدند.

به گزارش نهادهای بین‌المللی، شماری از ساکنان این روستاها در حمله ارتش و لباس‌شخصی‌های وابسته به ارتش و بودایی‌های افراطی جان خود را از دست دادند و تعدادی خانه و روستای مسلمان‌نشین به آتش کشیده شد.

با فرار چند هزار نفر به بنگلادش، این بحران جنبه بین‌المللی یافت و دولت میانمار با انتقاد و محکومیت گسترده جهانی مواجه بوده است. انتقادات جهانی از میانمار اخیرا شدت گرفته هر چند مقامات آن کشور گفته‌اند که با بهبود شرایط و تضمین امنیت به اقلیت روهینجا، چند هزار تن از آنان از بنگلادش به محل سکونت خود بازگشته‌اند. هنوز هم هزاران تن از آوارگان روهینجا در شرایط دشوار در نواحی مرزی بنگلادش به سر می‌برند در حالیکه بنگلادش نیز خود با دشواری عمیق اقتصادی مواجه است. نحوه برخورد با اقلیت مسلمانان به خصوص باعث انتقاد شدید از آنگ‌ سان سوچی، از مخالفان سابق دولت نظامیان میانمار شده است.

انتهای پیام

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.