صفحه اصلی / اسلایدر / تردید در اثر بخشی بازار ثانویه
تردید  در اثر بخشی  بازار ثانویه

«كسب‌وكار» تدوين بسته جديد سياست ارزي را بررسي مي‌كند

تردید در اثر بخشی بازار ثانویه

افزايش نرخ دلار به بالاي 10 هزار تومان و تاكيد مسئولان نسبت به تقويت بازار ثانويه در نهايت دولت را مصمم به تدوين بسته سياست جديد ارزي كرد كه به گفته معاون اول رئيس‌جمهوري، تا پايان هفته ابلاغ خواهد شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  فارغ از محتوای کلی این بسته سیاستی جدید که البته هنوز جزئیات آن مبهم است، تقویت بازار ثانویه مورد تاکید بسیاری از کارشناسان است. البته در نقطه مقابل موافقان بازار ثانویه، برخی از کارشناسان راه‌اندازی این بازار را در جهت منافع گروه‌هایی خاص می‌دانند و معتقدند این بازار بر رانت بیشتر خواهد افزود و ضمن آن دلار را در قیمت‌های بالا تثبیت می‌کند.
به گفته برخی دیگر از کارشناسان، بسته جدید ارزی در صورتی که بازار ثانویه را به طور جدی تشکیل بدهد، اهرمی مناسب برای کنترل گرانی‌های اخیر در بازار است که در پی نوسانات مقطعی نرخ ارز به وجود آمده است.

جلوگیری از نوسانات مقطعی ارز
امیرعلی سیف‌الدین، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: در شرایط فعلی مکانیزم راه‌اندازی بازار ثانویه برای جلوگیری از نوسانات مقطعی نرخ ارز بسیار مناسب است. این بازار ضمن آنکه به کاهش دخالت‌های بانک مرکزی در فرایند خرید و فروش ارز منتهی می‌شود، از تزریق مستقیم ارز ازسوی بانک مرکزی که منابع ارزی را هدر می‌دهد، جلوگیری می‌کند. بر همین اساس فروشنده و خریدار در بازار ثانویه یک فروشنده و یک خریدار واقعی است و از این نظر حاشیه‌های رانت کم‌رنگ‌تر می‌شود، اما متاسفانه در این مدت دخالت‌های بانک مرکزی در بازار ارز باعث مشکلاتی در انجام به‌موقع وظیفه ازسوی این بانک شده است، به طوری که در حال حاضر بانک مرکزی قادر به تقویت قدرت پول ملی که وظیفه اصلی آن است، نیست. بنابراین اگر قرار است بسته جدیدی ابلاغ شود باید تمرکز بر شکل‌گیری بازار ثانویه و همچنین ایجاد محدودیت در دخالت‌های بانک مرکزی در این بازار باشد. همچنین دولت موظف است از دخالت در این بازار بپرهیزد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز برای جبران کسری بودجه ازسوی دولت، می‌گوید: تصور دولت این بود که گرانی ارز می‌تواند به افزایش درآمدهای وی کمک کند و مرهمی بر زخم‌های اقتصاد باشد، اما اگرچه این درآمدها افزایش پیدا کرده، در یک سوی دیگر مشکلات عدیده‌ای برای اقتصاد به وجود آمده که کنترل آن خارج از دسترس است. قیمت‌های بازار چندین و چند برابر شده است و توانی در دولت برای کنترل رانت‌های موجود نیست. بر همین اساس باید تاکید کرد راه‌اندازی بازار ثانویه ارز ضمن آنکه اهرمی قوی برای کنترل گرانی‌های بازار است، فرصتی دوباره به بازار ارز برای خرید و فروش آزادانه ارز است که مانع از نوسانات مقطعی ارز می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.