صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / کاهش وزن و کنترل دیابت با یک قند طبیعی
کاهش وزن و کنترل دیابت با یک قند طبیعی

کاهش وزن و کنترل دیابت با یک قند طبیعی

مفهوم استفاده از قندی که برای محافظت در برابر سندروم متابولیک مفید باشد بعید به نظر می‌رسد اما بر اساس یک مطالعه جدید، نوعی قند طبیعی خاص می‌تواند چنین کاربردی داشته باشد.

قند شکر

به گزارش کسب و کار نیوز، هنگامی که بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، کبد چرب و فشارخون بالا در کنار هم قرار می‌گیرند به عنوان سندروم متابولیک شناخته می‌شوند.

هر یک از این بیماری‌ها به طور جداگانه خطر بروز دیگر مشکلات و امراض مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. با این حال هنگامی که همگی آن‌ها با هم اتفاق می‌افتد، این خطرات تشدید می‌شود.

افرادی که به سندروم متابولیک مبتلا هستند، سطوح بالاتری از تری‌گلیسیرید در خونشان دارند که در نهایت می‌تواند باعث لختگی در عروق خونی و تصلب شرائین شود.

در ایالات متحده آمریکا نرخ ابتلا به سندروم متابولیک در حال افزایش است به طوری که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی ۳۴.۲ درصد از بزرگسالان به آن مبتلا بوده‌اند.

پیدا کردن راهی قابل اعتماد برای مقابله با سندروم متابولیک و دیگر اجزای وابسته به  آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. در حال حاضر متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن مسیری جدید و نوآورانه برای درمانی بالقوه ارائه کرده‌اند که شامل کنش‌های یک قند طبیعی به نام “ترهالوز” است.

ترهالوز یک قند طبیعی است که توسط برخی باکتری‌ها، قارچ‌ها، گیاهان و حیوانات تولید می‌شود و به صورت صنعتی به ویژه در غذاها و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آخرین مطالعه صورت گرفته در این زمینه محققان با حل کردن قند ترهالوز در آب، آن را روی موش‌ها آزمایش کرده و دریافتند که این قند تغییراتی را در بدن موش‌ ایجاد می‌کند که به لحاظ نظری می‌تواند برای افراد مبتلا به سندروم متابولیک سودمند باشد.

به نظر می‌رسد این مزایا از طریق مسدود کردن گلوکز در کبد و در نتیجه فعال‌سازی ژن ALOXE3 که حساسیت انسولین را بهبود می‌بخشد، به دست می‌آید. فعال‌سازی ژن ALOXE3 هم‌چنین باعث کالری‌سوزی و کاهش تجمع چربی و افزایش وزن می‌شود. در عین حال سطوح چربی و کلسترول موجود در خون موش‌های مورد مطالعه نیز با کاهش روبه‌رو شده است.

نتایج آزمایش هم‌چنین نشان داد مصرف این قند باعث ایجاد تاثیرات مفید روزه‌داری در بدن بدون نیاز به محدود کردن رژیم غذایی می‌شود و همچنین حساسیت انسولین را به همان شیوه‌ای که داروهای معمول دیابت – تیازولیدیندیون- انجام ‌می‌دهند، بهبود می‌بخشد. این اثرات احتمالا به دلیل محرومیت گلوکز از کبد ایجاد می‌شود.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، در صورتی که این نتایج به مرحله کاربردی برسد ممکن است روزی بدون نیاز به کاهش غذا بتوانیم از مزایای روزه‌داری بهره ببریم. با این وجود به تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها نیاز است تا کاهش برخی آسیب‌های ناشی از سندروم متابولیک با استفاده از قند ترهالوز اثبات شود.

 انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.