صفحه اصلی / اسلایدر / کم‌فروشی علنی در اقلام اساسی
کم‌فروشی علنی  در اقلام  اساسی

«كسب‌وكار» از ‌ گراني‌هاي بازار مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ گزارش می دهد

کم‌فروشی علنی در اقلام اساسی

در چند ماه گذشته قيمت برخي از كالاهاي اساسي در بازار به دو برابر افزايش يافت و درباره قانوني بودن يا نبودن افزايش قيمت كالاهاي اساسي بايد به آيين‌نامه‌هاي دولت مراجعه كرد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته این آیین‌نامه‌ها آنقدر متعدد و زیاد هستند که نمی‌توان غیرقانونی بودن آن را ثابت کرد. در این میان افزایش قیمت و به دنبال آن کم‌فروشی ازسوی فروشندگان به بهانه اینکه با این قیمت‌ها صرفه فروش وجود ندارد، مردم و مصرف‌کنندگان را عاصی کرده است.
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی دیروز از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ تا ۵۰ هزار تومان به مغازه‌دار و ۵۶ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. به گفته وی، عرضه دام به میادین ناشی از وفور قاچاق دام در حال تنزل است که با ادامه این روند قیمت هر کیلو دام زنده سبک برای عید قربان از ۲۵ هزار تومان فراتر خواهد رفت.
ملکی ادامه داد: قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی به کشورهای ترکیه، عراق، امارات و حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با وجود آنکه در هفته‌های اخیر یک محموله صادراتی به طور کامل به سبب گرمای شدید تلف شد، اما سود بالای قاچاق موجب شده تا قاچاقچیان تمایل زیادی نسبت به این امر داشتهباشند.
کارشناسان بر این باورند که با وجود مسائلی ازجمله بیکاری و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه‏، خیلی از خانواده‌ها توان هزینه کردن برای خرید گوشت قرمز با این قیمت و اینکه ماهیانه حدود ۱۰۰ هزار تومان را به این محصول اختصاص دهند، ندارند. همین مساله سبب شده مردم به سمت خرید مواد غذایی با قیمت کمتر و قطعا با خواص و کیفیت پایین‌تری بروند. این در حالیست که در گذشته عمده مصرف افراد استفاده از گوشت قرمز بوده است. روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی مانند انواع گوشت ازجمله گوشت قرمز، لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ می‌تواند در کاهش قدرت و توان خرید مردم، کاهش مصرف در خانواده‌ها و حذف آن از سبد غذایی افراد کم‌درآمد و اقشار ضعیف تاثیرگذار باشد. این مساله در آینده سلامت افراد جامعه را تهدید خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک شاهد فقر سلامت در خانوار ایرانی خواهیم بود.

از مقدار کالا کاسته و بر قیمت آن افزوده می‌شود
مهدی اسفندیاری، کارشناس بازار
افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارها دیگر موضوعی تکراری شده، اما با وجود گرانی چندباره این اقلام کسی خود را مسئول نمی‌داند که به این قضایا ورود کند. مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ از آن دسته کالاهای اساسی هستند که طی چند روز گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. در حال حاضر گوشت قرمز بیش از کیلویی ۵۶ هزار تومان، مرغ کیلویی بیش از ۱۰ هزار تومان و تخم‌مرغ نیز کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ و شانه‌ای ۱۵ هزار تومان البته از درب مرغداری معامله می‌شوند. در حال حاضر با افزایش روزانه قیمت کالاها در بازار مواجه هستیم و در برخی بازارها که توانایی عرضه نکردن کالا وجود دارد هیچ کالایی خرید و فروش نمی‌شود، اما در بازار کالاهای اساسی که مردم مایحتاج خود را تامین می‌کنند چاره‌ای جز خرید و فروش نیست، اما با افزایش قیمت‌ها برخی از فروشندگان کم‌فروشی را رواج داده‌اند.
نرخ ارز در این میان مقصر اصلی و متهم ردیف اول نام برده می‌شود، چراکه با بررسی‌ها می‌توانیم به این نتیجه برسیم که خوراک دام، خوراک مرغ و صدها مورد دیگر به نرخ ارز وابسته است. در حال حاضر نرخ ارز بر تخم‌مرغ مصرفی نیز تاثیر داشته و موجب گران شدن آن شده است. گوشت مرغ طی چند روز از کیلویی ۱۰ هزار تومان فراتر رفته و با کاهش قدرت خرید مردم مواجه هستیم. گوشت قرمز هم با افزایش چندباره تا بیش از کیلویی ۵۶ هزار تومان هم معامله شده است که علاوه بر نرخ ارز، قاچاق دام را نیز می‌توان از دلایل آن نام برد. متاسفانه در خلال این گرانی‌ها شاهد هستیم که برخی فروشندگان نیز سنگ تمام گذاشته‌اند و با کم‌فروشی در کالاهای مورد نیاز مردم این آشفته‌بازار را بدتر می‌کنند.
این در حالیست که طی چند روز گذشته قیمت لبنیات نیز افزایش داشته و کم‌فروشی در این کالاها بیشتر شده است. در کنار لبنیات، مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ که به صورت هفتگی و گاها به صورت روزانه افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، برخی از محصولات با افزایش قیمت‌های قابل‌توجه از میزان آنها کاسته می‌شود و نمونه بارز این مساله که لفظ «کم‌فروشی» را می‌توان به آن اطلاق کرد، عرضه نوشابه‌های گازدار است. در هفته‌های گذشته به بهانه نبود مواد اولیه به ویژه رنگ خوراکی نوشابه‌های گازدار به ندرت در سطح شهر توزیع شد و در حال حاضر که عرضه این محصولات انجام می‌شود از میزان آن کاسته شده و بر قیمت آن افزوده شده است.

خروج قانونی‌ و غیرقانونی‌ دام‌ از کشور
حسن‌ شکوهی، رئیس اتحادیه‌‌ قصا‌بان و مرغ‌فروشی شهرستان ری‌
خروج قانونی و غیرقانونی‌ دام زنده‌ از کشور یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز است. با توجه به تغییرات نرخ ارز‌، قاچاقچیان‌ تمایل بسیاری‌ به خروج قانونی‌ و غیرقانونی‌ دام‌ از کشور دارند که این امر به سبب‌ کمبود عرضه، منجر به افزایش قیمت‌ گوشت‌ در بازار می‌شود. در این راستا خواستار رسیدگی به این وضعیت هستیم، چراکه با ادامه این شرایط مشتری‌ای در بازار کالاهای اساسی نیز نخواهد ماند. مسئولان باید دائم‌ تمهیداتی‌ برای جلوگیری از خروج دام از کشور بیندیشند‌ تا قیمت گوشت‌ در بازار داخل‌ به تعادل برسد،‌ چراکه کاهش عرضه‌ و نوسان قیمت ناشی از سودجویی دلالان‌ به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود. دام داخلی جوابگوی‌ ۷۰ درصد نیاز کشور است.
اگر مسئولان تمهیداتی‌ برای جلوگیری از صادرات و قاچاق دام بیندیشند‌، نیازی به این میزان واردات نیست‌، چراکه این امر تنها سود‌های هنگفت‌ برای دلالان‌ و کاهش قدرت خرید خانوار را به همراه دارد. در حال حاضر مرغ و تخم‌مرغ هم در کنار گوشت قرمز درگیر گرانی‌های متعدد هستند. برای تنظیم بازار، دستگاه‌های نظارتی باید فعال‌تر شوند و مردم هر جا با اجحاف حق‌شان مواجه می‌شوند می‌توانند ناظران را در جریان بگذارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.