صفحه اصلی / اصناف / کاهش گلاسه و مقوا در بازار نگران‌کننده است
کاهش گلاسه و مقوا در بازار نگران‌کننده است

میرباقری:

کاهش گلاسه و مقوا در بازار نگران‌کننده است

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا از شیوه برخورد دولت با انبارهای کالا به ویژه کاغذ انتقاد کرد و گفت: چنین شیوه‌ای موجب عدم عرضه کالا به بازار و گران‌تر شدن کاغذ شده است.

سیدحسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، با انتقاد به سیاست جدید دولت در واردات مقوا و کاغذ گلاسه از طریق سامانه نیما،‌ گفت: متاسفانه با وجود نیاز به مقوای پشت طوسی و کاغذ گلاسه مجوز واردات این کالاها هنوز صادر نشده است،‌ من در رابطه با کاهش مقوای پشت طوسی هشدار داده‌ام،‌ این منطقی نیست که ما همه توان را صرف کاغذ کنیم، بسیاری از صنایع ما وابسته به مقوا هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، وی افزود:‌ امروز آنچه که بیش از هر چیز در حوزه کاغذ اهمیت دارد،‌ نگاه همه جانبه و کارشناسی است،‌ متاسفانه در هفته‌های اهیر به دلایل نامعلوم مجوز واردات گلاسه و مقوای پشت طوسی صادر نمی‌شود،‌ نامه‌نگاری‌هایی در این خصوص با وزارت صنعت انجام شده است،‌ اما آن‌ها قرارداد با مصرف‌کننده‌ها هستند،‌ در حالیکه مصرف‌کننده‌ای که پنج تن،‌ ۱۰ تن و حتی دو تن مصرف دارد‌، حاضر نیست به شخصه اقدام به امضای قرارداد کند،‌ تا چند ماه بعد کاغذش را تحویل بگیرد. زمانی که مشخص نیست بازار کاغذ در چه وضعی است‌‌، همیشه این واردکننده بوده که این ریسک را پذیرفته است.

میرباقری تصریح کرد:‌ صنایع زیادی داریم که وابسته به مقوا هستند، ما در آینده نزدیک دچار کمبود شدید خواهیم شد، وزرات صمت با وارد‌کننده‌ها باید همکاری کند،‌ بحث من درباره رقم ارز نیست‌، اما بعد از مشخص شدن نرخ ارز ما همیشه دچار بحران می‌شویم. دولت باید بین احتکارکنندگان و کسانی که مصرف‌کننده واقعی هستند، تفاوت قائل شود.

وی با اشاره به برخی از نظرات غیرکارشناسی در حوزه کاغذ گفت:‌ برخی از دوستان ایراد می‌گیرند که چرا فلان واردکننده کاغذش را نگه داشته است و نمی‌فروشد؟ در حالی که نوع کاغذ موجود‌، کاغذی است که برای فصل زمستان و چاپ سررسید و تقویم کاربرد دارد،‌ اکنون فصل کاغذ چاپ و تحریر است.

میرباقری همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر واردات کاغذ ۸۰ گرمی و تبدیل آن به آ۴ گفت: این اتفاق جدیدی نیست،‌ قبلا هم معمول بوده است،‌ واردکنندگان بسیاری کاغذ ۸۰ گرمی می‌آورند و با دستگاه‌های برش اتوماتیک یا گیوتین کاغذها را برش می‌دهند.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا هم‌چنین با انتقاد از شیوه اقدامات دولت در برخورد با انبارهای کاغذ گفت:‌ متاسفانه رعب و وحشتی که در انبارها ایجاد کردند،‌ موجب عدم عرضه کالاها به بازار شده است،‌ متاسفانه کل کالاهای انبار توقیف می‌شود،‌ در حالی که امکان دارد، اصلا کالای مورد نظر احتکاری نباشد،‌ می‌گویند مدارک را به دادگاه بیاورید اگر درست بود می‌توانید کالاها را خارج کنید،‌ طی کردن این روند اداری چند روز طول می‌کشد‌، طبیعی است که کالا کمتر به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که قیمت کاغذ در هفته گذشته اندکی نزولی شد،‌ گفت:‌ اما توقیف کالای چند انبار بدون دلیل موجب رشد قیمت‌ها شد.

انتهای پیام/

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.