صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ترامپ به دنبال احیای طرح ناتوی عربی
ترامپ به دنبال احیای طرح ناتوی عربی

ترامپ به دنبال احیای طرح ناتوی عربی

مسئولان کشورهای عربی و آمریکا از تلاش دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر و اردن با هدف مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه خبر دادند.

جنگنده ائتلاف عربی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، چهار منبع در این خصوص اظهار داشتند، کاخ سفید می‌خواهد همکاری‌های خود با این کشورها در زمینه‌های دفاع موشکی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند حمایت از روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای را تقویت کند.

طرحی که به گفته مسئولان کاخ سفید و خاورمیانه هدف از آن تشکیل نسخه عربی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با همپیمانان اهل تسنن است، احتمالا منجر به افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران خواهد شد و از زمانی که ترامپ قدرت را در آمریکا به دست گرفته این تنش‌ها رو به فزونی هستند.

منابع مختلفی اظهار داشتند، دولت ترامپ امیدوار است که درباره این ائتلاف که موقتا “ائتلاف استراتژیک خاورمیانه” خوانده می‌شود، در نشستی که قرار است روزهای ۱۲ و ۱۳ اکتبر در واشنگتن برگزار شود، به شکل اولیه بحث و گفت‌وگو شود.

کاخ سفید نیز تاکید کرد، چند ماهی است که در حال بررسی طرح تشکیل این ائتلاف با شرکای منطقه‌ای خود هستیم.

یک منبع آمریکایی اظهار داشت: مسئولان عربستانی طرح تشکیل ائتلافی امنیتی را کمی پیش از سفر سال گذشته ترامپ به عربستان ارائه کردند،‌ در آن سفر دو طرف درباره توافقنامه بزرگ تسلیحاتی به توافق رسیدند اما پیشنهاد تشکیل ائتلاف همچنان در جای خود باقی ماند.

منابعی در برخی کشورهای عربی شرکت کننده نیز اعلام کردند که از آغاز دوباره تلاش‌ها برای احیای طرح تشکیل ناتوی عربی مطلع بوده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: ائتلاف استراتژیک خاورمیانه سهمیه ما در مقابله با دشمن، تروریسم و “افراط‌گرایی ایرانی” را تشکیل خواهد داد و صلح را در خاورمیانه نهادینه می‌سازد.

این منبع از تایید حضور ترامپ در نشست آتی خودداری کرد.

دیگر منابع نیز اعلام کردند که هنوز مطمئن نیستند که آیا این طرح امنیتی تا اواسط اکتبر تکمیل خواهد شد یا نه.

در گذشته طرح‌های مشابه دیگری از سوی دولت‌های آمریکایی در امضای رسمی با همپیمانان این کشور در حوزه خلیج فارس ناکام ماندند.

واشنگتن، ریاض و ابوظبی، ایران را به برهم زدن ثبات منطقه و ایجاد تنش در برخی کشورهای عربی متهم می‌کنند.

این ائتلاف بر همکاری دولت ترامپ با دو کشور عرب حوزه خلیج فارس یعنی عربستان و امارات علیه ایران متمرکز خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.