صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / خرماهای مضافتی روی دستان نخلداران باقی است
خرماهای مضافتی روی دستان نخلداران باقی است

بدلیل کمبود کارتن

خرماهای مضافتی روی دستان نخلداران باقی است

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد: کمبود کارتن های مناسب برای جمع آوری خرماهای مضافتی موجب شده تا صدها تن محصول روی دست نخلداران برخی مناطق خرماخیز کشور باقی بماند.

«محسن رشید فرخی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت :دوره برداشت خرما سالیانه از ابتدای مرداد تا پایان مهرماه است و استان های خرماخیز کشور از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس که دارای رقم رطب و خرمای مضافتی با رطوبت بالا دارند، با معضل کمبود کارتن روبرو شده اند.
وی اضافه کرد: نوسان قیمت ارز باعث شده که تولید کنندگان کارتن اقدام به افزایش بیش از ۳۵ درصدی نرخ آن کنند، همچنین برخی برای افزایش کسب درآمدشان هم اقدام به صادرات بخش عمده این کارتن ها به کشورهای همسایه می کنند که خود منجر به کمبود این کالا در داخل کشور شده است.
وی گفت : پیش از این قیمت مجموع ۱۳ کارتن( ۱۲+ ۱ ) ویژه بسته بندی خرمای مضافتی و رطب بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ هزارتومان بود، اما امروز نرخ این کالا به بیش از ۲۹۰ هزارتومان رسیده که تولید کنندگان را با مشکل تامین آن روبرو ساخته است.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران تصریح کرد: نبود کارتن مورد نیاز برای این بخش علاوه بر صدمه به تولید، می تواند صادرات را نیز دچار مشکل سازد، زیرا بیش از ۵۰ درصد خرمای صادراتی از رقم مضافتی به شمار می رود.
وی خواستار آن شد تا وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نسبت به تامین کارتن مورد نیاز نخلداران اقدام نمایند، تا محصول خرمای کشاورزان روی دستشان باقی نماند و از بین نرود.
فرخی پیش بینی کرد: امسال نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن خرما در کشور تولید شود، درعین حال سالانه در سطح بیش از ۲۰۳ هزارهکتار از اراضی کشور نزدیک به یک میلیون ۲۰۰ هزار تن انواع خرما تولید می شود که استان های کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر قطب تولید این محصول برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی محسوب می شوند.
طبق آمارها در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۶۰ هزارتن خرما معادل ۲۰ درصد کل تولید خرمای کشور به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.
ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان، مصر و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان به حساب می آیند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را دارند.
سرانه مصرف خرما در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم محاسبه شده است.
اقتصام**۹۱۸۶ ** ۱۵۵۹

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.