صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ۹۰۰ میلیارد تومان طرح فضایی در برنامه ششم سهم بخش خصوصی است
۹۰۰ میلیارد تومان طرح فضایی در برنامه ششم سهم بخش خصوصی است

۹۰۰ میلیارد تومان طرح فضایی در برنامه ششم سهم بخش خصوصی است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بخش خصوصی دعوت کرد با تشکیل کنسرسیوم های مشترک، در زمینه اپراتورهای ماهواره‌ای ورود کند؛ زیرا در برنامه ششم توسعه جذب ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش فضایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، رییس سازمان فضایی ایران که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، امروز (شنبه) به همراه برخی اعضای شورای عالی فضایی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگانی از بخش خصوصی و اپراتورهای تلفن همراه از پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کردند.
به نوشته تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «مرتضی براری» گفت: ۷۵ درصد حجم اقتصاد فضایی در کشورهای صاحب این فناوری در بخش خصوصی است و سهم دولت‌ها ۲۵ درصد است.
براری بیان داشت: برای ورود بخش خصوصی در عرصه فضایی کشور و سرمایه‌گذاری آنها تعاملاتی با بانک‌های دولتی و خصوصی، اپراتورها و سایر شرکت‌های خصوصی داشته‌ایم.
وی اعلام کرد صدور پروانه مخابرات ماهواره‌ای در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد که نقطه عطفی در ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی کشور است.
به گزارش کسب و کار نیوز، مطالعات اولیه نیازسنجی، امکان سنجی و تشکیل اپراتور ماهواره مخابراتی بومی از سال ۱۳۹۴ در سازمان فضایی ایران و دیگر سازمان های مرتبط آغاز شد و چارچوب کلی آن در جلسه ۲۶۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید.
سیزدهم تیرماه امسال اعلام شد پروانه اپراتوری ماهواره های مخابراتی در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفته است.

** تصدی‌گری دولت در بخش فضا کم شود
رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: باید تصدی‌گری در بخش فضا را رها کرده و تا جایی که بخش خصوصی ورود پیدا کند، از جمله در بخش اپراتوری فضایی، کار را به آنها محول کنیم.
«امروز نیاز داریم در حوزه فضایی، بخش خصوصی فعال به یک زنجیره تبدیل شود و با تعامل و همکاری با دانشگاه ها که مراکز تربیت نیروی متخصص کشور به شمار می روند، بتواند نقش فعال تری در این حوزه داشته باشد».

** اثر دستاوردهای فضایی بر زندگی مردم
رییس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این بازدید گفت: دستاوردهای فضایی هنگامی برای مردم ارزشمند است که در زندگی آنان قابل لمس باشد و از این رو، توسعه خدمات فضایی و کاربردهای فضاپایه باید تقویت شود.
«حسین صمیمی» تصریح کرد: پروژه‌های مهمی مانند پروژه‌های ماهواره مخابراتی ناهید۱ و ناهید۲، ماهواره سنجشی سها و همچنین شبیه‌ساز ماهواره در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره به انجام رسیده یا در دست اجرا است و در اجرای این پروژه‌ها، ارتباطات و همکاری‌های خوبی با مراکز دانشگاهی و نیز بخش خصوصی دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، دهم تیرماه رییس سازمان فضایی ایران از قرار داشتن ایران در جایگاه نخست فناوری های فضایی در منطقه برای پنجمین سال پیاپی خبر داد و گفت: در شاخص پرتابگر و زیرساخت رتبه دوم منطقه، حوزه علوم اکتشافات نیز جایگاه دوم، حوزه سنجش از دور رده پنجم، حوزه فناوری ماهواره رتبه پنجم و حوزه ناوبری جایگاه دوم منطقه از آنِ ایران است.

اقتصام*۳۰۶۱*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.