صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / پیشنهاد واردکنندگان خودرو برای سهمیه بندی واردات
پیشنهاد واردکنندگان خودرو برای سهمیه بندی واردات

پیشنهاد واردکنندگان خودرو برای سهمیه بندی واردات

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دولت پیشنهاد کرد پس از فعال کردن ثبت سفارش های جدید، تخصیص ارز به آنها سهمیه بندی شود تا با شکسته شدن حباب کنونی قیمت ها، مدیریت بازار میسر شود.

«کورش مرشد سلوک» افزود: پس از تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قرار گرفتن خودرو در گروه چهارم واردات و ممنوعیت واردات آنها، به دلیل فشار تقاضا و محدودیت عرضه شاهد شکل گرفتن حباب قیمتی در بازار بودیم.
به گفته این مقام صنفی، امروز این حباب قیمتی در بازار خودروهای کارکرده و همچنین بازار ثانویه (خودروهای صفر کیلومتر که پس از تحویل توسط نمایندگی ها به مشتریان به بازار عرضه می شود) بیشتر است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مرشد سلوک یادآوری کرد: محدودیت های واردات خودرو، در عمل آن را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده و تقاضا برای آن افزایش یافته است؛ بر این اساس در شرایط ثبات عرضه، افزایش و حبابی شدن قیمت ها اجتناب ناپذیر است و هرچه این عرضه محدودتر شود، حباب بزرگتر می شود.
وی تصریح کرد: تنها راهکار از بین بردن حباب قیمتی یاد شده، آزادسازی واردات یا دستکم سهمیه بندی واردات است که این پیشنهاد نیز در نامه ای از سوی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد.
«انتظار نداریم دولت یک شبه واردات را آزاد و ارز قابل توجهی به آن اختصاص دهد، اما می توان با فعال سازی ثبت سفارش های محدودی که در اختیار واردکنندگان قرار دارد، علاوه بر پاسخگویی به نیاز مشتریان، حباب موجود را مدیریت کرد».

** تعدیل قیمت با عرضه یک سوم پارسال
مرشد سلوک گفت: از آغاز امسال هفت هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد و با توجه به حدود ۲۰ هزار ثبت سفارش واردکنندگان، می توان امیدوار بود به اندازه یک سوم متوسط سال های گذشته خودرو وارداتی به بازار عرضه کرد تا شرایط قیمتی کنونی تا حدودی تعدیل شود.
وی ادامه داد: به طور قطع در صورت محقق شدن این پیشنهاد، تاثیر آن بر کاهش حباب قیمتی خودروها بسته به نوع برند متفاوت است.
به گزارش کسب و کار نیوز، واردات خودرو در اوایل سال ۱۳۹۶ رشد شتابانی را تجربه کرد و همین امر سبب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت در تیرماه با هدف «مدیریت منابع ارزی» سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی را ببندد و اصلاح آیین نامه واردات خودرو را به دولت ارسال کند.
سرانجام این آیین نامه به تصویب دولت رسید و از دی ماه پارسال سامانه ثبت سفارش پس از اعمال اصلاح ها، بار دیگر به روی واردکنندگان خودرو باز شد.
در نیمی از پارسال امکان ثبت سفارش خودرو وجود نداشت اما بررسی آمارنامه های پارسال دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت حاکی است ۷۰ هزار و پنج دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار از گمرک های کشور ترخیص شد.
بر پایه این آمارها، شمار خودروهای ترخیص شده در سال ۱۳۹۵، ۷۶ هزار و ۷۱۵ دستگاه به ارزش ۲ میلیارد و هشت میلیون دلار بود.
این آمارها از کاهش ۸٫۷۵ درصدی شمار خودروهای ترخیص شده از گمرک و افت ۸٫۵۷ درصدی ارزش آنها حکایت دارد.
بر پایه این آمارها، پارسال ۹۳ هزار و ۴۸۹ مورد ثبت سفارش خودرو صورت گرفت که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ کاهش ۵۱ درصدی نشان می دهد.
سال ۱۳۹۵ شمار ۱۹۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو ثبت سفارش شد.
البته بیشترین رشد ثبت سفارش خودرو در ۲ سال گذشته مربوط به بهمن ماه ۱۳۹۶ با ۵۲۳ درصد و کمترین رشد آن با منفی ۹۹٫۸ درصد مربوط به آذرماه ۱۳۹۶ بود.

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.