چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / کردستان / افزایش ۱۵ درصدی قیمت دارو در کردستان
افزایش ۱۵ درصدی قیمت دارو در کردستان

افزایش ۱۵ درصدی قیمت دارو در کردستان

معاون غذا و دارو علوم پزشکی استان کردستان، با اشاره به اینکه قیمت دارو هم متناسب با نرخ تورم، همچون کالاهای دیگر افزایش یافته است گفت: امسال در برخی اقلام دارویی به طور میانگین بین 8 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته ایم و فعلا در بعد دارو تغییر قیمتی در کشور به دلیل تغییر قیمت ارز صورت نگرفته است.

دارو

کامبیز حسن زاده در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با کم یاب شدن برخی اقلام دارویی بیماران خاص گفت: کمبودهای دارویی امری ثابت است و به طور طبیعی در هر کشور بین یک تا ۳ درصد کمبود دارو وجود دارد که علت آن به میزان تقاضا، تجویز پزشکان و میزان مصرف آن دارو در برهه زمانی خاص بر می گردد که کشور ما هم از این امر مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور کمبودهای دارویی وجود دارد و فقط مختص استان کردستان نیست افزود: افزایش مصرف برخی داروها به طور نسبی در کشور، متناسب نبودن شرایط تولید دارو با شرایط موجود و عدم وارد شدن برخی داروها از جمله علل افزایش قیمت و کمبود دارو محسوب می شود.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی استان کردستان، با اعلام اینکه میزان کمبود دارو در استان کردستان طی سال جاری نسبت به سال ۹۶، افزایش یافته است عنوان کرد: کردستان در اسفندماه سال گذشته با ۱۸٫۶ قلم کمبود دارو سال را به پایان رساند که این میزان در سال ۹۷ بیشتر شد.

وی ادامه داد: تفاوت بین عرضه و تقاضا در اوایل سال، بازار حاکم بر واردات و تولیدات دارو و ازر دارو از جمله عوامل موثر بر کمبود اقلام دارویی در سال ۹۷ است.

حسن زاده گفت: کمبود دارو در فروردین ماه جاری به ۲۲ قلم، در اردیبهشت ماه ۳۰ قلم و در خردادماه به ۴۵ قلم افزایش یافت، این میزان در تیرماه به ثبات رسید و در مرداد ماه هم به ۳۲ قلم رسید.

وی بیان کرد: کمبود دارو در کردستان نسبت به یک درصد میانگین جهانی کمتر است و بر همین اساس نگرانی زیادی در راستای کمبود دارو در سطح استان وجود ندارد.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی استان کردستان، گفت: بیمارستان کوثر سنندج به عنوان بخش دولتی در اختیار ما قرار دارد و تمامی اقلام دارویی مورد نیاز استان را به طور کامل تا پایان سال به جز چند قلم کمبود کشوری، تامین کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت دارو هم متناسب با نرخ تورم، همچون کالاهای دیگر افزایش یافته است بیان کرد: امسال در برخی اقلام دارویی به طور میانگین بین ۸ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته ایم و فعلا در بعد دارو تغییر قیمتی در کشور به دلیل تغییر قیمت ارز صورت نگرفته است.

حسن زاده خاطرنشان کرد: دارو طبیعتا باید ارز دولتی بگیرد و شرکت های دارویی برای واردات و تهیه مواد اولیه باید ارز دولتی بگیرند که کم و بیش دریافت هم کرده اند بر همین اساس ادعای داروخانه ها و شرکت های دارویی مبنی بر استفاده ارز آزاد برای تهیه دارو اشتباه و شایعه است.

وی با اعلام اینکه با توجه به شرایط کنونی کشور، برخی اقلام دارویی افزایش قیمت زیادی داشته است، یادآور شد: داروهای بیماران خاص، ام اس و بیماران خونی فعلا تغییر قیمت آنچنانی نداشته است و احتمالا در آینده با توجه به سیاست دولت مبنی بر مکمل های وارداتی به طور خاص و تعلق نگرفتن ارز دولتی، شاید قیمت دارو افزایش یابد.

    

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.