صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / خرید برنج مازندران تضمینی شد
خرید برنج مازندران تضمینی شد

خرید برنج مازندران تضمینی شد

ارقام مختلف برنج مازندران با گذر از کشاورزی سنتی به مکانیزه بویژه در بخش برداشت ، از امسال به صورت رسمی به خرید تضمینی دولت پیوست .

به گزارش کسب و کار نیوز ، شورای اقتصاد دو هفته پس از آغاز برداشت برنج این استان ، قیمت خرید تضمینی ارقام مختلف این محصول را روز سه شنبه اعلام کرد.
بر اساس تصمیم این شورا ، هر کیلوگرم برنج طارم محلی مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان ، برنج شیرودی پنج هزار و ٨٨۶ تومان و رقم ندا و نعمت کیلویی پنج هزار و ٢٢٨ تومان قیمت گذاری شده است .
برداشت شالی از شالیزارهای مازندران اوخر ماه تیر آغاز شد و بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تا پایان شهریور ادامه می یابد.
این اولین بار در تاریخ شالیکاری مازندران است که برنج این استان در فهرست خرید تضمینی قرار می گیرد تا علاوه بر حفظ تعادل قیمت در طول سال ، دغدغه برنجکاران را از هرگونه نوسان پس از برداشت از بین ببرد.
** افزایش ۷۵۰ تومانی قیمت طارم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با پیگیری های استانداران مازندران وگیلان و وزارت جهاد کشاورزی دولت با پیشنهاد اعلام سریع و به موقع قیمت خرید تضمینی انواع برنج موافقت کرده است، گفت : مصوبه خرید تضمینی برنج امروز به سازمان غله ابلاغ شد و خرید تضمینی این محصول در استان مازندران از این هفته در مراکز خرید آغاز می شود.
عزیزالله شهیدی فر افزود : شرکت غله و خدمات بازرگانی خرید برنج ها را در پنج شهر بابل ، آمل ، نکا ، محمودآباد و ساری انجام می دهد.
وی با تاکید بر این که مراکز خرید ، برنج کشاورزان را به صورت مستقیم از آنان خریداری می کنند، ادامه داد: دولت با انجام به موقع خرید تضمینی کمک زیادی به شالیکاران کرده است، چراکه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد شالی استان برداشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این نکته قیمت تضمینی برنج ارقام محلی نسبت به سال گذشته حدود ۷۵۰ تومان در هر کیلو گرم بیشتر از سال گذشته است، اظهار داشت: مهم ترین مزیت حمایت دولت در سال جاری ، اعلام قیمت و خرید به موقع است چرا که دست دلالان و واسطه ها در تعیین نرخ و خرید کوتاه شد.
شهیدی فر با اشاره به اینکه این قیمت تا حدود زیادی برای شالیکاران مقرون به صرفه و رضایتخش است ، گفت : قیمت خرید تضمینی با هدف تعیین کارشناسی کف قیمت بازار بوده و به طور یقین برنج در بازار بیشتر از قیمت اعلام شده خرید و فروش خواهد شد.
** برداشت مکانیزه و خرید تضمینی
مسئولان مازندران خرید تضمینی برنج را امسال پس از آن به عنوان یک گزینه جدی مطرح و پیگیری کردند که بازار نسبت به برنج نوبرانه واکنشی نشان نداد و قیمت ها بر خلاف همه محصولات و بالا رفتن هزینه تولید در سطح سال گذشته ثابت ماند.
این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که چرخه بازار در ایران برای تولیدات کشاورزی و باغی با ورود محصول نوبرانه به قیمت بالا آغاز به کار می کند ، با افزایش ورود محصول به بازار قیمت رو به کاهش می گذارد و پس از برداشت نیز قیمت به سمت تعادل باز می گردد.
ثابت ماندن قیمت برنج با ورود نوبرانه از یک سو و عدم تمایل بازار برای خرید به خاطر سیاست های چند سال گذشته دولت و بریده شدن دست دلالان از سوی دیگر سبب شد تا این نگرانی در کشاورزان و مسئولان ایجاد شود که بازار بار دیگر به دست دلالان بیفتد .
کارشناسان احتمال ورود دلالان به بازار برنج را در سال جاری به خاطر برداشت ۹۵ درصدی سطح زیر کشت برنج به صورت مکانیزه جدی ارزیابی می کردند به خاطر این که شالی برداشت شده با کمباین دیگر قابل نگهداری برای طولانی مدت نیست و باید در اسرع وقت خشک و تبدیل به برنج سفید شود.
این وضعیت سبب هجوم کشاورزان برای تبدیل شالی به برنج و فروش آن می شود و با توجه به کشش نداشتن بازار ، پای دلالان باز می شود تا با خرید برنج به قیمت پائین ، آن را در فصل پاییز و زمستان و حتی بهار سال بعد با چند برابر قیمت عرضه کنند.
این گونه عمل کردن دلالان از اوایل دهه ۸۰ تا سال ۹۲ سبب شده بود تا کشت برنج از صرفه اقتصادی برای کشاورزان خارج شده و بخشی از آنها شالیزارشان را به باغ تبدیل کرده و یا بفروشند.
دولت تدبیر و امید از سال ۹۳ با ممنوع کردن واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی ، گام مهمی را برای ایجاد تعادل در بازار برداشت تا دلالان با همدستی وارد کنندگان ، بازار برنج را همزمان با برداشت محصول داخلی اشباع نکنند .
این سیاست دولت سبب شد تا کشت برنج بار دیگر در مازندران رونق گرفته و کشاورزان کشت دوم برنج را هم در دستور کار قرار دهند به گونه ای که پارسال ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران پس از برداشت کشت اول برنج ، به زیر کشت دوم این محصول رفت .
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : برداشت مکانیزه محصول از شالیزارها سبب می شود تا شالی سریع به شالیکوبی ها ارسال و تبدیل به برنج شود برای این که رطوبت بالای شالی پس از برداشت مکانیزه این اجازه را به کشاورز نمی دهد که بتواند در طول چند ماه محصولش را تبدیل به برنج کند.
وی افزود : به همین دلیل برخلاف سال های گذشته حدود ۸۵ درصد شالی های استان در بازه زمانی کمتر از ۴۵ روز تبدیل به برنج شده و وارد بازار می شود که این وضعیت سبب می گردد برخی از تجار از فرصت عرضه زیاد برنج و نیاز شالیکار به نقدینگی سوء استفاده کرده و خودشان تعیین کننده قیمت شوند.
شهیدی فر گفت : خوشبختانه دولت با پاسخ بموقع به نگرانی کشاورزان برنج کار و درخواست مسئولان استان های شمالی ، زمینه سواستفاده دلالان و سودجویان را از بین برده است .
شالیکاران مازندران به همراه کشاورزان استان گیلان ۸۰ درصد برنج کشور را تولید می کنند که از این میزان ۴۲ درصد مربوط به مازندران است .
۶۹۹۰/۱۶۵۴

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.