صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / طرح ترسیب کربن، ۸۵۰ نوع شغل برای روستاییان ایجاد کرد
طرح ترسیب کربن، ۸۵۰ نوع شغل برای روستاییان ایجاد کرد

طرح ترسیب کربن، ۸۵۰ نوع شغل برای روستاییان ایجاد کرد

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به لزوم تغییر شغل هایی که باعث تخریب مراتع و منابع طبیعی می شود، طرح ترسیب کربن اجرا و بیش از 850 نوع شغل برای روستاییان از این محل ایجاد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز و مهر افزود: طرح ترسیب کربن یا طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی به دلیل تغییر در شیوه احیای مناطق بیایانی در چند سال گذشته انجام شده است.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این طرح الگوی برگزیده آسیا و اقیانوسیه است که در آن به جای تکیه بر سرمایه های محیطی به سرمایه اقتصادی، مالی، اجتماعی، انسانی و محیطی تکیه شده است.
سرداری با بیان اینکه در استان های مختلف یک منطقه محروم شناسایی و این طرح به طور آزمایشی در آن اجرا می شود، افزود: هم اکنون در ۱۸ استان طرح ترسیب کربن در حال اجراست.
وی با اشاره به وضعیت مراتع و جنگل های استان زنجان، تاکید کرد: با سازماندهی مردم و ایجاد گروه های توسعه روستایی، هدف نهایی جلوگیری از تخریب منابع طبیعی خواهد بود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: تعاون و مشارکت مردم در این بخش ها ارتقا پیدا کرده و برای اشتغال آفرینی آنها برنامه ریزی می شود.
سرداری ادامه داد: از همه ظرفیت های بومی منطقه استفاده و تلاش می شود تا به سمت شناسایی و ایجاد اشتغال مولد گام برداریم، تا از تخریب منابع طبیعی ممانعت شود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از زمان آغاز اجرای طرح در ۱۸ استان کشور، نزدیک چهارهزار اشتغال پایدار و نیمه پایدار ایجاد شده است.
وی با تشریح وضعیت نامطلوب ۱۸ استان بیایانی کشور در بیابان زایی، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر مراتع با شرایطی که دارند کاهش رتبه داشته اند و مراتع درجه یک به ۲ و ۲ به سه کاهش یافته اند.
سرداری تصریح کرد: اگر دست روی دست گذاشته و کاری نکنیم، ادامه این روند با اقلیم و شرایط انسانی فعلی سبب اوضاع وخیم تر و بحرانی تر در سال های آینده می شود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در همه جای کشور تاثیر بیابان زایی را مشاهده می کنیم، اظهار داشت: کاهش بارندگی های سراسری و عامل انسانی ۲ دلیل عمده افزایش سرعت بیایان زایی در کشور است.
وی تاکید کرد: اگر همین شرایط اقلیمی و انسانی در زنجان ادامه یابد، در ۱۰ سال آینده جزو استان های بیابانی خواهد بود.
سرداری افزود: تا کنون برای مبارزه با بیابان زایی بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل کاری و بیش از ۲۵۰ هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده است.
وی با اشاره به اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای بیایان زدایی در سال گذشته، تصریح کرد: این اعتبارات به هیچ وجه پاسخگو نیست، چرا که برای ارائه خدمات مطلوب در هر یک از ۱۸ استان بیایانی کشور حدود ۳هزار میلیارد ریال بودجه سالانه احتیاج داریم.
به گزارش کسب و کار نیوز، طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، در خاک و گیاهان گفته می‌شود. هدف نهایی این طرح نیز ارائه یک الگوی اقتصادی برای رسوب دادن کربن در جو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.
هدف نهایی طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی- اقتصادی برای رسوب کربن در جو است. طرح با رویکرد محیط ‌زیستی شروع می شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.
نیازهای اجتماعی احصا و برنامه اجتماعی-اقتصادی برای ترسیب کربن و معرفی مشاغل جایگزین به روستاییان ختم می شود. افق طرح ترسیب کربن در کشور ۲,۵ میلیون هکتار است.
۳۲۱۶/۶۰۸۵

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.