صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / پیشرفت ساخت ۴ سکوی جدید پارس جنوبی به ۹۰ درصد رسید
پیشرفت ساخت ۴ سکوی جدید پارس جنوبی به ۹۰ درصد رسید

پیشرفت ساخت ۴ سکوی جدید پارس جنوبی به ۹۰ درصد رسید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیشرفت ساخت چهار سکوی جدید فازهای پارس جنوبی «13 بی، 14 سی، 13 دی و 24آ» را 90 درصد اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از 6سکوی گازی جدید تا پایان امسال ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی به میزان 84 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

به گزارش چهارشنبه تارنمای وزارت نفت، «محمد مشکین‌فام» یادآوری کرد: از مجموع ۱۰ سکو که قرارداد ساخت آن با شرکت صدرا امضا شده، یک سکو نصب و سکوی دوم آماده بارگیری است.
وی از نصب پنج سکو تا پایان شهریورماه خبر داد و یادآوری کرد: سکوی ۱۴آ نیز که مراحل ساخت آن در بندرعباس انجام شده بود، اردیبهشت ماه امسال وارد مدار تولید شد.
این مسوول گفت: در صورت تکمیل عملیات حفاری، نصب سکوی ۱۴ بی که از پیشرفت قابل قبولی در یارد ایزوایکو برخوردار است نیز تا پایان سال عملیاتی می‌شود.
مشکین‌فام به تولید آزمایشی از ۲ ردیف شیرین‌سازی گاز در فاز ۱۳ و یک ردیف از فازهای ۲۲ تا ۲۴ اشاره کرد و ادامه داد: ردیف دوم فرآورش گاز فازهای ۲۲ تا ۲۴ نیز تا نیمه مردادماه آماده راه‌اندازی می‌شود.
«پایان سال سایر ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد و واحدهای فرآیندی برای دریافت گاز ترش از سکوهای این فازها در وضع مطلوبی قرار دارد».
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پایان آبان ماه، پالایشگاه این فازها با دریافت گاز از سکوهای تولیدی خود، عملیاتی می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگ ترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
همچنین منطقه عسلویه و پارس حدود ۱۶ مجتمع پتروشیمی را دربرمی گیرد که سالیانه بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می کنند و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود.
در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال ۱۳٩٢، نزدیک به ۲۸۵ میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس٫پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود.
اقتصام**۲۰۲۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.