صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان سنگین آغاز شد
تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان سنگین آغاز شد

تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان سنگین آغاز شد

صندوق توسعه ملی از وصول بیش از 600 میلیون دلار طرح های توسعه ناوگان حمل و نقل تجاری سنگین درون و برون شهری برای جایگزینی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو عمومی تا سال 1399 خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بهبود محیط زیست از اولویت های دولت دوازدهم بود و برای پیشبرد برنامه ها در زمینه کاهش آلودگی هوا گزینه هایی دارد که حمل و نقل عمومی یکی از آنهاست.
طرح خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرا شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهرها روی آورد.
به مدد این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه اعطای مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده بسیاری از خودروهای بالای ۲۵ سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جدیدتر دادند.
طرح توسعه ناوگان حمل و نقل تجاری سنگین درون و برون شهری نیز بهمن ۱۳۹۶ با حضور رییس جمهوری کلید خورد.
در این طرح که با تامین مالی صندوق توسعه ملی و مدیریت اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عملیاتی می شود، قرار است ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس فرسوده در سه سال اسقاط و با جایگزینی تولیدات استاندارد داخلی، ناوگان تجاری کشور نوسازی شود.
اجرای این طرح علاوه بر توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، باعث کاهش مصرف سوخت، کمک به رفع بخشی از معضلات زیست محیطی، رونق بخش تولید و صنعت کشور و نیز ایجاد اشتغال مولد می شود.
قائم مقام بانک مرکزی هفتم مردادماه گفت:‌ توجه به اساسنامه و موازین قانونی صندوق توسعه ملی همچون رعایت نسبت مالکانه ۲۰درصد، آورده سرمایه ۲۵ درصد متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی از ضروریات این صندوق است که مورد توجه قرار می گیرند و تضمین لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به بازپرداخت تسهیلات ارزی به صندوق توسعه ملی ارایه شده است.
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز اعلام کرده بود تصمیم های لازم برای حمایت از این طرح بزرگ ملی اتخاذ شده و قرار است از محل صرفه جویی و کاهش واردات سوخت، منابع تخصیص داده شده بازپرداخت شود.
به گزارش سه شنبه تارنمای صندوق توسعه ملی، تاکنون ۶۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۸۲ دلار طرح های مربوط به شرکت های «یاوران خودرو شرق»، «سیبا موتور»، «عقاب افشان»، «خودروسازی پیشرو دیزل آسیا» و «ماموت» به عاملیت بانک های ملت و ملی در صندوق توسعه ملی اعلام وصول و فرایند اجرایی آنها آغاز شده است.
قرار است از محل صندوق توسعه ملی سه میلیارد یورو به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین تعلق گیرد.

اقتصام*۹۱۳۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.