صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / طرح حافظه ملی دیجیتال کلید خورد
طرح حافظه ملی دیجیتال کلید خورد

طرح حافظه ملی دیجیتال کلید خورد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در آخرین روز نمایشگاه الکامپ تفاهمنامه اجرای طرح «حافظه ملی دیجیتال» را امضا کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در این آیین که عصر سه شنبه برگزار شد، گفت: با اجرای طرح حافظه ملی دیجیتال، حافظه تاریخی مکتوب ایرانیان و همه اسناد قابل انتشار کتابخانه ملی در یک بازه زمانی مناسب به صورت دیجیتال برای استفاده بهینه در معرض دسترس عموم قرار می گیرد.
به گفته آذری جهرمی، قرار است این اطلاعات برای توسعه برنامه های نرم افزاری در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار گیرد تا آنها نیز بتوانند از این اطلاعات بهره مند شوند.
وزیر ارتباطات، امضای تفاهمنامه با کتابخانه ملی را گامی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات دانست.
وی افزود: با توجه به هدف گذاری سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر افزایش سهم محتوای خط و زبان فارسی در فضای وب از ۲ درصد به ۴ درصد، انتظار می رود طرح حافظه ملی دیجیتال به تسریع در اجرای این هدف گذاری کمک کند.
به گفته وی، امضای این تفاهمنامه با کتابخانه ملی کمک خواهد کرد حافظه تاریخی ایران به صورت دیجیتال در معرض دسترس عموم قرار گیرد.
آذری جهرمی ایران را کشوری بهره مند از تاریخی بزرگ توصیف کرد و گفت: سرویس های متعددی پس از آزاد سازی اطلاعات توسط استارتاپ ها قابل ارائه خواهد بود که یکی از مهترین آنها می تواند سرویس حفاظت از مالکیت معنوی باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه از تکنولوژی های نوین برای انتشار آثار دیجیتال ایران با رعایت مالکیت معنوی استفاده می شود.
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات با کمک کتابخانه ملی و با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین)، زیرساخت لازم را برای انتشار این آثار و حفاظت آنها بکار خواهد گرفت.
آذری جهرمی تاکید کرد: وزارت ارتباطات کمک می کند تا زیرساخت سامانه فنی کتابخانه ملی (برنامه مکانیزاسیون) غنی تر شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، با امضای تفاهمنامه میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اسناد و آثار کتابخانه ملی دیجیتالی می شود.
این تفاهمنامه که امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ به امضای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسید، در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله و همچنین قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی و ایجاد دولت الکترونیک، تهیه و تدوین شده است.
گردآوری و حفاظت بلندمدت از اطلاعات دیجیتال میراث مستند ایرانیان، ایجاد و گردآوری نسخه دیجیتال آثار مکتوب و غیرمکتوب ایرانیان در کتابخانه ملی، ایجاد امکان دسترسی به این آثار برای همه ایرانیان و پژوهشگران سراسر جهان، افزایش سهم زبان فارسی در محیط وب و فضای مجازی و ایجاد بستر مناسب فنی برای حفظ حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان برخی از موضوعات مطرح در این تفاهمنامه است.
بر اساس این تفاهمنامه دو طرف متعهد شدند تا در زمینه دیجیتال سازی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فراهم آوری منابع دیجیتال زاد، اسناد الکترونیک و فراداده های منابع، پردازش اطلاعات، اطلاع رسانی منابع و تامین زیرساخت های فنی و بهینه سازی مرکز داده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همکاری کنند.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) از ششم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شد و امروز به کار خود پایان می دهد.
اقتصام**۲۰۷۸**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.