صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / سی ان ان: تحریم آمریکا به هنر فرش ایران هم رحم نمی کند
سی ان ان: تحریم آمریکا به هنر فرش ایران هم رحم نمی کند

سی ان ان: تحریم آمریکا به هنر فرش ایران هم رحم نمی کند

شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا در گزارشی نوشت: فرش، مهمترین نماد ایران به دلیل تحمیل مجدد تحریم ها بر این کشور بار دیگر با خطر نابودی روبروست.

به گزارش کسب و کار نیوز، تارنمای اینترنتی این شبکه خبری اعلام کرد: فرش ایرانی صنعتی است که برای صدها هزار بافنده اشتغال آفرینی می کند و صدها میلیون دلار برای این کشور درآمدزایی دارد.
به نوشته سی ان ان، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تحمیل مجدد تحریم ها بر این کشور، صنعت فرش در ایران را در معرض نابودی قرار داده است.
رضا ذوالانوری که پدرش موسس شرکت فرش ذوالانوری است، گفت: ۵۰ درصد بافندگان فرش (این شرکت) مجبورند راه دیگری برای امرار معاش پیدا کنند، شاید اشتغال در صنایع دستی دیگر یا یک شغل کاملا متفاوت.
شرکت مذکور حدود پنج هزار بافنده را برای بافت گبه که نقشه ای بسیار ساده تر از نقشه پیچیده فرش های سنتی ایران دارد، به کار گرفته است.
ذوالانوری با ناامیدی افزود: (برای کارگران) قابل درک نیست که کسی بتواند با هنر و خلاقیت دشمنی کند؛ البته آنها نگران امرار معاش خود نیز هستند.
سی ان ان نوشت، این پیامدها در تمامی بخش های اقتصاد ایران احساس می شود.
«صنم وکیل» از بخش خاورمیانه و شمال افریقای اتاق فکر «چاتام هوس» لندن به شبکه خبری مذکور گفت: اقتصاد فرش ایران واقعاً مهم است؛ این صنعت در طول تاریخ رشد کرده و به اعتلا رسیده است و شمار بسیاری از کارگران محلی در آن مشغول به کار هستند.
به دنبال لغو تحریم های هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» در آمریکا، صنعت فرش در ایران به سرعت توسعه پیدا کرد.
بر اساس گزارش مرکز ملی فرش ایران، این کشور از مارس ۲۰۱۷ (اسفند ۱۳۹۵) تا ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) ۳۳۶ میلیون دلار فرش صادر کرده که بیشتر آن به آمریکا صادر شده است.
ذالانوری که خانواده اش تا ۶ نسل تولیدکننده فرش بوده است، ایده خوبی برای آنچه که آنچه ممکن است پس از اعمال تحریم ها از ۶ اوت (۱۵ مرداد) اتفاق بیفتد دارد، زیرا وی پیشتر با تحریم ها دست و پنجه نرم کرده است.
هشت سال قبل، پس از آنکه آمریکا ایران را تحریم کرد، تهران یک شبه بازار این کشور که مهمترین بازار فروش آن بود، از دست داد.
تا سال ۲۰۱۰ ذوالانوری سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در سال برای بازار آمریکا فرش می بافت که این مقدار ۲۰ درصد تجارت این شرکت را تشکیل می داد.
فروش هر مترمربع فرش به قیمت ۵۲۱ دلار برای صنعت فرش ایران حیاتی است و چنین قیمتی، تولید این کالا را سودآور می کند.
ذوالانوری تصریح کرد: تولید ما به دلیل محدودیت های بانکی به طور کامل کاهش یافته است، حتی برای بازار اروپا؛ نقل و انتقال و پرداخت پول به ایران بسیار دشوار است.
ذوالانوری تصمیم گرفت برای غلبه بر تحریم ها، در هند فرش های ابریشمی تولید کند و به همین منظور در اوایل سال ۲۰۱۲ یک شعبه در هند تاسیس کرد اما بعد آن، تحریم های هسته ای برداشته شد و ایران در مورد پرونده هسته ای خود با قدرت های جهانی به توافق رسید.
این تولیدکننده و صادرکننده فرش تصریح کرد: دوره پس از برجام واقعا خوب بود، ما شروع به بافت فرش های بزرگ تری کردیم و از آمریکایی ها دعوت کردیم به ایران بیایند و از فرش های ما دیدن کنند.
وی ادامه داد: شاخص فروش ما به بیش از ۲ هزار متر مربع در سال رسید.
به گفته ذوالانوری، صادرات فرش شرکتش به آمریکا از ژانویه ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴) تا ژوئن ۲۰۱۸ (اواسط خرداد ۱۳۹۷) بار دیگر به طور چشمگیری افزایش یافت و بار دیگر ۲۰ درصد تولید این شرکت به بازار آمریکا صادر شد.
اما باز هم تحریم ها در راه هستند و تمامی دستاوردهای شرکت ذوالانوری در معرض خطر قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی وزارت خزانه ‌داری آمریکا (OFAC) ششم تیرماه امسال مجوز واردات پسته، فرش و خاویار ایران را به این کشور لغو کرد.
فرشته دست پاک رییس مرکز ملی فرش در گفت و گو با ایرنا، اقدام آمریکا در قرار دادن فرش دستباف ایران در فهرست تحریم ها را مغایر با پروتکل های جهانی عنوان کرد و از اقامه دعوی علیه این اقدام رییس جمهوری آمریکا در مجامع بین المللی خبر داد.
وی گفت: فرش دستباف ایرانی متعلق به ملت ایران بوده و رئیس جمهوری آمریکا به اشتباه این هنر – صنعت که نماد فرهنگی و مالکیت فکری مردم ایران به شمار می رود را جزو تحریم ها قرار داده است.
وی اضافه کرد: براساس پروتکل های بین المللی، هر آنچه متعلق به یک ملت است را نمی توان تحریم کرد، بنابراین امیدواریم فرش دستباف ایران را از طریق پروتکل های بین المللی و کنوانسیون هایی که در آن عضو هستیم، از تحریم خارج کنیم.
اقتصام**۱۰۶۳*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.