چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خطر تعطیلی  استارت‌آپ‌های فناوری

«كسب‌وكار» شرايط تخصيص ارز به کالاهای آی تی را بررسی می کند

خطر تعطیلی استارت‌آپ‌های فناوری

در شرايطي كه تمام بازارها از نوسانات ارزي خسارت ديده‌اند و همچنان متحمل ضررهاي بسياري مي‌شوند، لازم است اشاره شود كه استارت‌آپ‌ها نيز از اين قاعده مستثني نبوده و شاهد هستيم كه خسارات زيادي ديده‌اند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، کسب‌وکارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها معمولا علاوه بر هزینه سرور از سرویس‌های ایمیل، تیکت، پشتیبانی و… خارجی استفاده می‌کنند و حالا با نبود ارز دولتی برای استارت‌آپ‌ها و نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد هزینه‌ها چند برابر شده است. نحوه اختصاص ارز در این نابه‌سامانی بازار مهم‌ترین دلیل برای نابودی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپاست. کارشناسان بر این اعتقادند که اختصاص ارز به این حوزه باید از وزارت صنعت به وزارت ارتباطات تغییر کند؛ یعنی متولی اختصاص ارز به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا، وزارت مربوط به خودشان باشد. فعالان بازار بر این عقیده‌اند که با وجود ادامه وضعیت موجود تخصیص ارز به این حوزه در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهیم بود.
رئیس کمیسیون افتای سازمان نصر تهران معتقد است نرم‌افزار به دلیل ماهیت غیرفیزیکی‌اش، در دریافت ارز مهجور واقع شده است. بهناز آریا گفت: برای دریافت ارز در بخش نرم‌افزار و امنیت اطلاعات که مسائل بسیار مهمی هستند، اما قابل لمس نیستند، عملا با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و زمان زیادی را صرف کردیم تا اثبات کنیم که باید راهی هم برای تخصیص ارز به این بخش گذاشته شود. در نهایت این کار به سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نصر واگذار و سامانه‌ای برای آن طراحی شد، اما با تغییر یک مدیر، مدل تخصیص ارز باز هم تغییر کرد. آریا هشدار داد: اگر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات تامین نشود، هم با چالش‌های امنیتی مواجهیم و هم حتی قادر به تولید کالاهای ضروری در کشور نخواهیم بود. عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات نیز گفت: نه تنها شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات که شرکت‌های استارت‌آپی نیز به زودی و به دلیل مسائل ارزی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند. امیر ناظمی گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که کالاها روز به روز پیچیده‌تر شده‌اند و هیچ کشوری نیست که بتواند کالایی را مستقل از دیگران تولید کند و در نتیجه در تولید داخل هم دچار مشکلات جدی خواهیم بود. مطمئن باشید برای حل مشکلات هر روز می‌جنگیم، ولی راه‌حل‌های ارائه‌شده موقتی هستند.

۴۰ درصد هزینه‌های زیرساخت استارت‌آپ‌ها از خارج کشور تامین می‌شود
سیامک غنیمی‌فرد، عضو هیات‌مدیره سازمان نصر تهران
از اواخر سال گذشته کالا را با ارز ۶۵۰۰ تومانی وارد کردیم. سپس اعلام شد که می‌توان با ارز دولتی کالا را وارد کرد. سپس کالاهای ما در اولویت دوم قرار گرفت و باز هم ارز گران‌تر شد. این درحالیست که دلار در بازار ثانویه قیمتی بیش از ۹۰۰۰ تومان دارد و این موضوع قیمت‌گذاری را بسیار دشوار کرده است. این یک قانون اقتصادی است که وقتی یک کالا با چند قیمت تامین می‌شود، در نهایت آن کالا به بالاترین قیمت فروخته خواهد شد. در حال حاضر قیمت تمام‌شده کار افزایش یافته و دیگر مبالغ فعلی قراردادها پاسخگوی هزینه‌ها نیست. برای تعدیل نرخ ارز در قراردادها اقداماتی ازسوی سازمان نظام صنفی در تعامل با بانک مرکزی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد. همچنین باخبر شدیم که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر این موضوع است که تصمیم‌گیری درباره تخصیص ارز به کالاهای فناوری اطلاعات از وزارت صنعت به وزارت ارتباطات منتقل شود، اما اگر این شرایط ادامه داشته باشد و تصمیمات جدیدی برای این موضوع گرفته نشود در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری خواهیم بود که اگر این اتفاق بیفتد، باید در انتظار افزایش سیل بیکاران و عقب‌ماندگی از دنیا باشیم. با ادامه این شرایط شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات و شرکت‌های استارت‌آپی به زودی و به دلیل مسائل ارزی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند.
۴۰ درصد هزینه‌های زیرساخت استارت‌آپ‌ها، از خارج کشور تامین می‌شود و همچنین بخشی از سرویس‌های تحلیلی و تبلیغاتی مورد استفاده خارجی هستند و در نتیجه هزینه استارت‌آپ‌ها به‌شدت بالا می‌رود. بخشی از استارت‌آپ‌ها نیز خدمات خارجی می‌دهند، برای مثال استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در دنیایی زندگی می‌کنیم که کالاها روز به روز پیچیده‌تر شده و هیچ کشوری نیست که بتواند کالایی را مستقل از دیگران تولید کند و در نتیجه در تولید داخل هم دچار مشکلات جدی خواهیم بود. وی ادامه داد: مطمئن باشید برای حل مشکلات هر روز می‌جنگیم، ولی راه‌حل‌های ارائه‌شده موقتی هستند.

برنامه مشخصی برای رفع نیاز ارزی استارت‌آپ‌ها وجود ندارد
ایمان علوی، کارشناس فناوری اطلاعات
مشکلات ارزی همان‌طور که برای تمام بازارها، صنایع و تولیدکنندگان اثرات نامناسبی داشته، در حوزه فناوری و استارت‌آپ‌ها نیز تاثیر گذاشته است. استارت‌آپ‌ها برای اقتصاد مهره‌های ارزشمندی به شمار می‌روند و باید در این آشفته‌بازار ارزی به طور قطع از آنها غافل نماند. نوسانات ارزی و نحوه اختصاص ارز به این شرکت‌ها باید بررسی شود تا نابودی این زنجیره ارزشمند کلید نخورد.
مشکلی که برای استارت‌آپ‌ها به وقوع می‌پیوندد تامین مالی و جذب سرمایه‌گذار است. وقتی جهش ارزی رخ می‌دهد افراد یا مجموعه‌هایی که تا قبل از آن در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند ابتدا سعی می‌کنند که ارزش دارایی خود را حفظ کنند و در نتیجه ریسک کمتری را قبول می‌کنند. این امر باعث می‌شود دارایی خود را به جای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها به بازارهای دیگری نظیر طلا، مسکن و… منتقل کنند.
در شرایطی هستیم که نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی روی افزایش هزینه‌های استارت‌آپ‌ها داشته و این در حالیست که با اینکه دولت برای بسیاری از فعالان اقتصادی ازجمله فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارز دولتی در نظر گرفته، در این میان هیچ برنامه مشخصی برای رفع نیاز ارزی شرکت‌های استارت‌آپی ازسوی دولت اعلام ‌نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.