صفحه اصلی / اسلایدر / تقاضای کاذب در بازار سکه
تقاضای کاذب  در بازار سکه

«كسب‌وكار» عبور قیمت سکه از مرز 3 میلیون را بررسی می کند

تقاضای کاذب در بازار سکه

در حالي كه پيش‌بيني مي‌شد با تزريق سكه‌هاي پيش‌فروش‌شده به بازار ميزان تقاضا براي سكه كاهش پيدا كند، اما باز هم اين تقاضا دیروز قيمت سكه را به بالاي 3 ميليون تومان رساند. البته تحليل برخي از كارشناسان اين است كه اين سكه‌ها هنوز وارد بازار نشده، اما آنچه به وضعيت ملتهب سكه دامن زده، غول تقاضاي كاذب است كه تواني در نهادهاي بالادستي براي مقابله با آن نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به عقیده کارشناسان، از آنجایی که این تقاضای کاذب در بازار سکه به واسطه گروهی خاص شکل گرفته و با چراغ راهنمای این افراد شدت و ضعف پیدا می‌کند، مقابله با آن دشوار است مگر آنکه دولت عزم خود را برای مقابله با این گروه جزم کند. براساس گزارش‌های موجود، سیر صعودی قیمت طلا و سکه و البته انواع ارز در حالی دیروز در بازار آزاد ادامه داشت که بانک مرکزی توزیع مرحله دوم سکه‌های پیش‌فروشی را از هفته قبل آغاز و پیش‌بینی کرده بود با ورود سکه‌های پیش‌فروشی به بازار قیمت سکه نزولی شود، اما فعالان بازار می‌گویند سکه‌های پیش‌فروشی وارد بازار نشده‌اند و همین امر و البته افزایش صف خرید سکه‌های آتی موجب شده تا بار دیگر قیمت سکه از ۳ میلیون تومان عبور کند.
بازاری‌ها می‌گویند سکه‌های پیش‌فروش به «بالش‌ها» منتقل شده و چیزی وارد بازار نشده است. دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بازار تهران با ۱۷۸ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته با رقم ۳ میلیون و ۹۶ هزار تومان به فروش رسید.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۳۰ هزار تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه به ارزش ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، دیروز در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی با ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۴۳۸ هزار و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان رشد در مدت مشابه به ارزش ۷۳۷ هزار تومان معامله شد.
براساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۷ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۲۳ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۷ هزار تومانی به ارزش ۲۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

حباب سکه به ۷۰۰ هزار تومان رسید
عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن اعلام اینکه سکه‌های تحویل‌شده به بازار عرضه نشده است، از افزایش حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه طی یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد. محمد کشتی‌آرای با اشاره به قیمت‌های دیروز بازار طلا و سکه، اظهار کرد: روز شنبه قیمت سکه تمام طرح جدید به بیش از ۳ میلیون تومان رسید و در بازار ۳ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنج‌شنبه ۱۸۰ هزار تومان افزایش در قیمت آن مشاهده می‌شود. عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه هر مثقال طلای آب‌شده در روز پنج‌شنبه یک میلیون و ۴۰ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: این قیمت روز شنبه به یک میلیون و ۶۶ هزار تومان رسید، اما موضوعی که باید درباره طلا گفت این است که قیمت طلا هیچ حبابی ندارد و هرگونه افزایش قیمت آن ناشی از افزایش قیمت ارز است. به گفته کشتی‌آرای، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز دیروز ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

سکه‌های تحویل‌شده به بازار نیامدند
وی با بیان اینکه در مجموع نسبت به هفته گذشته قیمت جهانی طلا ۱۰ دلار کاهش داشته است، گفت: از روز چهارشنبه تصور می‌شد سکه‌های پیش‌فروش‌شده که تحویل شدند، وارد بازار شوند، اما این اتفاق نیفتاد و تقاضای پنهانی که برای ورود این سکه‌ها به بازار ایجاد شده بود، سبب شد قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کند. در واقع در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد حباب سکه در پایان هفته گذشته کاهش پیدا کند، با افزایش همراه بود.
عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر حباب ایجادشده روی قیمت سکه را ۶۸۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت سکه باید ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان باشد که در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان حباب روی سکه ایجاد شده است. کشتی‌آرای اضافه کرد: جالب اینجاست که حباب ایجادشده روی سکه تا هفته گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بود، اما روز شنبه نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان شد.

پشت پرده‌های سیاسی سیل نقدینگی
بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی با اشاره به سیل بزرگ نقدینگی که عوامل سیاسی مسبب آن بوده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: میزان نقدینگی افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که پشت پرده آنها ذی‌نفعان و گروه‌های خاص هستند، امکان مهار آن نیست مگر آنکه به واسطه نهادی جدید قدرت این گروه‌ها تضعیف شود که این اقدام نیز به راحتی میسر نیست.

بی‌اعتمادی به شبکه بانکی نقدینگی را به سمت سکه برد
عبدی با اشاره به اینکه بی‌اعتمادی مردم به شبکه بانکی نقدینگی را به سمت بازار سکه برده است، می‌گوید: در حال حاضر با توجه به سابقه بدی که موسسات غیرمجاز در اذهان عمومی ایجاد کرده‌اند، مردم از شبکه بانکی رویگردانند. به همین دلیل ریسک هدایت نقدینگی خود به سمت بازارهای سکه و طلا را بر ریسکی که نگهداری این نقدینگی در بانک‌ها دارد، می‌پذیرند. از طرفی فضای اقتصادی نیز ملتهب شده و گرانی باعث نگرانی مردم از اندک اندوخته‌های آنهاست. به همین دلیل به دنبال مقصدی مطمئن و امن برای آن هستند. از آنجایی که آینده وضعیت اقتصاد کشور چندان خوش‌بینانه نیست، به نظر نمی‌آید قیمت‌ها در بازارهایی مثل سکه و طلا فروکش کند. به همین دلیل مردم با این پیش‌فرض‌ها دارایی خود را به این سو هدایت می‌کنند.

هدایت تقاضای کاذب سکه ازسوی جریانی خاص
این کارشناس اقتصادی با ذکر اینکه تقاضای کاذب نیز عامل مهم دیگری برای افزایش قیمت سکه است، توضیح می‌دهد: تقاضای کاذب بازار سکه که عمدتا به وسیله جریان خاصی به وجود آمده، حالا دیگر آنقدر قدرتمند شده است که دولت را تاب مقابله با آن نیست. به عبارتی غول تقاضای کاذب که عامل عمده افزایش قیمت سکه بوده در حال حاضر نیز در این بازار آشفته شروع به فعالیت کرده و به نظر می‌رسد تا زمانی که از حمایت گروه‌های خاص بهره‌مند است، از میان نرود. در این میان مردم عادی باقی می‌مانند و خریداران واقعی که تحت‌تاثیر فضای آشفته بازار و نگرانی‌هایی که از آینده آن وجود دارد به بازار سکه هجوم می‌آورند و هر بار افزایش قیمت سکه دل این متقاضیان را بیشتر به درد می‌آورد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.