صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / روند کارورزی دانشجویان تسهیل می‌شود/۳۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند

مدیر کل دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم :

روند کارورزی دانشجویان تسهیل می‌شود/۳۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند

مدیر کل دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم از برنامه وزارت علوم برای تصویب طرح تسهیل دوران کارآموزی و کارورزی دانشجویان خبر داد.

بیکاری

دکتر محمدسعید سیف در گفت و گو با ایسنا، بر تلاش وزارت علوم برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید کرد و گفت: این مشکل به عنوان یک موضوع اساسی در دستور کار سیاست‌های وزارت علوم قرار دارد و در این راستا نیز سیاست‌ها و برنامه‌هایی تدوین و اجرایی می‌شود تا بتوانیم این معضل را تا حدودی برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: البته این موضوع دو مشکل می‌تواند داشته باشد که در درجه اول بحث این است که باید فرصت کار وجود داشته باشد و بازار کار فعالی داشته باشیم، این موضوع نیز تا حد زیادی به وزارت خانه‌های دیگر بر می‌گردد اماموضوع دیگر در داخل وزارت علوم است که ما در این راستا بحث افزایش مهارت‌ها را در دستور کار داریم تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بتوانند کارایی بهتری داشته باشند و مهارت‌های جدی‌تری را پیدا کنند، رصد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز امر دیگری است که در دست اجرا داریم.

سیف در ادامه تصریح کرد: بحث رصد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان طرحی است که درمعاونت پژوهشی وزارت علوم تدوین وبا همکاری معاونت آموزشی اجرایی می‌شود و با تکیه بر نتایج آن می‌توانیم اطلاعات شفاف‌تر و دقیق‌تری از وضعیت اشتغال دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی پیدا کرده و بر اساس آن سیاست‌های دقیق‌تری را در بحث مهارت افزایی و اشتغال زایی آنها تدوین کنیم.

قائم مقام معاونت پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بحث تسهیل ارتباط دانشجویان با صنایع، که در دوران کارآموزی آن را تجربه می‌کنند نقش مهمی در وضعیت اشتغال زایی آنها بعد از فارغ‌التحصیلی ایفا می‌کند. در واقع موضوع کارآموزی‌ها در وزارت علوم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دانشجویان از وضعیت بازار کار آینده شناخت بهتری به دست بیاورند و تلاش ما این است که صنایع در این زمینه همکاری‌های بیشتری با دانشجویان داشته باشند.

دکتر سیف برخی از مسئولیت‌ها و حوادث را یکی از دلایل ممانعت برخی از صنایع و دستگاه‌ها از حضور دانشجویان کارآموز در آن مکان‌ها برشمرد و گفت: ما در وزارت علوم طرحی را در دست داریم که با تصویب آن شرایط حضور کارآموزان در صنایع آسان‌تر می‌شوند. اگرچه در حال حاضر این کارآموزان باید از پوشش بیمه‌ای در دوره‌ کارآموزی بهره‌مند شوند اما هنوزحد و حدود این موضوع شفاف نیست و این امر موجب نگرانی‌های کارفرمایان نیز شده است اما به طور کلی این دانشجویان  تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند هرچند هنوز برای کارورزی طرح بیمه شفاف نیست.

مدیر کل دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم خاطر نشان کرد:‌ علاوه بر طرح وزارت علوم برای تسهیل وضعیت کارآموزی دانشجویان، دانشگاه‌ها نیز هیات‌ امناهای خاص خود را دراین زمینه دارند و می‌توانند برای تسهیل این ارتباط طرح‌هایی را تصویب و با صنایع ارتباط بگیرند اما به طور کلی وزارت علوم برای تسهیل و بهبود دوره‌های کارآموزی و کارورزی طرحی در دست دارد که به زودی تصویب خواهیم کرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، گفت: البته بیکاری آنها به این معنی نیست که توانمندی کار بین فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود ندارد در واقع فرصت کار به دلیل غیر فعال بودن اقتصاد و صنعت در کشور وجود ندارد، طبیعتا این افراد نیز بیکار می شوند که البته آمار بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان کارشناسی بیشتر است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.