صفحه اصلی / سرخط خبرها / وضعیت مبهم اقتصادی

مهدي تقوي

وضعیت مبهم اقتصادی

سرمقاله 

افزایش نرخ دلار به ۸ هزار تومان و بالاتر باعث به‌هم‌ریختگی وضعیت فعلی اقتصاد کشور شده است. وضعیتی که نمی‌شود برای آن توجیهی یافت. حتی این افزایش قیمت با تئوری‌های اقتصادی نیز همخوانی ندارد.
اظهارنظر درباره این وضعیت مبهم دشوار است، چرخه فروش نفت متوقف نشده و حتی قیمت نفت نسبت به قبل نیز افزایش داشته است، بنابراین نمی‌توان برای گرانی‌های اخیر دلیل محکمی یافت.
دلار کانادا از ۳ هزار و ۸۸۰ تومان به ۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است، رشد ۸۰-۷۰ درصدی دلار برای اقتصاد وحشتناک است و حتی به این دلیل که اقتصاد دچار وضعیت مبهمی است، ممکن است سر از قیمت ۱۵ هزار تومان هم دربیاورد.
وقتی دلیل دلار ۸ هزار تومانی و سکه ۳ میلیون تومانی روشن نیست، آن وقت نیز تحلیل افزایش قیمت‌ها دشوار خواهد بود. به نظر می‌رسد با این وضعیت موج تورمی شدید در راه باشد که به همه برنامه‌های دولت برای مهار تورم خط بطلان بکشد.
اقدام نهادهای بالادستی بر ممانعت از خرید و فروش ارز در صرافی‌ها که ممکن است یکی از دلایل به‌هم‌ریختگی بازارها باشد،به دستور بانک مرکزی خرید و فروش ارز به بانک‌ها محول شد. از همان زمان جرقه فعالیت‌های سوداگرانه زده شد. به نظر می‌رسد حذف فعالیت‌های آزادانه صرافی‌ها از یک سو اگرچه فساد ارزی این بخش را کاست، اما از سوی دیگر به گسترده‌تر شدن فساد در سایر بخش‌ها دامن زد.
سوءاستفاده‌هایی که در همین راستا صورت گرفت به افزایش قیمت سکه، خودرو و مسکن هم بهانه کافی را داد. به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت عزمی برای مبارزه با رانت‌جویان نداشته باشد این وضعیت ملتهب ادامه پیدا کند و به مقصد مطمئنی نرسد.

همچنین مطالعه کنید:

۷۸۰۰ خودروی وارداتی ترخیص شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی چهارشنبه شب ۱۳ تیر ۱۴۰۳ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.