صفحه اصلی / استان ها / قم / راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد
راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن جمهوری اسلامی:

راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن جمهوری اسلامی گفت: راه آهن کشور هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد و استهلاک و هزینه آن بیش از درآمد است.

 نصرت نظامی

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، نصرت نظامی امروز در نخستین رویداد داستان‌سرایی(مدیریت دانش) در اداره کل راه آهن قم، عنوان کرد: راه آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۷ به طول ۱۶۷۰ کیلومتر حد فاصل بندر امام تا ترکمن به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن جمهوری اسلامی افزود: مردم در آن زمان مشکلات زیادی را تحمل کردند تا راه آهن در کشور کشیده شود. راه‌آهن در طول ۹۰ سال گذشته تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است و از ابتدای امر تا پایان جنگ جهانی دوم نقش مهمی در خدمت رسانی داشت و پس از پایان جنگ نقش زیادی در توسعه سازندگی کشور ایفاء کرد.

نظامی بیان کرد: متاسفانه امروز راه آهن کشور خوشبخت نیست و با مشکلات زیادی دست به گریبان است؛ راه آهن تا سال ۹۲ مبلغ ۲۳۵۰ هزارمیلیارد تومان زیان انباشت داشت و تا پایان سال ۹۲ این زیان انباشت به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در پایان سال ۹۶ به ۵۶۰۰ هزارمیلیارد تومان زیان انباشت رسید.

وی گفت: مجموع درآمدها در این مدت ۷ هزار میلیارد تومان بوده اما ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه و ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان استهلاک در برداشته است.

نظامی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰۰ سالن مسافری داریم که نیاز به نوسازی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۶ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و ۱۳۶۹ میلیارد تومان زیان داده‌ایم، این در حالی است که افزایش خطوط راه‌آهن منجر به افزایش درآمدها و سودآوری نشد و یک کیلومتر خط ۱۲۰ میلیون تومان درآمد تا سال ۹۲ داشت که سال ۹۶ به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است، در این مدت هزینه‌ها نیز از ۱۳۰ میلیون تومان به ۲۸۰ میلیون تومان رسید.

وی عنوان کرد: در بهره وری نیروی انسانی در حمل بار و مسافر نیز تغییری نداشته ‌و زیان داشته‌ایم، در واقع در طول این سالها ۲/۱۰ درصد درآمد داشته ایم و ۸/۲۳ درصد افزایش هزینه داشته ایم که بخش زیادی به هزینه استهلاک تعلق دارد.

نظامی در مورد نیروی انسانی خاطرنشان کرد: از ۲۲ هزار و ۴۴۰ نفر در سطح کشور بیش از ۸۰۰ نفر پرسنل در قم هستند که سن متوسط ۴۱ سال و ۱۶ سال سابقه کار دارند و در واقع جوان و با تجربه هستند.

وی گفت: نیروی انسانی باید محرکی برای بهبود شرایط باشد، زیان نیروی انسانی با بازده مدیریت در ارتباط است همچنین نیروی انسانی و فناوری اطلاعات در توسعه نقش دارد باید عامل تولید ثروت باشیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم و بدانیم عامل انسانی توانمند و کارآمد بزرگترین سرمایه است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی یادآور شد: همه مدیران باید مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بپذیرند تا بتوان به بهره وری بهتری در عرصه های مختلف دست یافت.

وی بیان کرد: متاسفانه بازده نیروی انسانی در راه آهن از منفی ۶ درصد به منفی ۶۱ درصد رسیده است و این به دلیل تکیه بر توان دولتی است از این رو هنوز راه آهنی غیر مدرن داریم و تا این میزان زیان انباشت داشته‌ایم.

نظامی تصریح کرد: در طول ۵ سال گذشته تاکنون مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی به توسعه راه‌آهن اختصاص یافت.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی اظهار کرد: در آذر ماه سال ۱۳۹۵ تصادف شدیدی در راه‌آهن کشور رخ داد و در دو قطار مسافربری با سرعت بالا به هم برخورد و جامعه راه آهن را عزادار و جامعه را داغ‌دار کرد.

وی گفت: از این سانحه و اشتباهات و تجارب باید درس بگیریم تا از تکرار آن جلوگیری شود، این مساله اهمیت انتقال تجربیات را نشان می دهد بدون انتقال تجربه یک گسست گسترده‌ای بین نسل‌ها ایجاد می‌شود و رویداد داستان سرایی امروز گامی در جهت انتقال این تجربیات است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.