صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / حراج ملی از مرز ۱۸ میلیارد تومان گذشت
حراج ملی از مرز ۱۸ میلیارد تومان گذشت

حراج ملی از مرز ۱۸ میلیارد تومان گذشت

چهارمین دوره حراج ملی با فروش بیش از 18 میلیارد تومان در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن تهران به کار خود پایان داد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بنابر اعلام روابط‌ عمومی حراج ملی، ارزشمندترین اثر معنوی و هنری که در چهارمین دوره حراج ملی عرضه شد، دو جلد قرآن مجید نفیس بود که با قیمت پایه ۴ میلیارد تومان معرفی شد اما پس از یک رقابت شوکه‌کننده به قیمت ۷ میلیارد تومان فروخته شد.
این مجموعه شامل بزرگ‌ترین قرآن طلا و نقره جهان است که توسط دکتر رائین اکبر خانزاده، در ۶۰۴ صفحه با خط عثمان طه حکاکی شده است. در ساخت این اثر ۱٫۵ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار، ۱۵ کیلوگرم نقره و ۸۰ کیلوگرم مس به کار رفته است. ابعاد جلد این قرآن نفیس ۱۴۱ در ۹۱ سانتی‌متر است و توسط استاد مهدی عسگری قلم‌زنی شده است.
کوچک‌ترین قرآن طلا و نقره جهان نیز دیگر اثر ارزشمند این مجموعه بود که در آن سوره‌ها بر روی ورق طلا با ابعاد ۱۶ در ۱۲ سانتی‌متر حکاکی شده بودند. در ساخت این اثر نیز از ۸۰۰ گرم طلا، ۱٫۷ کیلوگرم نقره و ۸ قیراط برلیان استفاده شده است. ساخت هنرمندانه هر یک از این دو جلد قرآن حدود دو سال طول کشیده است.
حراج شب گذشته (جمعه) با تابلوی نقاشی خط احمد میرزازاده که مزین به کلمه بسم‌الله بود، آغاز شد. این اثر که با قیمت پایه ۶ میلیون تومان به حضار معرفی شد، در نهایت به مبلغ ۲۲ میلیون تومان فروخته شد.
پرتره دو متری امین‌السلطان که نقاشی ظریفی اثر مصورالملک از دوره قاجار است، با دو برابر قیمت پایه و به مبلغ ۱٫۳ میلیارد تومان به فروش رسید.
تابلوی مینیاتوری که توسط شاه‌عباس صفوی خلق شده و با کمک رضا عباسی به اتمام رسیده، در حراج ملی با قیمت پایه ۴۰۰ میلیون تومان معرفی شد اما علاقه مجموعه‌داران به این اثر سبب شد تا در نهایت با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان چکش بخورد. علیرضا عباسی، هنرمند خوشنویس هم در حاشیه این اثر خوشنویسی کرده است.
در چوبی که با قلم میرزا آقا امامی به نقاشی‌های مینیاتوری مکتب اصیل صفویه مزین شده، در چهارمین دوره حراج ملی با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به مجموعه‌داران پیشنهاد و در نهایت با رقم ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. یک جعبه لاکی از همین هنرمند نیز پس از یک رقابت ۲۵۰ میلیون تومانی با رقم ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.
علاوه بر این دو اثر میرزا آقا امامی، اثر مینیاتور سوخته چرم یکی از شاگردان وی نیز شب گذشته با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. این مینیاتور که توسط حسین خطایی خلق شده متعلق به دوره پهلوی است و با ظرافت صحنه بازی چوگان را به تصویر کشیده است.
یک اثر قلمزنی از مهدی علمداری که یکی از جنگ‌های نادرشاه افشار را بر زمینه یک سینی حکاکی کرده است با قیمت پایه ۲۰۰ میلیون تومان معرفی و سرانجام به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد.
در شب دوم حراج، دو نقاشی پشت شیشه از سیما عظیمی هم توجه هنردوستان را به خود جلب کرد و هر یک از این آثار به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این آثار با قیمت‌های ۱۵۰ و ۱۷۰ میلیون تومان وارد حراج شده بودند. در شب اول نیز یک اثر دیگر از این هنرمند با قیمت ۹۵ میلیون تومان چکش خورد.
یکی از مجموعه‌های جالب توجه حراج جمعه شب ، ۱۰ عصای متنوع دوره قاجار بود که به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.
چهارمین دوره حراج ملی طی دو شب ( پنج شنبه و جمعه ) در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن تهران برگزار شد. حراج ملی که قصد داشت از هنرمندان جوان حمایت کند و بستری برای معرفی آنها به بازار هنر ایجاد کند، شب نخست را به ارایه و فروش آثار این هنرمندان اختصاص داد و یک میلیارد و ۷۱۱ میلیون تومان فروش داشت. در شب دوم که آثار هنرمندان نامی و قدما عرضه شد، ارزش آثار فروخته شده به ۱۶ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان رسید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.