صفحه اصلی / اسلایدر / شاخص صلح جهانی و جایگاه ایران
شاخص صلح جهانی و جایگاه ایران

در نوزدهمین نشست کمیسیون تسهیل ‌کسب‌وکار اتاق تهران مطرح شد

شاخص صلح جهانی و جایگاه ایران

براساس شاخص صلح جهانی که وضعیت صلح را در سه حوزه امنیت اجتماعی، درگیری‌های داخلی و بین‌المللی و هزینه نظامی می‌سنجد، ایران در رتبه یازدهم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، شاخص صلح جهانی (Global Peace Index) توسط موسسه اقتصاد و صلح استرالیا (Institute for Economics and Peace) اندازه‌گیری می‌شود و دوازدهمین گزارش سالانه آن در ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شد که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران رو خلاصه‌ای از این گزارش را به همراه توضیحاتی در خصوص موقعیت ایران بین کشورهای جهان ارائه داده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، موسسه اقتصاد و صلح استرالیا در گزارش ۲۰۱۸ خود سطح صلح‌آمیز بودن را در ۱۶۳ کشور که ۹۹٫۷ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، ارزیابی کرده است. شاخص صلح جهانی با استفاده از ۲۳ متغیر کمی و کیفی، وضعیت صلح را در سه حوزه سطح ایمنی و امنیت اجتماعی، دامنه درگیری داخلی و بین‌المللی و درجه نظامی بودن سنجیده می‌شود.

براساس آخرین گزارش موسسه صلح و اقتصاد استرالیا، کشور ایسلند با نمره ۱٫۰۹ بهترین جایگاه و کشور سوریه با نمره ۳٫۶ بدترین جایگاه را از حیث صلح‌آمیز بودن کسب کرده و بقیه کشورهای مورد سنجش در بین این دو قرار می‌گیرند. هر چه نمره نهایی کمتر باشد، میزان صلح‌آمیز بودن آن کشور بیشتر است.

یافته‌های شاخص صلح جهانی ۲۰۱۸ حاکی از آن است که صلح‌آمیز بودن جهان نسبت به سال قبل ۰٫۲۷ درصد کاهش یافته است. نتایج نشان می‌دهد تنش‌ها، درگیری‌ها و بحران‌هایی که طی دهه گذشته ایجاد شده، به ویژه در منطقه شرق خاورمیانه، بی‌نتیجه مانده است.

براساس شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۸ کشور مخارج امنیتی کمتر و ۴۴ کشور هزینه‌های بیشتری را برای حفظ امنیت خود صرف کرده‌اند. متوسط بودجه نظامی کشورها به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، بیشترین کاهش را طی یک دهه گذشته داشته است.

در یک دید کلی، از سال ۲۰۰۸ تاکنون شاخص صلح جهانی ۲٫۳ درصد کاهش داشته و بهبود یافته است. در مقابل ۸۵ کشور که شاخص صلح‌آمیز بودن در آنها کاهش یافته، ۷۵ کشور هم بوده‌اند که رشد شاخص را تجربه کرده‌اند. در واقع تروریسم و درگیری‌های داخلی که بیش از یک دهه به طول انجامیده‌، سهم زیادی در زوال صلح داشته‌ است. برابر این گزارش در ۱۰۱ کشور جهان فعالیت‌های تروریستی افزایش یافته است و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تروریسم ۳۸ درصد رشد کرده و مرگ و میر بر اثر نزاع، درگیری و جنگ ۲۶۴ درصد افزایش یافته است.

صلح تاثیر قابل توجهی در عملکرد اقتصاد کلان دارد. برابر این گزارش رشد سرانه تولید ناخالص داخلی طی دهه گذشته در کشورهایی که بهبود صلح داشتند، خلاف آنهایی که با زوال آن مواجه بودند، ۷ برابر بیشتر است. هم‌چنین نرخ بهره و نرخ تورم در کشورهای صلح‌آمیز پایین‌تر و باثبات‌تر و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورها بیش از ۲ برابر است. اگر کشورهای دارای سطح پایین صلح به میزان کشورهای صلح‌آمیز رشد می‌کردند، حجم اقتصاد جهان تقریبا ۱۵ هزار میلیارد دلار بیشتر می‌شد.

اثر اقتصادی ناآرامی و خشونت در اقتصاد جهانی بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۴٫۷۶ هزار میلیارد دلار برآورد شده است که تقریبا معادل ۱۲٫۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهان و ۱۹۸۸ دلار به ازای هر نفر است.

ایران در شاخص صلح جهانی ۲۰۱۸ با ثبت امتیاز ۲٫۴ در رتبه ۱۳۱ قرار گرفته که نسبت به سال ۲۰۱۷ دو پله تنزل را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۸ رتبه ۹۲ کشور تنزل یافته است. روسیه در جایگاه ۱۵۴، ترکیه ۱۴۹، اسرائیل ۱۴۶ و عربستان ۱۲۹ قرار گرفته‌اند که همگی مشمول تنزل جایگاه بوده‌اند.

در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه اول شاخص صلح جهانی به کشور کویت رسیده که ۱٫۷۹ امتیاز دارد و در رتبه ۴۲ جهان قرار گرفته است. ایران در بین کشورهای این حوزه در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

اثر اقتصادی خشونت در ایران بر اساس برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۱۲٫۹ میلیارد دلار و هزینه اقتصادی آن برابر ۱۳۱٫۷ میلیارد دلار یا معادل ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران برآورد شده است که از این حیث رتبه ۷۰ را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

متن تحلیل معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران از گزارش موسسه اقتصاد و صلح استرالیا را می‌توانید اینجا دریافت و مطالعه کنید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.