صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / فرصت دوره امامت امام رضا(ع) بعد از واقعه غدیر بی‌سابقه بوده است
فرصت دوره امامت امام رضا(ع) بعد از واقعه غدیر بی‌سابقه بوده است

امام جمعه موقت اهواز:

فرصت دوره امامت امام رضا(ع) بعد از واقعه غدیر بی‌سابقه بوده است

امام جمعه موقت اهواز گفت: دوران امامت امام رضا(ع) از طلایی‌ترین دوره‌های شیعیان است. ایشان فرصتی برای شیعیان به وجود آوردند که به تعبیر محققین، بعد از واقعه غدیر بی‌سابقه بوده است.

امام رضا

حجت الاسلام و المسلمین  میراحمدرضا حاجتی در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: صحبت کردن در خصوص شخصیت امام رضا(ع) هرچند فرصتی برای گوینده و شنونده است اما در واقع امر مشکلی است. سخن گفتن درباره سجایای اخلاقی و مقام علمی امام رضا(ع) به دلیل اینکه حجت خداوند است سخت است و کسی  نمی‌تواند حتی بخشی از صحبت‌های ایشان را تفسیر کند.

وی افزود: وقتی فضائل امام رضا(ع) شرح داده می‌شود، بی‌تردید هر کسی بهره معنوی می‌برد بنابراین صحبت کردن در خصوص شخصیت ایشان یک فرصت است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: زمانی ابونواس اهوازی از شاعران قرن دوم هجری از طرف مامون برای خواندن اشعار در خصوص فضائل امام رضا(ع) دعوت شد، در آن زمان مامون با توجه به علاقه‌مندی مردم به امام(ع) این رویه را در پیش گرفته بود. ابونواس در پاسخ مامون اشعار مهمی می‌سراید و بیان می‌کند که من چگونه مدح امامی کنم که جبرئیل خادم پدر بزرگوارش بوده است؟ و بدین ترتیب به بزرگی امام رضا(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید که ایراد کلام و بیان فضائل امام رضا(ع) بسیار سخت است.

حاجتی تصریح کرد: امام رضا(ع) در ۳۵ سالگی به امامت رسیدند و دوران امامت ایشان ۲۰ سال به طول انجامی و. دوران امامت ایشان یکی از طلایی‌ترین دوره‌های شیعیان است.

وی بیان کرد: ایشان فرصتی برای شیعیان به وجود آوردند که به تعبیر محققین، این فرصت بعد از واقعه غدیر بی‌سابقه بوده است. پیامبر(ص) در واقعه غدیر ۱۰۰ هزار نفر را جمع کردند تا بر ولایت امام علی(ع) تاکید کنند و در دوران حضور  امام رضا(ع) در نیشابور، جمعیتی در همین حدود از امام رضا(ع) نیز طلب سخن کردند. امام رضا(ع) در این فرصت همان سخنان پیامبر(ص) در واقعه غدیر را بیان کردند و جامعه را به ولایت ائمه ارجاع دادند و  متنبه کردند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) یک نوع کودتای سیاسی و اجتماعی صورت گرفت و عده‌ای علم واقفیه را برافراشتند و نزدیکان امام موسی بن جعفر(ع) اعلام کردند که ایشان آخرین امام بوده‌اند. وقتی به منابع تاریخی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که گرایش این افراد به انکار امامت امام رضا(ع)  به این دلیل بوده که پول‌هایی را از وجوهات مردم در دست داشتند که باید به امام می‌رساندند اما طمع کردند و برای اینکه بتوانند این پول را ببرند، به انکار امامت امام رضا(ع) پرداختند .

حاجتی ادامه داد: گرچه این دوران سخت با درایت و صبر امام رضا(ع) پشت سرگذاشته شد اما ضربه‌ای به جریان تشیع وارد کرد که با حکمت امام رضا(ع) تا حد زیادی این خسارت جبران شد.

وی با اشاره به آثار حضور امام رضا(ع) در ایران عنوان کرد: بی‌تردید حضور امام رضا(ع) در ایران برکات عظیمی برجای گذاشته است و به همین جهت تقریبا مسیر حرکت امام رضا(ع) بعد از گذشت حدود ۱۳۰۰ سال هنوز برای مردم آشنا است و در این مسیر بقعه‌هایی  احداث شده است و مردم از این بقعه‌ها تبرک می‌گیرند .

امام جمعه موقت اهواز گفت: از حیث وجود مبارک امام رضا(ع) و سجای اخلاقی ایشان حرف‌ها برای گفتن وجود دارد. امام رضا(ع) به جهت نور امامت‌شان و وظیفه‌ای که داشتند همه حرکات‌شان آموزش‌دهنده و تربیت‌کننده بوده است. هرکسی با ایشان لحظه‌ای مواجه می‌شد تحت تاثیر سجایای اخلاقی و تواضع این امام(ع) قرار می‌گرفت.  

حاجتی با اشاره به دیگر ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع) افزود: ایشان هیچ وقت کلام کسی را قطع نمی‌کردند و حتی خدمتکاران و دربان را را بر سفره دعوت  می‌کردند. این ویژگی‌های اخلاقی باید درسی برای مدیران امروزه جامعه ما باشد نه اینکه این بیانات تنها در سالروز ولادت ایشان بیان شوند.

وی تصریح کرد: مدیران جامعه اسلامی باید بدانند زمانی مورد رضایت امام رضا(ع) و خدای ایشان قرار می‌گیرند که به سیره امام رضا(ع) عمل کنند، از به وجود آوردن فاصله‌های طبقاتی پرهیز کنند، از نمایش اشرافی‌گری برای زیردستان بپرهیزند و مانند امام رضا(ع) با افراد محروم جامعه نشست و برخاست داشته باشند.

انتهای پیام

  

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.