صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ناهماهنگی، علت بلاتکلیفی صادرات ۱۷۰ هزار راس دام سنگین
ناهماهنگی، علت بلاتکلیفی صادرات ۱۷۰ هزار راس دام سنگین

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده خبر داد:

ناهماهنگی، علت بلاتکلیفی صادرات ۱۷۰ هزار راس دام سنگین

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: با وجود موافقت وزیر جهادکشاورزی برای صادرات 170 هزار راس دام سنگین، نامه وزیر صنعت مبنی بر ممنوعیت صادرات دام زنده و گوشت گرم، صادرکنندگان را معطل کرده است.

بر اساس رونوشتی که از نامه های مبادله شده بین وزیران در اختیار ایرنا قرار گرفته است، با هدف تنظیم بازار گوشت قرمز، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ابتدای خردادماه در نامه ای به محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که صادرات هرگونه دام زنده و گوشت گرم از هفتم خرداد ممنوع است.
با این حال، ۱۹ خرداد ماه وزیرجهادکشاورزی در نامه ای به مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، این دستور وزیر صنعت را مغایر با برخی قوانین و آیین نامه ها از جمله قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی دانسته و تاکید کرده است که این ممنوعیت سبب انباشت محصول در دامپروری های کشور شده و مشکلاتی را در صدور دام مولد و دام هایی که مجوز صدور دریافت و مراحل قرنطینه را طی کرده اند، ایجاد کرده است.
«منصور پوریان» رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: تعلل در صادرات، سبب انباشتگی ۴۵ درصدی دام سنگین گاو و گوساله در واحدهای دامی و بی کیفیتی این محصول شده است.
وی افزود: پس از نامه خردادماه وزیر جهادکشاورزی به وزیر اقتصاد، ۲۹ تیرماه نیز بار دیگر معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی خواهان رسیدگی جدی به این موضوع شده است.
این فعال صنعت دامپروری اظهارداشت: به دلیل افزایش قیمت علوفه دامی و هزینه های تمام شده تولید، همچنین کاهش توان خرید مردم، دامپروران اقدام به نگهداری دام های سنگین خود برای افزایش وزن و فروش گران تر کردند که همین امر سبب شد ۱۷۰ هزار راس دام در واحدهای تولیدی کشور انباشت شود.
به گفته وی، بالا رفتن وزن دام های سنگین و انباشت چربی در بافت های آن سبب شده تا این محصول خریدار چندانی در بازار داخلی نداشته باشد و از این رو، صادرات آن اجتناب ناپذیر است.
پوریان افزود: وزن متعادل برای دام سنگین با کیفیت کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم است درحالی که اکنون وزن های دام سنگین به وزن نزدیک ۶۰۰ کیلوگرم رسیده که با افزایش وزن دام، چربی و بافت های غیرمفید آن افزایش می یابد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید، واردات و صادرات محصولات کشاورزی یاد کرد و گفت: این ناهماهنگی ها و بی نظمی ها زیان تولید کنندگان و مصرف کنندگان را به دنبال دارد.
پوریان تاکید کرد: صادرات دام سبک در حالی مشمول ممنوعیت شده است که قابلیت نگهداری تا ۱٫۵ سال را نیز دارد و مشکلی برای دامپروران ایجاد نمی کند.

** واردات گوشت گوساله منجمد الزامی است
«علی خندان روی جوان» رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوساله نیز در گفت و گو با ایرنا از وضعیت جمعیت و تعداد واحدهای دام سنگین در کشور اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده ۱۸ هزار تومان، نرخ لاشه گوشت گوساله با استخوان ۳۴ هزار تومان درب واحدهای صنفی، گوشت گوساله بدون استخوان مخلوط بین ۴۳ تا ۴۴ هزارتومان و تفکیکی بین ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان راسته و فیله به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه در ماه های اخیر قیمت گوشت گوساله افزایش داشته است، اظهار داشت: هرچند در سال های گذشته دام سنگین صادر نمی شد اما میزان اندکی قاچاق به خارج از کشور وجود داشت که از خروج غیرقانونی آن نیز جلوگیری شده است.
این مقام صنفی با اشاره به اینکه با کمبود گوشت گاو و گوساله در بازار مصرف مواجه هستیم، افزود: با وجود انباشتگی دام سنگین در دامپروری ها، به دلیل نبود بازار مناسب، هزینه های بالای تولید، کمبود و گرانی علوفه دامی ناچار به واردات گوشت گوساله منجمد برزیلی برای تامین بازار هستیم.
به گفته وی، اکنون هر کیلوگرم قیمت گوشت گوساله منجمد برزیلی بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.
نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور نزدیک یک میلیون تن است که ۸۴۰ هزار تن آن از محل تولیدات داخلی و بیش از ۱۰۰ هزار تن آن از محل واردات گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوساله و حتی دام زنده تامین می شود.
بر اساس فهرست منتشر شده دریافت کنندگان ارز رسمی، از ابتدای امسال ۶۱ شرکت اقدام به واردات گوشت گوساله کرده اند.
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.