صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / رشد ۴۰۰ درصدی ترانزیت خارجی در سیستان و بلوچستان
رشد ۴۰۰ درصدی ترانزیت خارجی در سیستان و بلوچستان

رشد ۴۰۰ درصدی ترانزیت خارجی در سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: در پنج ماهه گذشته در بخش ترانزیت خارجی 482 هزار تن کالا به ارزش شش میلیارد دلار از گمرکات رسمی استان ترانزیت شد که در بخش ارزش، رشد چشمگیر بالای 400 درصد داشت.

صادرات

به گزارش کسب و کار نیوز- منطقه سیستان و بلوچستان، رضا راستی در جمع خبرنگاران افزود: در پنج ماه گذشته بیش از هزار و ۵۰۲ میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر یا وارد شده است.

راستی در ادامه بیان کرد: در پنج ماه امسال میزان صادرات، واردات و ترانزیت کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در این مدت، ۶۷۱ هزار تن کالا به میزان ارزی بیش از ۲۴۲ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های استان صادر شد که نسبت به سال قبل از نظر ارزشی ۷۰ درصد رشد داشت و عمده کالاهای صادراتی سیمان، گاز و میله بود.

وی اظهار کرد: مقداری کالا هم از مبادی استان صادر شد که فرایند تشریفات مربوط به صادرات در گمرکات دیگر انجام گرفته بود و فقط از استان خارج شد که این میزان به ۱٫۵ تن با ارزش ۷۴۰ میلیون دلار رسید و به لحاظ ارزش ۴۷ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است و کاشی، سیمان و قیر عمده کالاها صادراتی بود.

به گفته وی، در بخش واردات ۴۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۴ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های استان ترخیص شد که انبه و برنج به همراه لوازم خانگی عمده آن ها بود و استان در این حوزه نسبت به سال قبل رشد ۲۹ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: در گذشته فرایند ترخیص کالا در گمرکات استان به صورت کاغذی و دستی انجام می شد که علاوه بر زمان بر بودن گاهی سبب تخریب محموله و زیان دیدن تجار می شد اما با تغییر رویه و سیستمی شدن اقدام ها تجار می توانند در هر لحظه حتی از منزل علاوه بر تکمیل فرایند صادرات و واردات به طور کامل محموله خود را رصد کنند.

به گفته وی، در میان گمرکات استان، واردات از زاهدان و چابهار بیش از دیگر نقاط استان بود و در صادرات هم افغانستان و پاکستان بیشترین صادرات را داشتند و تصویب منطقه آزاد سیستان و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ایرانشهر و سراوان هم به دلیل تخصیص معافیت های گمرکی می تواند زمینه ساز توسعه بیشتر صادرات و واردات در استان شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.