صفحه اصلی / استان ها / مازندران / بی‌خانمانی گل و گیاه در وطن

بی‌خانمانی گل و گیاه در وطن

صنعت گل و گیاه در مازندران در حالی روبه رشد است که با وجود ظرفیت های بسیار، جای خالی یک دهکده ویژه عرضه این محصولات به وضوح به چشم می‌خورد.

سومین نمایشگاه گل و گیاه به همت جهاد کشاورزی محمودآباد در سالن شهید رجایی این شهرستان افتتاح شد؛ ۴۴ غرفه با عنوان گل و گیاهان زینتی، شاخه بریده و آپارتمانی ارائه شده که به نوعی فعالان صنعت اقتصادی کشاورزی را به هم استانی ها معرفی می‌کند؛ این نمایشگاه از پنجم تا نهم شهریور از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ عصر برای بازدید عموم دایر است.

ما نیاز به دهکده‌های گل و گیاه در مازندران داریم

به گزارش کسب و کار نیوز، غلامرضا گلزاری دهنو، رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران در مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه در محمودآباد با بیان این که رشد حداقل سه درصدی در دنیا با تمام مشکلات زیست محیطی و اجتماعی را برای صنعت کشاورزی متصور هستیم، اظهار کرد: در ایران با وجود همه مشکلات و ناملایمات، این صنعت حداقل به عقب بازنگشته، ایستا نبوده و قصد حرکت به سمت جلو را دارد. 

وی با اشاره به این که مازندران به لحاظ شرایط اقلیمی خاص از ۷۰ سال پیش در صنعت کشاورزی و گل و گیاه پیشتاز بوده است، تصریح کرد: امروزه به جایی رسیدیم که مازندران رتبه اول گل‌های شاخه بریده را در ایران و رتبه اول گیاهان فضای باز در کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران با اشاره به اتفاقاتی که در طبیعت مازندران افتاده از جمله کاهش منبع آبی، مهاجرت اقلیمی که روز به روز مشهود تر می شود، ادامه داد: این مسئله در راستای بخش کشاورزی باعث بروز مشکلات و تزریق نیازهایی به سطح استان خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: تغییراتی که در بازار اتفاق می‌افتد، ضربه اول را به صنف گل و گیاه می‌زند زیرا ما در انتهای سبد خرید قرار داریم؛ ساختارهایی که در آن تولید می‌کنیم زیر ۵ سال قدمت ندارند و اگر بخواهیم جایگاه خودمان را در سطح ملی حفظ کنیم باید بازنگری انجام شود.

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران با اشاره به این که اولین مسئله‌ای که باید به آن پرداخت جایگاه تشکل‌های تولید است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان باید در بخش قوانین و مسائل مربوط به صنف خود و در صدور پروانه‌های تولید نقش داشته باشند.

گلزاری یادآور شد: به بسیاری از پتانسیل های مازندران توجه نشده است و یا اساسا تصمیم کاملا تخصصی گرفته نمی‌شود؛ ما نیاز به دهکده‌های گل و گیاه در مازندران داریم؛ صنعت گل و گیاه باید دیده شود تا اشتغال زایی بیشتری را در رشته کشاورزی برای جوانان به وجود آید.

*سهم ناچیز گل و گیاه در بازار اقتصادی کشور

مهدی گلچوب، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در ادامه مراسم گفت: تولید کنندگان گل و گیاه می دانند که این محصول در اقتصاد داخلی و خارجی نقش بسزایی دارد و یکی از برترین های ما در بخش توسعه صادرات است، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم سهم مناسبی را از بازار این محصول در کشورهای منطقه داشته باشیم.

وی با بیان این که  این بازار عظیم و بکر در مازندران هنوز جای کار دارد، یادآور شد: هدف گذاری ۳ میلیارد دلار را برای توسعه صادرات استان در پایان برنامه ششم تعیین شده و دستور داده شد تا در کار گروه توسعه صادرات، برنامه ریزی لازم را داشته باشیم تا میزان صادرات استان در پایان برنامه ششم به عدد هدف نزدیک شود.

* با واردات گل و گیاه مخالف هستیم

گلچوب  افزود: یکی از محصولاتی که در تحقق توسعه صادرات می تواند نقش داشته باشد صادرات گل و گیاه استان است؛ برگزاری نمایشگاه ها در منطقه ای که ظرفیت بالایی دارند به ویژه غرب مازندران در عرضه محصول و کسب دستاوردها و بازاریابی محصول نقش بسزایی ایفا می کند.

وی با بیان این که برخورد با قاچاق گل و گیاه یکی از سه محور مبارزه با قاچاق استانداری است، افزود: دغدغه هایی در زمینه واردات قاچاق گل و گیاه مطرح شده که افراد سودجو با این کار باعث بروز مشکلاتی جبران ناپذیر به داشته های ما در این حوزه می شوند؛ با واردات گل و گیاه مخالف هستیم، اگر قرار است اتفاق بیافتد؛ باید از استاندارد های لازم برخوردار باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران تصریح کرد: بر اساس هماهنگی با سازمان توسعه تجارت ایران، نمایشگاه هایی که در کشور هدف برگزار شود؛ ۵۰ درصد هزینه نمایشگاه از سوی دولت پرداخت می شود بر این اساس اتحادیه ها می توانند با برنامه ای مدون در راستای توسعه گل و گیاه قدم بردارند؛ این آمادگی را داریم تا از برگزاری نمایشگاه تخصصی  گل و گیاه استان مازندران در هر یک از کشورهای منطقه به ویژه روسیه  حمایت کنیم.

وی با اشاره به این که پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان گل و گیاه برای توسعه تولیدات مکانیزه و مدرن با نمای ارگانیک بوده تا تولید را افزایش دهد، یادآور شد:در این حوزه ها با پرداخت بسته رونق تولید و به ویژه در بحث اشتغال روستایی و اختصاص این تسهیلات به گلخانه ها در صدد حمایت از آن ها هستیم.

*تنها نیم درصد تولیدات گل و گیاه مازندران به خارج از کشور صادر می شود

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران  در ادامه مراسم با بیان این که کشاورزی مازندران به عنوان یک رکن فعال و جدی در عرصه اقتصاد، اشتغال، صادرات، امنیت غذایی، نشاط و شادابی استان و کشور است، اظهار کرد:  مازندران در بخش های مختلف زراعی، باغی، شیلاتی، دام، طیور و گل و گیاه  اشتغال‌زا  بوده و سند توسعه اقتصادی را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به این که باید جایگاه مازندران را در عرصه تولید گل و گیاه حفظ و پیشرو در این صنعت باشیم، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد گل و گیاه استان، ۹۰ درصد تولید مرکبات، ۷۰ درصد کیوی، و بعضا ۱۰۰ درصد تولید برنج  و نیمی از فرآورده های شیلاتی و مرغ به خارج از استان و مابقی به خارج از کشور صادر می شود.

شهیدی فر با بیان این که نزدیک به ۵۰۰ میلیون واحد گل و گیاه که ۱۵۰ میلیون واحد  آن گل‌های آپارتمانی است در طی سال در مازندران تولید می شود، تصریح کرد: نیم درصد تولیدات گل و گیاه استان به خارج از کشور می رود؛ یعنی ۲ میلیون واحد؛ اگر عدد به ۱۰درصد برسد بی شک با ارزآوری و رونق اقتصادی همراه خواهد بود.

*محمودآباد به عنوان پایتخت گل های زینتی مازندران معرفی شود

یحیی یوسف پور فرماندار محمودآباد در ادامه مراسم آغاز به کار این جشنواره یکی از مباحث مهم در بخش صنعت را توجه به اقتصاد درون زا و خصوصا کشاورزی که جایگاه ویژه ای دارد، دانست و گفت: ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی مازندران ویژگی خوب و مستعد دارد به گونه‌ای که ۴۳ درصد از برنج تولیدی کشور در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به این که مازندران می تواند در بحث گل و گیاه حائز رتبه های برتردر کشور باشد، تصریح کرد: محمودآباد ویژگی برجسته‌ای در تولید گل و گیاه دارد و اگر این صنعت در منطقه مورد توجه ویژه قرارگیرد می‌تواند اشتغالزایی مطلوبی فراهم آورد. برند و شاخص شهرستان محمودآباد، گل و گیاه است؛ زمینه برای رشد این عرصه باید فراهم و دغدغه ها رفع شود.

یوسف پور یادآور شد: حدود ۳ میلیارد تومان از سال گذشته تاکنون به بخش گل و گیاه در محمودآباد اختصاص یافته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.