صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / خطر فرونشست در کمین دشت‌های خراسان جنوبی

خطر فرونشست در کمین دشت‌های خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکثر دشت‌های استان به شکل جدی در مقیاس بزرگ در حال فرونشست است.

فرونشست زمین

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین امامی، امروز(۲۳ مرداد)، در دیدار با مجمع نمایندگان استان، اظهار کرد: میانگین بارندگی استان در حال حاضر ۱۱۲ میلی متر است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۷ میلیون متر مکعب کسری مخزن آب در استان داریم، افزود: متاسفانه میانگین بارندگی استان از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هوای استان بیش از ۱٫۵ درجه افزایش داشته است، گفت: ۹۲ درصد تبخیر آب در استان داریم.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر کل جمعیت استان درگیر پدیده خشکسالی شده‌اند، تصریح کرد: عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و استان در وضعیت تنش آبی شدید قرار دارد.
امامی با اشاره به اینکه تمامی نیاز آب شرب استان از طریق آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر میزان استخراج سالانه آب زیرزمینی از قنوات استان ۶۷۰ میلیون متر مکعب است.
وی با بیان اینکه اکثر دشت‌های استان به شکل جدی در مقیاس بزرگ در حال فرونشست است، اظهار کرد: بخش کشاورزی با استفاده از ۹۱ درصد منابع آب استان ۳۵٫۳ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه چهارم کم درآمدترین استان‌ها در حوزه خانوارهای شهری را دارد، افزود: ۱۶۳۷ روستا معادل ۴۷ درصد کل روستاهای استان در یک بازه زمانی کوتاه مدت خالی از سکنه شده است.
وی با بیان اینکه میزان برداشت فعلی از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب در بخش شرب ۶۳٫۰۱ میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ پروژه ملی نداریم و چالش اصلی ما نبود اعتبار در حوزه پروژه‌های ملی است.
امامی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا سال گذشته در پروژه سد رزه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان دیون پرداخت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: علی رغم خشکسالی‌های پیاپی اما خوشبختانه تا کنون در هیچ یک از شهرهای استان دچار قطعی آب نبوده‌ایم.

 

از نگرانی تنش آبی تا تاکید بر استفاده از انرژی‌های پایدار در خراسان جنوبی

نمایندگان مردم خراسان جنوبی امروز با مدیران تابعه وزارت نیرو در استان دیدار کرده و به بیان خواسته‌ها، انتظارات و کمبودهای مردم استان در این حوزه پرداختند.
به گزارش کسب و کار نیوز منطقه خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمدباقر عبادی، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، امروز(۲۳ مرداد)، در دیدار با مدیران تابعه وزارت نیرو در استان، اظهار کرد: تعداد روستاهایی که از نعمت آب بی بهره اند بسیار بی شمار است به صورتی که ۸۰ درصد روستاهای استان به نوعی با چالش آب روبرو هستند.
وی با انتقاد از عدم بهره کیری از تصفیه خانه بیرجند، افزود: تا کنون نتوانسته‌ایم عملا از ظرفیت تصفیه خانه بیرجند استفاده کنیم.

نظر افضلی، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: در خصوص اجرایی شدن پروژه‌های آبرسانی مورد نیاز مردم ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ روستا در نهبندان و چهار روستا در سربیشه کد آبادی ندارند، افزود: استفاده از انرژی‌های بادی در نهبندان و درح در حال اجرا است و باید از این ظرفیت‌ها در تمامی نقاط استان استفاده کرد.
وی بیان کرد: انرژی های خورشیدی در استان باید به صورت عدالت محور در تمامی شهرستان‌های استان توزیع شود.

فرهاد فلاحتی، نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: وزارت نیرو باید برنامه‌ای جدی در بحث تولید انرژی داشته باشد.
وی با تاکید بر استفاده از انرژی‌های پایدار استان، افزود: با توجه به اینکه میزان تولید انرژی در استان از مصرف بیشتر است لذا باید کمترین میزان خاموشی را در استان داشته باشیم.
وی با اشاره به آثار زیان آور خاموشی‌های اخیر در بسیاری از نقاط استان، تصریح کرد: وزارت نیرو باید در خصوص خسارت‌های وارده ناشی از خاموشی‌ها به مردم ورود پیدا کند.
فلاحتی با بیان اینکه عمده مشکلات مردم در استان خراسان جنوبی بحث آب است، افزود: موضوع آب در استان نیاز به مدیریت جدی دارد.

محمدرضا امیرحسنخانی، نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: در خراسان جنوبی مشکلات مختلفی از جمله وجود تیرهای برق فرسوده وجود دارد که دردسرساز شده است.
وی افزود: دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعتبار برای تعویض تیرهای برق ندارند لذا نمایندگان باید کمک کنند که منابعی را برای این مهم تامین کنند.
نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرمای طاقت فرسای طبس نسبت به سایر شهرهای استان، اظهار کرد: باید میزان دمای مناطق در خاموشی‌ها در نظر گرفته شود.
امیرحسنخانی با بیان اینکه تامین آب شرب مردم باید در اولویت اول مسئولین باشد، یادآور شد: آب حیات نباید در بخش کشاورزی صرف شود بلکه باید برای شرب مردم استفاده شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.