صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / کارشناسان: حمله اخیر لیبی پاسخی به فراخوان رهبر داعش بود
کارشناسان: حمله اخیر لیبی پاسخی به فراخوان رهبر داعش بود

کارشناسان: حمله اخیر لیبی پاسخی به فراخوان رهبر داعش بود

به گفته کارشناسان، حمله تروریستی اخیر داعش به دروازه "کعام" در لیبی که پس از پیام اخیر ابوبکر بغدادی صورت گرفت، حکایت از مرحله جدیدی از اقدامات داعش در داخل لیبی دارد.

داعش

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از اسپوتنیک، سامح عید، کارشناس مصری در حوزه تروریسم اعلام کرد که پیام اخیر منسوب به ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش بیانگر این است که اگر صدای پخش شده واقعا صدای او باشد، وی همچنان در قید حیات به سر می‌برد و در دوره آتی ممکن است عملیات بزرگی در مناطق مختلف جهان به ویژه عملیات “گرگ‌های تنها” که البغدادی خواهان آن شده است، صورت بگیرد.
وی در ادامه افزود: سرکرده‌های میدانی داعش همچنان به صورت غیر علنی در کشورهای مختلف عربی و اروپایی فعالیت می‌کنند.

در همین راستا، محمود المصراتی، تحلیلگر سیاسی لیبیایی تصریح کرد: عملیاتی که در لیبی رخ داد می‌تواند پاسخی به فراخوان البغدادی باشد. این عملیات به صورت فردی صورت گرفت تا تاکیدی بر دنبال کردن استراتژی گرگ‌های تنها توسط داعش باشد.

وی در ادامه افزود: تعداد اعضای داعش در لیبی به هزاران تن نمی‌رسد، بلکه تعداد کمی در مناطق صحرایی حضور دارند و برخی از گروهک‌های زیرزمینی نیز در سرت، درنه، طرابلس و برخی مناطق دیگر  مستقر هستند و آن‌ها همچون گذشته دیگر قادر به بازگشت نیستند و  آن‌ها در حال حاضر سعی دارند عملیات فردی در مناطق مختلف لیبی انجام دهند.

ناجح ابراهیم، اندیشمند اسلامی اعلام کرد که گروهک‌های تروریستی پس از شکست‌هایی که متحمل شدند، به این راهکار تکیه کرده‌اند و به صورت خودجوش دست به عملیات فردی می‌زنند و برای این اقدامات با سرکرده‌های داعش هماهنگی به عمل نمی‌آورند.

ابراهیم تاکید کرد که این مکانیزم کاری داعش منحصر به لیبی نیست، بلکه در شماری از کشورهایی که حضور علنی‌ اعضای داعش در آنها دشوار است، این امر صورت می‌گیرد.

طبق گزارش منابع میدانی لیبی، شماری از نیروهای “گرگ‌های تنها” در مناطق الخمس، الزلتین و جنوب سرت، میان مصراته و طرابلس حضور دارند. همچنین برخی از گروهک‌های زیرزمینی در شهر درنه فعالیت می‌کنند. منابع متعددی نیز بر این امر تاکید کرده‌اند که نیروهای مسلح توانستند قبل از محاصره‌شان فرار کنند و سعی دارند فعالیتشان را در مناطق دیگر این کشور مجددا از سر بگیرند و همچنین دست به عملیات تلافی جویانه علیه نیروهای امنیتی و یا نیروهای خدمات عمومی بزنند.

داعش صبح پنجشنبه دروازه امنیتی “کعام” واقع در غرب لیبی را مورد هدف قرار داد، در این عملیات با وجود اقدامات امنیتی دولت توافق ملی برای تامین امنیت طرابلس و حومه‌های آن دست کم هفت نظامی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.