صفحه اصلی / استان ها / قم / سحر و جادو واقعیتی که وجود دارد
سحر و جادو واقعیتی که وجود دارد

‌یک کارشناس مذهبی:

سحر و جادو واقعیتی که وجود دارد

‌یک کارشناس مذهبی گفت: متاسفانه در دنیای مدرن امروز، عده ای به اصرار در صدد هستند تا اموری چون سحر، جادو و چشم زخم را به طور کلی رد و انکارکنند؛ سحر، جادو، چشم زخم و مانند آن واقعیاتی است که وجود دارد.

سحر و جادو

‌حجت الاسلام و المسلمین محسن یوسفی کیا در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا‌، عنوان کرد: وجود مسئله سحر و جادو در دین اسلام تایید شده است؛ در قرآن مکررا به این موضوع اشاره شده است، به طوری که واژه سحر و مشتقات آن حدود ۶۰ بار در کلام الله مجید آمده است.

وی با تاکید بر محوریت موضوع سحر در داستان حضرت موسی(ع) افزود: نمونه‌ای روشن از این مسئله، در داستان حضرت موسی(ع) در مواجهه با ساحرانی که توسط فرعون استخدام شده بودند، دیده می شود که در داستان مذکور، ساحران در صدد خنثی کردن فعالیت حضرت موسی(ع) بودند.

‌در بعضی موارد سحر و جادو تاثیر عینی و بیرونی دارد

این کارشناس مذهبی گفت: طبق آنچه که از آیات و روایات دریافت می‌شود، بروز و ظهور مسئله سحر و جادو به دوگونه است؛ به طوری که ساحران گاهی سعی می‌کنند با تصرف در تخیل و ذهن مخاطب، واقعیت را آنگونه که وجود ندارد برای مخاطب نمایش دهند، همچون حرکت طناب‌ها در داستان حضرت موسی(ع)‌ که ساحران آن را به گونه‌ای نمایش دادند که گویی آن طناب‌ها همچون مار در حال حرکت هستند و در واقع این امر را به مخاطب القا می کنند.

وی بیان کرد: گونه‌ دیگری از سحر، اثر بیرونی و عینی دارد و تنها به واسطه تصرف خیال مخاطب نیست، همچون داستان هاروت و ماروت که به وسیله سحر و جادو بین زن وشوهر تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کردند، همان گونه که در قرآن ذکر شده است: “فیتعلمون منهما ما یفرّقون به بین المرء و زوجه”، بنابراین، وجود مسئله‌ی سحر و جادو مورد تایید آیات قرآن است.

یوسفی کیا در خصوص علت دارا بودن برخی افراد از قدرت سحر گفت: انسان موجودی مختار است که توانایی انجام بسیاری از کارها اعم از مثبت و منفی را دارد، اما این مسئله که افرادی این قدرت را در طریقی بهره می‌گیرند که موجب ایجاد فتنه و تفرقه می‌شود، امری است که افراد براساس اختیار خود انجام می‌دهند و صرف داشتن قدرت انجام امور توسط انسان، مجوزی بر انجام کارهای منفی و یا گناه نیست.

‌سحر و جادو سرنوشت انسان را تغییر نمی دهد

وی در رابطه  با تاثیر و نقش سحر و جادو در سرنوشت انسان تصریح کرد: اکثر افراد از روی جهالت، مشکلاتی از قبیل تاخیر ازدواج را با بسته شدن بخت توسط سحر و جادو توجیه می ‌کنند، در صورتی که ریشه مشکل چیز دیگری است، اما درصد کمی از افراد که طلسمی در زندگی شان ایجاد می‌شود، مسیر زندگیشان تغییر می‌کند، اما باز هم این امر، منافاتی با سرنوشت انسان ندارد.

یوسفی کیا افزود: درمثالی ساده می‌توان گفت هنگامی که شخص در اثر یک تصادف عمد و یا غیر عمد دچارنقص عضو و یا ناتوانی جسمی می‌شود، درواقع در آینده روند سرنوشت این فرد در اثر یک حادثه آن طور که باید طی نمی شود، این مساله نیز همچون مسئله‌ی سحر و جادو است که در روند زندگی شخص تاثیر گذار است، اما سرنوشت یک انسان را تغییر نمی‌دهد؛ اما از آنجا که دریک حادثه و یا تصادف، عامل دخیل، دیده می‌شود و یک امر بیرونی و عینی است، مسائلی از این قبیل به چشم نمی آید اما هنگامی که فردی بدخواه، پنهانی تاثیری منفی درروند سرنوشت فرد می‌گذارد، پذیرش این مسئله برای انسان دشوارتر است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: بنابراین اموری از این قبیل می تواند در روند زندگی و سرنوشت انسان تاثیر داشته باشد اما این باور که سحر و جادو سرنوشت انسان را به طور کلی تغییر می‌دهد، صحیح نیست؛ همچنین موارد دیگری چون محل تولد، جنسیت و والدین که در زندگی یک فرد موثراند، همگی از اموری است که بدون اختیار انسان انتخاب شده است؛ در نتیجه همه‌ی عوامل موثر در سرنوشت و زندگی آدمی به اختیار و اراده انسان نیست.

‌راهکارهای ایمن ماندن از سحر و جادو در منابع دینی قرار دارد

وی یادآور شد: این نکته را نیز باید درنظر گرفت که خداوند در دین اسلام، راهکارهای ایمن ماندن از سحر، جادو، چشم زخم و اموری از این قبیل را در برابر انسان قرار داده است که در صورت تمسک جستن از آن می‌توان از شر شیاطین جنی و انسی ایمن شد‌ یا آن را رفع کرد، از این میان به ادعیه، تعویذات و حرزها در خصوص این مسائل می توان اشاره کرد.

‌همه‌‌ مشکلات را به سحر وجادو نسبت ندهید

یوسفی کیا اظهار کرد: متاسفانه در دنیای مدرن امروز، عده ای به اصرار در صدد هستند تا اموری چون سحر، جادو، چشم زخم و اموری از این قبیل را به طور کلی رد و انکار کنند و درمقابل گروهی نیز، همه‌‌‌‌ی مشکلات زندگی را به سحر و جادو نسبت می‌دهند، درحالی که هر دو عقیده اشتباه است؛ سحر، جادو، چشم زخم و مانند آن، واقعیاتی است که وجود دارد و اسلام نیز وجود آن را تایید می‌کند، اما این نکته را باید در نظر داشت که همه‌‌ مشکلات را با سحر و جادو نباید توجیه کرد.

‌قدرت خداوند می‌تواند مانع از تاثیر سحر و جادو در زندگی افراد شود

وی با تاکید بر اینکه وجود و تاثیر سحر و جادو در زندگی افراد، هیچ مناقات و مغایرتی با قدرت خداوند ندارد، گفت: در اینکه خداوند قدرت مطلق دارد هیچ شکی نیست، اما این را هم باید درنظر گرفت که نظام عالم براساس قواعد و قوانین خود پیش می‌رود؛ به این معنا که قرار نیست خداوند در کلیه‌ی امور و قواعد عالم دستکاری کند. 

این کارشناس مذهبی گفت: به طور مثال، برندگی چاقو قدرتی طبیعی است که طبق قواعد هستی به آن داده شده است، در جایی به اراده‌ی خداوند این قدرت از چاقو گرفته شده و موجب عدم بریدن گلوی حضرت اسماعیل(ع) می‌شود، این معجزه‌ای است که خداوند به صلاح دید خود اراده فرموده است، در صورتی که همین خاصیت برندگی شمشیر موجب شهادت امام حسین(ع) شده و خاصیت برندگی شمشیر در واقعه‌ی کربلا اثر گذار بود.

 

یوسفی‌کیا اظهار کرد: گرفتن خاصیت برندگی چاقو در داستان حضرت اسماعیل(ع)، عدم تاثیر سوزندگی آتش بر حضرت ابراهیم(ع) و معجزاتی از این قبیل همگی اموری هستند که به اراده‌ی خداوند اتفاق افتادند؛ بنابراین خداوند قدرت مانع شدن از اتفاقات عالم هستی را دارد و درآن شکی نیست؛ اما قرار نیست قدرت خداوند مانع از همه‌ی اتفاقات در عالم شود و قواعد عالم دستکاری شود.

وی متذکر شد: بنابراین در اموری چون سحر و جادو نیز، قدرت خداوند می‌تواند مانع از تاثیر سحر بر زندگی فرد شود و چه بسا بلاهایی توسط خداوند از انسان دفع می‌شود که شخص چون از آن آگاهی ندارد متوجه آن نیست؛ طبق روایات چه بسیار بلاهایی که توسط اعمال نیک انسان دفع می‌شود بدون آن که انسان به آن آگاهی یابد.

‌در اسلام، آموختن علم سحرو جادو منع شده است

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه سحر در آموزه‌های دینی از علوم غریبه به شمار می رود، گفت: از منظر فقه اسلامی، یادگیری و آموختن علم سحر و جادو ممنوع است تا جایی که برای برخی ساحران حد شرعی معین شده است اما این نکته نیز باید در نظرگرفته شود که در این مسئله تفکیک صورت گرفته است، به این معنا که انگیزه‌ی فرد یاد گیرنده نقش اساسی بر حرمت یا عدم حرمت آموختن این علم  در اسلام دارد.

وی ادامه داد: اگرشخصی به انگیزه‌‌ی ایجاد اختلاف و فتنه در زندگی افراد به دنبال آموختن علم سحر و جادو ‌رود، این نوع یادگیری قطعا حرام است اما کسی که به انگیزه‌ی ابطال سحر ساحران در پی یادگیری این علم می‌رود، نزد فقها پذیرفته شده و اشکال شرعی ندارد.

یوسفی کیا بیان کرد: به طور کلی عموما افراد از یادگیری این علوم پرهیز داده می‌شوند، چرا که هیچ گونه تضمینی جهت عدم انجام سحر توسط یادگیرنده آن وجود نداشته و عده‌ی بسیار اندکی هستند که نیت و انگیزه‌ای جز ابطال سحر ساحران را نداشته باشند.

‌جهت ابطال سحر، بهترین روش رجوع به منابع دینی است

وی در خصوص ابطال سحر جادوگران و ساحران خاطرنشان کرد: بهترین روش جهت ابطال سحر و مانند آن، رجوع به منابع دینی مانند مفاتیح الجنان است؛ اکثر قریب به اتفاق کسانی که ادعای علم باطل السحر را دارند، مدعی دروغین هستند.

این کارشناس مذهبی متذکر شد: در واقع باطل السحر را می‌توان دو نوع در نظر گرفت که نوع اول آن، همان آموزه هایی است که در اسلام و منابعی همچون مفاتیح الجنان قابل دسترسی است و نوع دیگر آن نیز توسط کسانی که مسلط به دانش ابطال سحر هستند، انجام می شود.

یوسفی کیا با اشاره به اینکه اکثر کسانی که ادعای تسلط به دانش باطل السحر را دارند از مکانیزم شیطانی استفاده می کنند، تاکید کرد: بهترین و موثر ترین روش جهت ابطال سحر همان آموزه‌های اسلامی است و همانطور که گفته شد اکثر اشخاصی که  مدعی تسلط به دانش ابطال سحر هستند، تنها ادعایی  پوچ دارند و چه بسیار مواردی که افراد توسط چنین مدعاهایی فریب خورده و به ظاهر مشکل آنان مرتفع شده است، در حالی که در دراز مدت، همین باطل السحرهای دروغین، سبب ایجاد مشکلی بسیار بدتر از مشکل اولیه در زندگی افراد شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.