صفحه اصلی / استان ها / مازندران / نبود تجهیزات آزمایش برنج در مازندران
نبود تجهیزات آزمایش برنج در مازندران

رئیس کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی استان مطرح کرد

نبود تجهیزات آزمایش برنج در مازندران

رئیس کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران گفت: هزینه آزمایش برنج به راحتی نیست و تجهیزات آن را هم نداریم.

تجارت برنج

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا اسماعیل‌زاده در نشست بررسی مشکلات استاندارد برنج در کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران که در اداره‌کل استاندارد این استان برگزار شد، با بیان اینکه در استان های شمالی، آموزش به کشاورزان باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: بحث فرهنگ‌سازی، آموزش و مصرف بهینه در مصرف‌کنندگان بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه نحوه پخت برنج نیز در تعیین استاندارد موثر است، خاطرنشان کرد: میزان سموم استانداردی که در کشت برنج مورد استفاده قرار می گیرد در تمامی کشورها تعریف معینی دارد و نباید از این حد فراتر رود.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندرانگفت: تجهیزات آزمایشگاهی برنج وارداتی است و در این وضعیت اقتصادی کشور قطعا به صرفه نیست که آزمایشگاه های جدیدی احداث شود؛ این در حالی است که تمامی واحدهای تولیدی نیازمند آزمایشگاه هستند و این کار بسیار دشوار است.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه با اعطای نشان استاندارد، اعتمادسازی ایجاد می شود، تصریح کرد: قطعا در چنین شرایطی، کسانی که علامت استاندارد ندارند نمی‌توانند محصول ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام دغدغه ما بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان است، افزود: نمی توان به استاندارد بدون نظارت پس از دریافت پروانه نیز اکتفا کرد، چرا که نمونه ها در سال ها و ماه های بعد ممکن است در ارائه به آزمایشگاه کنترل کیفی تغییر کند و نمونه هایی که کشاورزان در کارگاه تولیدی به ناظرین ارائه می دهند با چیزی که تولید می‌کنند متفاوت باشد در نتیجه محصولی که به بازار ارائه می شود، فاقد استانداردهای لازم باشد.

اسماعیل زاده همچنین یادآور شد: اگر نشان استاندارد هم به برنج هایی که دارای سیب سلامت و نشان ایزو هستند، اعطا شود بی شک مردم از این محصولات استقبال بیشتری می کنند.

وی با اشاره به اینکه استاندار مازندران به شدت پیگیر مطالبات استاندارد برنج است، خاطرنشان کرد : برنجی که استاندارد ملی ندارد اما ایزو و نشان بین المللی دارد، محصول قابل اعتمادی نیست؛ اگر استاندارد روی هر محصولی باشد مصرف کننده آن را مصرف خواهد کرد.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی اتاق فکر مازندران در پاسخ به مدیرکل استاندارد مازندران مبنی بر اینکه اصراری نداریم که همه کارگاه های تولید برنج علامت استاندارد داشته باشند و این کار تشویقی است، یادآور شد: به دلیل اینکه تمامی کارگاه های تولید برنج امکان ایجاد آزمایشگاهی در مکان تولیدی خود را ندارند، این امر موجب شده که نشان استاندارد این محصول آمار بالایی نداشته باشد، در صورتی که برخی از نمونه های تولیدی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. 

وی تصریح کرد: استانداردسازی برنج مازندران نیازمند یک وفاق و همدلی است و باید کارگاه های تولیدی که آزمایشگاه دارند، سایر  تولید کننده ها را نیز  تحت پوشش خود قرار دهند.

در پایان این جلسه، با توجه به دلایل مطرح شده از سوی رئیس کارگروه تخصصی صنایع تبدیلی و غذایی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، مقرر شد اداره‌کل استاندارد، تعامل و همکاری لازم برای استانداردسازی تولیدکنندگان برنج در مازندران به ویژه فریدونکنار را داشته باشد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.