صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / عنقا: از بازتاب سکانس جنجالی، در پوست خود نمی‌گنجم
عنقا: از بازتاب سکانس جنجالی، در پوست خود نمی‌گنجم

واکنش نویسنده سریال «پدر» به بازخوردهای مجازی

عنقا: از بازتاب سکانس جنجالی، در پوست خود نمی‌گنجم

پخش سریال «پدر» و به طور خاص سکانسی از آن، با واکنش‌هایی از سوی مردم مواجه شده؛ اما نویسنده این سریال شبانه شبکه دو، تأکید دارد که از این واکنش‌ها و بازتاب‌ها بسیار خوشحال است.

حامد عنقا از چهره‌های فعال فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی در سینما و صداوسیما به‌شمار می‌رود. وی کار خود را در سال ۱۳۷۸ در تلویزیون به‌عنوان مدیرتولید مجموعه «خانه قدیمی» آغاز کرد و بعد از آن به کار مستند‌سازی اجتماعی روی آورد. در ادامه فعالیت‌هایش به کارگردانی و نویسندگی مجموعه‌های تلویزیونی پرداخت.

نردبام آسمان، انقلاب زیبا، تنهایی لیلا، قلب یخی و… دیگر سریال‌هایی است که به‌عنوان طراح و نویسنده در آنها فعالیت داشته و توانسته با استقبال بسیاری از طرف مردم و مخاطبان مواجه شود. سریال «پدر» تازه‌ترین اثر حامد عنقاست که هر شب روی آنتن شبکه دوم سیما می‌رود.

بنا به اعلام عنقا، «پدر» دومین مجموعه از سه‌گانه‌ایست که با «تنهایی لیلا» آغاز شده است. یک سکانس این مجموعه که بازیگران مطرح و نام آشنایی هم دارد، در فضای مجازی حواشی بسیاری را به‌وجود آورد؛ آنجا که «حامد» خود را به شکلی خارق العاده از دست دختران دانشگاه فراری می‌دهد و از پنجره به پایین می‌پرد.

کسانی که سریال «پدر» را نمی‌بینند حاشیه‌سازی می‌کنند
عنقا، نویسنده و تهیه‌کننده سریال «پدر» درباره حواشی این سکانس و بازتاب آن در فضای مجازی به ایرنا گفت: معمولاً کسانی این حواشی را خلق و دنبال می‌کنند که این سریال را تماشا نمی‌کنند و درباره آن قضاوت می‌کنند.

این دسته از افراد می‌توانند هرگونه نقد و مطلب طنزی را برای هر سکانسی از سریال که بخواهند در فضای مجازی درست کنند و انعکاس بدهند. اما این نکته را هم اعلام می‌کنم که پس از پایان هر قسمت، حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار کامنت از طرف مخاطبان سریال دریافت می‌کنیم. همه قسمت‌های سریال «پدر» توسط مخاطبان تلویزیون دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، شب گذشته حدود ۵۰ هزار کامنت درباره پیش‌بینی قسمت‌های آینده داشتیم.

همچنین نظرسنجی درباره تعداد مخاطبان این سریال در شبکه دوم سیما وجود دارد که با سه گزینه عالی، خوب و ضعیف، می‌توانند به این سریال رأی بدهند.

آرزوی داشتن پدری مثل کاراکتر مهدی سلطانی
این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به این پرسش که چقدر داستان اصلی سریال «پدر» را واقعی و قابل لمس می‌دانید، خاطرنشان کرد: قصه و اتفاقات «پدر» از دل جامعه و مشکلات جوانان بیرون آمده است. کامنت‌هایی که برای آقای سلطانی و دیگر عوامل مربوط به این مجموعه نوشته می‌شود، حاکی از این موضوع است. بسیاری از جوانان در این کامنت‌ها آرزو کردند پدری مثل مهدی سلطانی داشته باشند.

چرا «آژانس شیشه‌ای» فیلمی ماندگار می‌شود
وی در ادامه افزود: من نمی‌دانم چرا خیلی‌ها بر این باورند که یک قصه باید حتماً عمومیت داشته باشد؟ چند درصد از رزمندگان دوران دفاع مقدس به‌خاطر یک بلیت هواپیمای انگلیس، یک آژانس هواپیمایی و مراجعه‌کنندگانش را گروگان گرفته‌اند؟ همه ما می‌دانیم که این اتفاق تا به حال رخ نداده یا اگر بوده نادر بوده است، اما همین اتفاق قصه اصلی فیلم موفقی چون آژانس شیشه‌ای می‌شود. یا اینکه داستانی مثل «به نام پدر» تاکنون چند بار در یک منطقه جنگی به‌وقوع پیوسته است؟ باید نگاهمان را اندکی در حوزه قصه تعریف کردن تغییر دهیم و با تحقیق بیشتر در این زمینه دست به سریال‌سازی بزنیم.

طرح قصه، عامل اصلی جذب مخاطب
طراح و نویسنده «قلب یخی» درباره اهمیت طرح داستان سریال‌های تلویزیونی بیان کرد: ما باید با طرح قصه، مخاطب را جذب کنیم، او را پای تلویزیون نگه داریم و یک ساعت از وقت این تماشاگر را پر کنیم. در این یک ساعت مطمئناً اوقات خوشی برای او رقم می‌خورد.

مخاطب‌های سریال «پدر» و همه بحث‌هایی که درباره این مجموعه می‌شود خود به‌نوعی جریان‌ساز شده است که در بسیاری از رسانه‌ها یا در جامعه حال حاضر، از آن سخن گفته می‌شود. هدف ما به‌عنوان برنامه‌سازان این است که سرگرمی‌ساز باشیم.

**خوشحالی از سکانس جنجالی
وی در ادامه اضافه کرد: هیچ‌وقت این حرف را جایی بیان نکرده‌ام، اما واقعیت این است زمانی که آن جو درباره سکانس مذکور به‌وجود آمد، در پوست خودم نمی‌گنجیدم. البته این هم به‌خاطر افزایش مخاطب بود که مخاطب ۳۰ درصدی ما را تبدیل به مخاطب ۸۰ درصدی کرد و در ادامه هم آن مخاطب ۸۰ درصدی با این مجموعه همراه شد.
حامد عنقا در خاتمه از پایان تصویربرداری این سریال سخن گفت و ادامه داد: به‌خاطر برنامه‌ریزی‎هایی، در ابتدا قرار شد این مجموعه در ماه رمضان روی آنتن برود. بیژن امکانیان برنامه سفر داشت که با بازگشت وی تعداد سکانس‌های باقی مانده آن در حال پایان است که خیلی هم سنگین و پیچیده نیست.

گفت‌وگو از هنگامه ملکی
*اداره کل اخبار چندرسانه ای* ایرناپلاس

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.