صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / ۱۶ هزار هکتار کشت غیرمجاز برنج در حوضه کرخه
۱۶ هزار هکتار کشت غیرمجاز برنج در حوضه کرخه

۱۶ هزار هکتار کشت غیرمجاز برنج در حوضه کرخه

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در بخش شمالی کرخه عده‌ای از کشاورزان همچنان در حال کشت برنج هستند و هرگونه افزایش کشت تهدیدی برای تامین آب پایین‌دست در این حوضه آبی است تا آب به روستاهای این مناطق نرسد.

کشت برنج در باغملک - خوزستان

مصطفی شبه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلاتی که در بحث تامین آب مناطق و روستاهای پایین‌دست حوضه کرخه وجود دارد، اظهار کرد: در حوضه آبی کرخه شاهد کشت گسترده برنج به صورت غیرمجاز هستیم و در این زمینه هر میزان آبی که از این مخزن رهاسازی شود به پایین‌دست نمی‌رسد زیرا همه آب رهاشده توسط کشت‌های غیرمجاز برداشت می‌شود.

وی افزود: ما خارج از برنامه و دستورالعمل‌هایی که مرکز برای رهاسازی آب در حوضه کرخه برای سازمان آب و برق معین کرده است، آب را رهاسازی می‌کنیم تا به پایین‌دست این حوزه برسد، زیرا در پایین‌دست حوضه آبی کارون رودخانه نیسان که آب بسیاری از روستاها از آن تامین می‌شود، وضعیت مناسبی ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: علی‌رغم کنترل‌هایی که در بحث کشت‌های غیرمجاز در بالادست حوضه‌های آبی انجام می‌گیرد، اما همچنان شاهد کشت‌های غیرمجاز هستیم.

شبه عنوان کرد: این مساله را بارها از طریق فرمانداری‌ها و اداره‌های امور آب در بخش‌های مختلف پیگیری کرده‌ایم اما متاسفانه همکاری خوبی در این بخش برای رسیدن آب بالادست حوضه به پایین دست وجود ندارد تا بتوانیم جریان پایدار آب را در رودخانه‌های پایین‌دست حوضه کرخه به وجود بیاوریم.

وی گفت: در بخش شمالی کرخه عده‌ای از کشاورزان همچنان در حال کشت برنج هستند و هرگونه افزایش کشت تهدیدی برای تامین آب پایین‌دست در این حوضه آبی است تا آب به روستاهای این مناطق نرسد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: آب تعدادی از روستاهای هویزه و بستان از پایین‌دست کرخه تامین می‌شود و افزایش کشت‌های غیرمجاز در بالادست کرخه، مشکلات جدی برای تامین آب این روستاها به وجود خواهد آورد.

شبه عنوان کرد: با توجه به این کشت‌های غیرمجاز حق‌آبه تالاب هورالعظیم نیز قطع شده است. اتفاقی که برای آبزیان تالاب و از بین رفتن آنها رخ داده است به دلیل عدم تامین حق‌آبه تالاب با توجه به برداشت غیرمجاز آب به منظور کشت‌های غیرمجاز برنج است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس عکس‌های هوایی در حوضه کرخه بیش از ۱۶ هزار هکتار کشت غیرمجاز انجام گرفته است و با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم که کشت‌های غیرمجاز بیشتری نیز در این حوضه انجام بگیرد و انتظار داریم با این کشت‌های غیر مجاز برخورد شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.