پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / قزوین / شوراهای حل اختلاف ابتکار قوه قضاییه برای سازش در بین مردم

استاندار قزوین عنوان کرد:

شوراهای حل اختلاف ابتکار قوه قضاییه برای سازش در بین مردم

استاندار قزوین ایجاد شوراهای حل اختلاف را ابتکار قوه قضاییه برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم اعلام کرد.

استاندار قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین صبح امروز چهارشنبه در مراسم معارفه رئیس جدید شورای حل اختلاف قزوین که در محل دادگستری قزوین برگزار شد بابیان اینکه شوراها یک ابتکار خوب در دستگاه قضایی بود، اظهار کرد: فعالیت شوراهای حل اختلاف ضمن کاهش ارجاع پرونده به دادگستری دستاوردهای فرهنگی فراوانی در جامعه دارد و کدورت طرفین دعوی را نیز برطرف می‌کند.

وی تشکیل شوراهای حل اختلاف را در راستای قانون اساسی اعلام کرد و گفت: روح قانون اساسی حکم می‌کند که از ظرفیت‌های مردمی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بتوانیم بهره‌مند شویم.

استاندار قزوین ادامه داد: قانون اساسی ظرفیت‌های آشکار و پنهان زیادی دارد که اگر این ظرفیت‌ها از قوه به فعل تبدیل و اجرایی شود بسیاری از مشکلات و معضلات کشور حل خواهد شد.

وی افزود: حضور ۱۱۰ هزار نفر در شوراهای اسلامی شهری از ظرفیت‌های آشکار قانون اساسی است و شوراهای حل اختلاف از ظرفیت‌های پنهان قانونی است که اجرای آن فایده‌های بسیاری را برای جامعه و کشور به دنبال داشته است.

زاهدی بیان کرد: یکی از ابتکارات قوهٔ قضاییه ایجاد شوراهای حل اختلاف در کشور بود که این اقدام خلاقانه ظرفیت پنهان قانون اساسی را آشکار کرد.

وی با اشاره به مزایای شوراهای حل اختلاف ابراز کرد: استفاده از ظرفیت مردمی، معتمدین و ریش‌سفیدان محلات در صلح و سازش درواقع استفاده از ظرفیتی بود که در گذشته‌های دور هم موردتوجه قرار داشت.

استاندار قزوین ادامه داد: با همت شوراهای حل اختلاف، باعث می‌شود که از ورود حجم زیادی از پرونده‌ها به دادگستری جلوگیری و گامی در مسیر تفاهم و سازش برداشته شود، این امر کار ارزشمندی است که باید آن را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه وجود شوراهای حل اختلاف نوعی فرهنگ‌سازی در راستای ایجاد تفاهم، تعامل، صمیمیت و سازش بین مردم است، تصریح کرد: وقتی پرونده‌ای در دادگستری رسیدگی می‌شود معمولاً یک طرف ناراضی است و کدورت باقی می‌ماند.

وی افزود: وقتی یک دعوایی به سازش منجر می‌شود دیگر کینه و کدورت هم برطرف می‌شود و این اثر فرهنگی از برکات فعالیت شوراهای حل اختلاف است.

وی بابیان اینکه اعضای شورای حل اختلاف در پیشگاه خداوند مأجور هستند، یادآور شد: اعتبارات شورا بسیار محدود است و در شأن فعالان این عرصه نیست و باید با کمک در افزایش دستمزدها توسط مجلس بازنگری شود.

زاهدی در پایان از خدمات شش ساله بیژن شیبانی تشکر و برای حجت‌الاسلام نجفی رئیس جدید آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.