صفحه اصلی / دسته بندی نشده / نقش غیرقابل انکار نمادهای شهری در رونق گردشگری
نقش غیرقابل انکار نمادهای شهری در رونق گردشگری

نقش غیرقابل انکار نمادهای شهری در رونق گردشگری

‌بنیاد نخبگان استان بوشهر در سال 1389 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و با تغییر رویکردی که از ابتدای سال 93 در عملکرد و فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان صورت گرفته است، این بنیاد تلاش دارد کانون تدبیر پیشرفت استان بوشهر باشد.

علی زینبی

‌کارشناس ارشد بنیاد نخبگان استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به مهم‌ترین ماموریت‌ها و وظایف بنیاد نخبگان بوشهر گفت: شناسایی افراد و گروه‌های نخبه و صاحب استعداد برتر در ‌حوزه‌های مختلف علمی، فناورانه، هنری، ادبی، حوزوی، قرآنی، مدیریتی و … بر اساس مصوّبات بنیاد ملی، توانمندسازی و هدایت افراد وگروه‌های صاحب استعداد برتر در سطح استان، ایجاد ارتباط و تعامل هم‌افزا میان افراد وگروه‌های نخبه و استعداد برتر با بخش‌های مختلف در استان در چارچوب چرخه ملی نوآوری و فناوری، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان معاونت علمی و فنّاوری، دانشگاه ها، پارک‌های علم و فنّاوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر نهادهای ذی‌ربط استان در جهت به‌کارگیری توانمندی نخبگان و صاحبان استعداد برتر از جمله وظایف بنیاد نخبگان است.

علی زینبی ادامه داد: همچنین تکریم و الگوسازی نخبگان و استعدادهای برتر در سطح استان، برگزاری مرتب بازدیدهای صنعتی، آزمایشگاهی و دانشگاهی برای نخبگان و مستعدین برتر جهت برقراری ارتباط مؤثر بین این افراد با مراکز آموزشی و صنعتی و انتقال تجربیات دوطرفه بین آنها، همکاری با متخصصین ایرانی غیرمقیم و تشکیل اجتماعات نخبگانی از دیگر مهم‌ترین وظایف و ماموریت‌های این بنیاد است.

‌مسئولین‌ همت لازم برای ارتباط مناسب با بنیاد نخبگان و استفاده از نظرات نخبگان استان را دارند

این فعال حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا با بیان اینکه بنیاد نخبگان به عنوان یک سازمان تسهیلگر بین نهادهای فناورانه، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، دستگاه اجرایی، صنایع و نهادهای حکومتی است، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان بنیادهای نخبگان استانی شورای علمی استان است که طبق آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان، این اعضا از بین روسای دانشگاه‌ها، پارک‌ها، نخبگان و معاونین استاندار تشکیل می شود که نقش مشورتی را در امورات کلان استان می‌تواند ایفا نماید.

وی اضافه کرد: کارگروه‌های ۵ گانه تخصصی از دیگر ساختارهایی است که در بین بنیادهای نخبگان استانی وجود دارد که نقش رصد و تسهیل­گیری در موضوعات مختلف فناوری استان را بر عهده دارد.

‌زینبی با تاکید بر اینکه نگاه نخبگانی مسئولین ارشد استان می‌تواند در اهمیت و نقش بنیاد نخبگان استانی خصوصا در بوشهر راهگشا باشد اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون نخبگان و مستعدین برتر استان متناسب با تخصص خود توانسته‌اند در دو قالب مشاوره و  حضور در اتاق‌های فکر، در جریان مسائل اصلی استان قرار گیرند و به تقویت چرخه سیاست‌گذاری و حل مسائل کلان استان از این طریق کمک کنند.

این کارشناس ارشد بنیاد نخبگان با بیان اینکه بنیاد توانسته در نقش یک “اتاق فکر” در استان عمل کند تصریح کرد: در چند سال اخیر بنیاد نخبگان استان بوشهر به منظور ارتباط بیشتر بین نخبگان و مسئولین با راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی در شاخه‌های انرژی، دریا، آب و خشکسالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت و … توانسته در تمامی این نشست‌ها از صاحب‌نظران و ایده‌پردازان عرصه‌های مربوطه برای انتقال نظرات و تجربیات، همفکری و برطرف کردن موانع و مشکلات استان دعوت به عمل آورد.

وی اضافه کرد: در واقع بنیاد نخبگان استان بوشهر اتاق فکری برای تبادل تجربیات و ارائه طرح‌ها و نظرات نوآورانه و ایجاد فضای کارآفرینی برای ایجاد تکاپو و نیرومحرکه ای برای حرکت  به سمت پژوهش و تحقیق به عنوان بستری برای کارآفرینی است که با رجوع به همان ساختار اعضای شورا و کارگروه ها، آخرین جلسه مربوط به طرح آمایش استان بوده که به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد و مهم ترین دستاورد آن نقش مشورتی در حوزه‌های علم وفناوری طرح آمایش استان بود.

بنیاد نخبگان متمرکز بر توسعه گردشگری دریایی است

زینبی با بیان اینکه استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری است و می‌تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود، گفت: بر اساس آمارهای رسمی، گردش مالی گردشگری در جهان بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد دلار است که تا ۷۰۰۰ میلیارد دلار می‌تواند افزایش یابد . بر اساس همین آمار بیش از ۱۰۸ میلیون نفر در جهان در بخش گردشگری مشغول به کار هستند و این آمار می‌تواند تا ۲۰۹ میلیون نفر نیز افزایش یابد .این بخش در حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا (GDP‌) را به خود اختصاص داده و هر یک شغل از ۱۰ شغل مربوط به صنعت توریسم و گردشگری است.

وی ادامه داد: طبق آماری که رییس میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ابتدای سال جاری دادند، استان بوشهر با خیز بسیار خوبی بعد از مازندران و گیلان در رده سوم قرار گرفت و این نشان از پتانسیل و ظرفیت‌های بالای این استان در حوزه جذب گردشگر و توریست و نشان از تغییر سلیقه مردم برای انتخاب مقصد در سفرهای عیدانه و یا دخالت عوامل دیگر است و اینکه شلوغی برخی اماکن در تعطیلات عید ممکن است در انتخاب مقصد مسافران برای سال آینده موثر باشد.

این کارشناس ارشد دریا با اشاره به تصویب تعطیلات زمستانه مدارس بیان کرد: قطعا شهرهای ساحلی جنوب به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مردم خواهند بود که  اگر از همین فرصت بدرستی استفاده شود، می‌تواند به توزیع عادلانه­تر ثروت در کشور کمک کند و منابع درآمدی جدید و گسترده­ای برای مردم مناطق جنوبی ایجاد کند که منجر به تغییر چهره این شهرها ‌شود و استان بوشهر باید بتواند سهم مناسبی در این بین کسب کند.

وی تصریح کرد: استان بوشهر با دارا بودن تنها نیروگاه اتمی کشور و تاسیسات انرژی در عسلویه، به عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود که محل تردد کارشناسان خارجی و داخلی بسیاری هم هست، لذا تغییر چهره بوشهر یکی از ضروریات آینده است.

زینبی با بیان اینکه برای بهبود گردشگری دریایی و ایجاد زیرساخت‌های جدید و پیشرفته گردشگری در سواحل استان بوشهر، کارهای زیادی انجام نشده است گفت:  ما در حوزه زیرساخت‌های گردشگری بسیار فقیر هستیم، ولی همین ساحل  و دریا با وجود عدم امکانات از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

این کارشناس ارشد دریا افزود: یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین مشکلات این استان بیکاری است که در این رابطه، توسعه گردشگری دریایی، بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال می‌تواند باشد.

وی در ادامه افزود: سال‌های طولانی است که مسئولان دم از تلاش برای توسعه گردشگری دریایی در سواحل کشور می‌زنند و دیدارهای گوناگونی انجام شده ولی متاسفانه در حد انجام کارهای جزئی برجای مانده است و زیرساخت‌های مناسبی ایجاد نشده است که ایجاد ۹ دهکده گردشگری ساحلی و دریایی در استان بوشهر وعده مسئولان بود، ولی این وعده‌ها هنوز عملی نشده و در چند نقطه تنها شاهد اجرا شدن چند طرح کوچک هستیم.

  بنیاد نخبگان با ارائه مشاوره به دنبال پر کردن حفره‌های گردشگری است

زینبی با بیان اینکه متاسفانه بوشهر شهری با چهره فقیرانه، محروم، نامناسب و با حداقل امکانات تفریحی و گردشگری است خاطرنشان کرد: من این معضلات را ناشی از تفکرات قدیمی، کهنه، کسالت آور و غیر مدرن مسئولین و مدیران گردشگری در چند دهه اخیر می‌بینم و تاکنون شاهد فکرهای مدرن و تحول ساز در این حوزه درآمدزا نبوده‌ایم.

این کارشناش ارشد دریا اظهار کرد: بنیاد نخبگان می‌کوشد تا با ارائه مشاوره به مسئولین استانی این حفره­ها را پر کند. اخیراً استاندار بوشهر در راستای توسعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نشست­هایی که با مدیران بخش دولتی و خصوصی داشتند، توسعه گردشگری دریایی را در اولویت برنامه‌های استان بوشهر در سال ۹۷ دانسته‌اند که امیدواریم با وجود ایشان اتفاقات خوبی در این مسیر رخ دهد.

وی بیان کرد: ‌ظرف ۲۰-۳۰ سال گذشته چرا و چگونه کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به عنوان قطب گردشگری دنیا تبدیل شده اند؟ آیا درآمد ما با وجود این همه منابع خدادادی نفت و گاز در مقایسه با این کشورها کمتر بوده؟ قطعاً خیر.

زینبی تصریح کرد: یک ایراد مسلمی که در دیدگاه مدیران گردشگری ایران و بخصوص گردشگری ساحلی وجود داشته که متاسفانه هنوز هم وجود دارد این است که دیدگاه آن‌ها برای رونق گردشگری صرفا معطوف به دو عامل بوده است: آثار باستانی و طبیعت زیبا. این جاذبه­ها مهم است ولی آیا صرفاً تکیه بر طبیعت خدادای و آثاری که نیاکان ما ساختند کافیست؟! پس وظیفه و هنر مسئولین ما چیست؟ قطعاً کوته فکری و رفع تکلیف و آسوده طلبی مدیران باعث هدر رفتن ثروت‌های نفت و گاز ما شده است.

 این کارشناس ارشد دریا ادامه داد: چرا مناطق ساحلی ما با این کشورها اینقدر تفاوت فاحش وجود دارد؟ و چرا هموطنان ما سالانه میلیاردها دلار صرف سفرهای تفریحی برای دیدن برج و باروهای این کشورها می­‌کنند و تا کی از نبود این جذابیت‌ها در نوار ساحلی کشور خودمان حسرت به دل بمانیم؟ ما واقعاً چیزی از لحاظ ثروت، دانش فنی و تراکم جمعیت در نوار ساحلی از آنها کم نداریم چه بسا در برخی موارد از آن‌ها کامل‌تر هستیم.

وی در ادامه افزود: برای نمونه آن‌ها برای احداث سازه‌های مهندسی خود مجبور هستند بخاطر وسعت کم ساحل، دریا را خشک کنند و ساخت و ساز کنند، درحالیکه ما در ایران دارای بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی فقط در جنوب کشور هستیم. متاسفانه نمی‌دانم چرا مدیران ما از اراده و کارهای خوب آن‌ها الگوبرداری نمی‌کنند.

 پیشنهادات جهت تحول گردشگری در استان بوشهر

زینبی اظهار کرد: پیشنهادی که ما جهت توسعه گردشگری به مسئولین استان داده­ایم این است که برای شروع تحول، باید ابتدا یک نماد شهری عظیم و بلند به عنوان نماد شهر بوشهر و مرکزیت یک مجموعه گردشگری در مجاورت دریا ساخته شود و چند صد هکتار زمین­های اطراف آن با یک طراحی مدرن (به کمک مشاوران داخلی و خارجی) به یک مجموعه­ گردشگری تبدیل شود که شامل همه امکانات لازم برای گردشگری ساحلی و دریایی باشد.

این کارشناس ارشد دریا تصریح کرد: این امکانات باید شامل آکواریوم دریایی، پارک‌ آبی و استخر بانوان و آقایان، شهربازی مدرن، ایجاد کانال مصنوعی قابل قایقرانی با هدایت آب دریا به داخل آن، مارینا و گشت‌های دریایی، بازی‌ها و ورزش­‌های دریایی، رستوران­‌ها، هتل­‌های مرتفع و مدرن، ایجاد پارک‌ها و استقرار کافی‌شاپ­‌ها در محل­‌هایی مرتفع نسبت به سطح دریا که دید مناسبی به دریا بدهد، استقرار بالن­ های تفریحی در اطراف ساحل، توسعه موزه‌های دریایی، فروشگاه­ها و مراکز خرید، احداث زمین­‌های ورزشی و استادیوم و حتی سینما و سالن­‌های کنفرانس و مجالس باشد.

زینبی با بیان اینکه ‌به نحوی یک مجموعه منسجم و یکپارچه تفریحی ایجاد می‌شود که براحتی بتواند زمان سفر یک هفته­ای یک خانواده برای تمام سنین را پر کند ابراز کرد: از نظر ما، اولویت اول باید جذب گردشگران داخلی کشور و استفاده از فرصت تعطیلات زمستانه و تعطیلات عیدانه باشد و این مهم میسر نخواهد شد جز با فکرهای جدید و مدرن مدیریتی و احداث مجموعه­های تفریحی مدرن که متاسفانه تاکنون ما در استان بوشهر از این مهم غافل بوده‌ایم.

 نقش نمادهای شهری در رونق گردشگری

زینبی با تاکید بر اینکه نماد شهری، مانند برج میلاد در تهران خود می‌تواند یک جاذبه گردشگری و توریستی برای هر شهری باشد، گفت: تقریباً همه شهرهای بزرگ ایران دارای یک نماد شهری معروف هستند که مسافران و گردشگران در مقابل آنها عکس یادگاری می­‌گیرند و در واقع این نمادها به عنوان “شناسنامه” این شهرها بوده و سوژه عکس‌­های یادگیری برای خانواده‌­ها هستند ولی متاسفانه بر خلاف شهرهای مرکزی کشور که دارای این نمادهای فاخر هستند، در بوشهر یک نماد شهری فاخر مهندسی که یک جاذبه گردشگری محسوب شود، نداریم. این نماد جدا از اینکه به تنهایی باعث ایجاد خودباوری و نماد دانش و توان مهندسی ایرانی خواهد بود، منجر به افزایش قابل ملاحظه درآمد شهری می‌شود و حتی برای برگزاری مراسم‌ محلی و ملی مکان بسیار مناسبی خواهد بود.

این کارشناس ارشد دریا با بیان اینکه برای توجیه کردن و شکل دادن به محیط فکری مدیران استانی، قدم اول را برداشتیم اظهار کرد: به کمک برخی اساتید دانشگاه­‌ها و یک شرکت طراح معماری، یک نماد شهری زیبا و عظیم به ارتفاع ۱۳۰ متر پیشنهاد دادیم که به شکل کلی «مشعل» می­باشد که متناسب با صفت «پایتخت انرژی» بوشهر است.

وی ادامه داد: این ساختمان مجلل و عظیم دارای طبقات متعددی است که برای استقرار سالن­های کنفرانس، نمایشگاه­ها، رستوران‌ها وکافی­شاپ­ها و غیره استفاده می‌شود. ارتفاع این برج نسبت به برج میلاد (که ۴۳۵ متر است) بسیار کمتر است ولی بر خلاف برج میلاد به گونه‌­ای طراحی شده که از طبقات میانی در ارتفاعات مختلف استفاده شود. همچنین ساختار کلی آن همانند برج ایفل بصورت فلزی طراحی شده که نسبت به سازه بتنی، سبک‌تر و کم هزینه‌­تر بوده و در مدت زمان کوتاهی (۲-۳ سال) قابل احداث باشد.

این کارشناس ارشد دریا ادامه داد: در طبقات فوقانی آن نیز مکان­های باز و زیبایی ایجاد شده که دید مناسبی رو به دریا بدهد. کلیه امکانات تفریحی ذکر شده نیز در یک زمین ۲۰۰-۳۰۰ هکتاری به شعاع ۱۰۰۰-۱۵۰۰ متری از اطراف این نماد احداث می‌شوند. بعد از این شعاع، یک کانال آب به عمق ۲-۳ متر و عرض ۸-۱۰ متر و طول ۴۰۰۰ متری احداث می‌شود که با هدایت آب دریا به داخل آن، شبیه یک رودخانه مصنوعی زیبا می‌شود که امکان قایقرانی هم دارد. در حلقه بعد از این رودخانه مصنوعی (کانال) میتوان انبوهی از ساختمان­های مسکونی و هتل­های مجلل و مرتفع را ایجاد کرد که قطعا با توجه به مجاورت با یک مجموعه گردشگری بزرگ، استقبال خوبی از آن خواهد شد. در طرفین همین کانال ۴ کیلومتری، کافه­ها و مراکز تفریحی متعددی میتوان ایجاد کرد.

زینبی در خصوص توجیه اقتصادی این طرح اضافه کرد: در این مجموعه بیش از ۶۰۰ واحد صنفی کوچک و بزرگ ایجاد خواهد شد و پیش بینی می‌شود برای بیش از ۵۰۰۰ نفر بطور مستقیم و ۲۰ هزار نفر غیرمستقیم ایجاد شغل شود. ظرفیت پذیرش همزمان این مجموعه بیش از ۲۰ هزار نفر می­تواند باشد. اگر در طول سال فقط یک میلیون خانواده از استان­های دیگر از این مجموعه بازدید کنند و بطور متوسط هر خانواده برای اقامت و تفریحات یک سفر ۵ روزه در این مجموعه صرفا مبلغ ۱ میلیون تومان هزینه کند، درآمد این مجموعه از سفرهای خارج از استان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال خواهد بود. با توجه به اینکه بخش خصوصی و مردم مالک بخش اعظم این مجموعه هستند، در واقع این مبلغ در هر سال به درآمد خانوارهای استان بوشهر تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه البته این فعلا یک پیشنهاد اولیه است که به مسئولین استان ارائه شده و در صورت اراده و خواست آنها می‌تواند تکمیل­ شود، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بوشهر صاحب بلندترین برج ساحلی ایران و بزرگترین مجموعه تفریحی متمرکز جنوب کشور خواهد شد و یقینا بوشهر را به مقصد اصلی مسافرت‌های ساحلی زمستانه و عیدانه مردم ایران تبدیل خواهد کرد.          

پیشنهادی برای همگن­تر شدن مسافرتها در طول سال به سمت بوشهر

زینبی با بیان اینکه استان بوشهر در اغلب فصل‌های سال دارای هوای گرم و شرجی است و ما برای اینکه صرفا در تعصیلات دو هفته­ای زمستان و تعطیلات یک ماهه نوروز پذیرای مسافران نباشیم و مردم رغبت کنند که در فصل‌های دیگر هم به بوشهر سفر کنند، گفت: پیشنهاد داده­‌ایم که روی «گردشگری در شب» باید سرمایه­‌گذاری شود، یعنی امکاناتی فراهم شود که خانواده­‌ها و مسافرین بتوانند از ساعت ۶ عصر به بعد که هوا خنک‌تر می‌شود تا پاسی از شب از امکانات گردشگری استفاده کنند.

این کارشناس ارشد دریا ادامه داد: فعلا چنین زیرساخت‌هایی در استان وجود ندارد، ولی اگر مجموعه گردشگری که ذکر شد افتتاح شود، دقیقا می‌توان گردشگری در شب را اجرا کرد به گونه‌­ای که واحدهای موجود در فصل‌های گرم سال از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح نیز فعالیت داشته باشند و در فصل‌های نسبتا گرم هم مردم برای سفر به بوشهر رغبت لازم را داشته باشند.

برگزاری جلسات با مسئولین استانی جهت معرفی نماد شهری

عضو کارگروه توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی بنیاد نخبگان استان بوشهر با بیان اینکه ما در این کارگروه که اعضای آن متشکل از اساتید برتر استان و نمایندگان ارشد ارگان های صنعتی دریایی استان هستند، جلسات و نشست های متعددی در راستای گردشگری دریایی داشته‌ایم، عنوان کرد: و البته کارگروه در چارچوب آیین نامه بنیاد ملی نخبگان بیشتر نقش اتاق فکر دریایی را دارد و در صورت صلاحدید و مصوبات جلسات، جهت هم افزایی و تعامل بیشتر و همچنین رفع چالش ها و مشکلات دریایی، خاصه صنعت توریسم و گردشگری دریایی استان از دستگاه‌های ارشد استان از قبیل استانداری، فرمانداری، شهرداری و … به عنوان مهمان ویژه دعوت به عمل می‌آورد.

زینبی با اشاره به برگزاری جلسات با اعضای شورای شهر بوشهر گفت: در راستای معرفی نماد شهری و همچنین در مورد ظرفیت ها و پتانسیل های معماری شهرهای ساحلی برخی کشورهای اروپایی و الگوبرداری از آن کشورها در جهت جذب گردشگری و درآمدزایی استان جلسه‌ای برگزار شد که جلسه بسیار خوبی بود که انتظار داریم با روی کار آمدن شهردار جدید بوشهر و تثبیت ایشان اتفاقات و نتایج خوبی رقم ‌خورد.

زینبی با تشریح این نماد در خصوص مکان احداث این نما گفت: مهم این است که این نماد در کنار دریا باشد و مردم بتوانند بر فراز آن، افق دریا را تماشا کنند.

وی با بیان اینکه یکی از بسترهایی که نمادهای شهری و سازه های فاخر مهندسی می توان در آنجا احداث کرد دهکده‌های گردشگری است، ادامه داد: فعلا در استان فقط دهکده گردشگری بوشهر وضعیت نسبتاً مناسبی دارا است که البته با خروج پیمانکار بخش خصوصی، وضعیت حال حاضر آن تعیین تکلیف نشده ‌و فعلاً احداث برخی از مجموعه‌های آن متوقف شده است.

این کارشناس به نقل از یکی از اعضای شورای شهر بوشهر عنوان کرد: سال گذشته در نشست شورای شهر با استاندار و معاونت عمرانی مقرر شد که مجموعه گردشگری تفریحی و پارک لیان بوشهر به شهرداری مرکز استان واگذار شود که در این ارتباط در شورا با کلیات لایحه شهرداری برای در اختیار گرفتن دهکده گردشگری و پارک لیان بوشهر موافقت و مقرر شد در مدت ۲ ماه قرارداد دهکده برای تصویب نهایی به شورا ارسال شود که تاکنون این مهم محقق نشده است. همچنین در مجموعه‌­های بزرگی مانند عسلویه که هم جمعیت زیادی در آنجا حضور خواهند داشت و هم درآمد لازم در آنجا وجود داشته باید لزوما چنین مجموعه‌­هایی وجود داشته باشند تا کارکنان و مهندسین شاغل در عسلویه رغبت کنند تا با خانواده­‌هایشان در آنجا ساکن شوند و بصورت پروازی رفت و آمد نکنند. این مورد سهم بسزایی در افزایش اشتغالزایی استان بوشهر دارد.

با تکیه بر بخش خصوصی دولتی می‌توانیم چنین طرح­‌هایی را اجرا کنیم

زینبی در خصوص بودجه لازم برای اجرای چنین طرح‌های مدرن و جدید، گفت: استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی ایران قاعدتا نباید مشکل درآمدی داشته باشد ولی ما همواره تاکید کرده­‌ایم که اگر تفکرات مدیریتی مدرن، جوان و پویا در استان داشته باشیم، حتی بدون بودجه دولتی می‌توانیم چنین طرح­هایی را با تکیه بر بخش خصوصی اجرا کنیم. البته به شرطی که باور واعتمادسازی لازم برای بخش خصوصی انجام شود.

وی اضافه کرد: اگر سازمان‌های دولتی به کمک مشاورین داخلی و خارجی، یک طراحی جامع و کامل از این مجموعه گردشگری انجام دهند و مجوزهای لازم برای تک تک اجزای داخل مجموعه را اخذ کنند، می توان اجزای این مجموعه گسترده گردشگری (واحدهای تفریحی، تجاری، مسکونی، اداری و …) را در قالب مزایده­‌هایی به مردم پیش فروش کرد و زمینه­‌هایی را فراهم آورد تا با تضمین مستقیم دولتی، سرمایه‌های سرگردان خود مردم بوشهر را جمع آوری کرد و آنها را در پروژه‌­های استانی شریک کرد. بدین ترتیب زمینه­‌ای فراهم می‌شود تا مردم بوشهر با توجه به میزان سرمایه خود، مالک بخشی از این مجموعه عظیم شوند. در مرحله بعد می‌توان از سرمایه­‌گذاری­‌های خارج از استان نیز استقبال کرد.

این کارشناس تصریح کرد: قطعا با شروع احداث این مجموعه، زمین‌های اطراف آن منطقه قیمت و ارزش بالایی پیدا میکنند که با واگذاری زمین‌های خارج از محدوده گردشگری برای ساخت هتل­‌ها و منازل مسکونی، مبلغ مناسبی جمع‌آوری می‌شود که بخش اعظمی از هزینه‌های احداث نماد شهری هم تامین خواهد شد. ضمن اینکه هرساله شهرداری با اخذ مالیات از این واحدها می‌تواند درآمد شهری را چند برابر کند و در سال‌های آتی برای پروژه‌­های هم‌عرض هزینه کند.

زینبی با بیان اینکه از این قبیل طرح‌ها در خارج و داخل کشور زیاد بوده است، عنوان کرد: برای نمونه همین پروژه نخل در دبی امارات که با واگذاری و پیش فروش فقط ۳۰ درصد واحدهای مسکونی و تجاری، تمام هزینه‌­های این پروژه جبران شد و مابقی واحدها نیز سود خالص بود و مضافاً اینکه دولت امارات توانسته درآمد هنگفتی از مالیات سالیانه این واحدها هم اخذ کند، لذا به همین خاطر است که می‌گوییم لزوماً نیازی نیست که بودجه دولتی حتماً باشد ولی حداقل انتظاری که از مسئولین می‌رود این است که به مشاوره­‌های نخبگان استانی بها دهند و ریل‌گذاری قانونی لازم برای انجام این کار را به درستی انجام دهند و با تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی، کفایت و عزم جدی خود را نشان دهند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چند سال زمان می‌برد تا چنین طرح‌هایی به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: این مسئله بستگی به همت و اراده مدیران استان دارد. ممکن است ساخت نماد شهری و مجموعه گردشگری اطراف آن چندین سال به طول بیانجامد ولی این مهم نیست بلکه مهم این است که استان بوشهر بعد از گذشت چند سال صاحب یک نماد شهری خاص خود خواهد بود که شهرت ملی و بین المللی خواهد داشت و یک جاذبه گردشگری و تفریحی معروف و شاخص محسوب می‌شود.

کارگروه تخصصی دریا از فعال ترین کارگروه های تخصصی نخبگانی استان بوشهر است

زینبی با بیان اینکه  با تلاش‌های دکتر آذین و تصویب در شورای علمی بنیاد نخبگان استان، کارگروه توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در سال ۹۴ تشکیل شد، اظهار کرد: ‌این کارگروه به عنوان یکی از پنج کارگروه مصوب بنیاد نخبگان استان بوشهر به عنوان حلقه واصل میان استان و ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ایجاد زمینه‌ای برای ارتباط نزدیک تر اجتماعات نخبگانی با مسائل و موضوعات تخصصی و بهره گیری از دیدگاه‌های نخبگان برای حل مسائل و مشکلات خاص استان به فعالیت می‌پردازد.

عضو کارگروه توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی بنیاد نخبگان  تصریح کرد: در حال حاضر کارگروه تخصصی دریا از فعال ترین کارگروه های تخصصی نخبگانی استان است که ضمن ارتباط با مراکز نوآوری و فناوری استان از قبیل پارک علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان، مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس، اقدامات بسیار خوبی در جهت پیشبرد فناوری، نوآوری و فرهنگ سازی دریایی در استان انجام داده است.

وی اضافه کرد: در دو سال اخیر، دانشگاه خلیج فارس بوشهر دو رویداد مهم کارآفرینی با مشاوره فکری این کارگروه برگزار کرد که یکی از آنها در حوزه گردشگری دریایی بوده است.

زینبی در پایان در خصوص برنامه‌های آتی این کارگروه گفت: برخی از برنامه‌های مهم آتی این کارگروه، مشاوره تخصصی و تسهیلگری از طرح‌هایی که باعث کارآفرینی و اشتغال زایی بخصوص در حوزه گردشگری دریایی و همچنین مشاوره در برگزاری رویدادهای استارتاپی و کارآفرینی جهت سوق دادن دانشجویان دانشگاه‌های استان به سمت راه‌اندازی شرکت‌های استارتاپی با همکاری نهادهای ذیربط است.

گفت و گو از: محمد محمدی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.