چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / هدف از خرید حمایتی زعفران، کاهش تصدی گری دولت است
هدف از خرید حمایتی زعفران، کاهش تصدی گری دولت است

هدف از خرید حمایتی زعفران، کاهش تصدی گری دولت است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: هدف ما از خرید حمایتی زعفران کاهش تصدی گری دولت و ساماندهی بازار این محصول با فعال سازی تشکل هاست.

به گزارش سه شنبه تارنمای سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد در جمع دست اندرکاران تولید و عرضه زعفران اضافه کرد: خریدهای حمایتی باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که در سال های آتی به ورود مستقیم دولت در بازار (مشابه آنچه پارسال شاهد بودیم) نیازی نباشد.
وی گفت: پارسال از ۳۳۶ تن تولید زعفران کشور، ۶۴ تن از خراسان رضوی و سه تن از خراسان جنوبی به ارزش سه هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال خریداری و همه بهای آن پرداخت شد.
به گفته وی، در بورس کالا ۶۸۰ کیلوگرم زعفران به روش سپرده کالایی و ۶۶ تن به روش فیزیکی از کشاورزان خریداری شد.
شیرزاد زعفران خریداری شده را شامل چهار رده نگین، سرگل، پوشال مرغوب و پوشال معمولی اعلام کرد و ادامه داد: قیمت در نظر گرفته شده برای عرضه زعفران براساس عامل های متعددی از جمله ارزش واقعی، زحمت کشاورزان، رصد بازار داخلی و بازار کشورهایی که در پنج سال گذشته بیشترین واردات زعفران جهان را داشته اند، تعیین شد.
وی گفت: با توجه به شرایط موجود و همچنین اعمال مدیریت برای جلوگیری از آشفتگی بازار و کاهش قیمت این محصول در داخل یا خارج کشور تاکنون بخشی از زعفران خریداری شده به فروش رسیده و بقیه این محصول نیز در قالب برنامه ریزی ها در حال فروش است.
به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ با ماهیت شرکت سهامی دولتی و با هدف توسعه بخش روستایی و کشاورزی از طریق تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی تشکیل شد.
این سازمان هر ساله با خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی تلاش می کند از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و روستایی حمایت کند.
پارسال هر کیلوگرم زعفران به قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد.
ظرفیت تولید زعفران در ایران از ۳۰ تن در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۳۰۰ تن در سال های اخیر رسیده است که سالیانه حدود ۲۰۰ تن آن به کشورهای هدف صادر می شود.
طبق آمارها مصرف سرانه زعفران در ایران برای هر نفر یک گرم است که در مجموع سالیانه بیش از ۸۰ تن از این محصول به مصرف داخلی می رسد.
این گیاه دارویی و نشاط آور روزانه باید ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم و ماهانه نزدیک به پنج گرم مصرف شود.

اقتصام*۹۱۸۶*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.