صفحه اصلی / اسلایدر / بخش خصوصی واقعی طالب ارز یارانه‌ای نیست
بخش خصوصی واقعی طالب ارز یارانه‌ای نیست

نائب رئیس اتاق ایران مطرح کرد

بخش خصوصی واقعی طالب ارز یارانه‌ای نیست

مسعود خوانساری، نائب رئیس اتاق ایران بسیاری از این تخلفات حوزه ارز و سکه و واردات را ناشی از سیاست‌گذاری‌هایی دانست که خود دولت در آن دخیل است و بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ و اجرایی شده‌اند. او تأکید می‌کند بخش خصوصی از سال‌ها پیش بر لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز تأکید داشته و هرگز طالب بازار دو نرخی و دریافت ارز یارانه‌ای نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، چهلمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور اعضا صبح امروز برگزار شد. در ابتدای این جلسه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به برگزاری نشست هم‌اندیشی با سفرای خارجی مقیم ایران که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شب گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: این نشست، همایش باشکوهی بود که بیش از ۳۰ سفیر کشورهای خارجی و درمجموع ۸۰ نفر از سفرا، کارداران و رایزنان اقتصادی در آن شرکت داشتند و برگزاری آن به‌خصوص در شرایط فعلی کشور بسیار به‌جا و مهم بود.

خوانساری افزود: در این موقعیت باتوجه به اینکه روزبه‌روز شاهدیم که تحریم‌ها جدی‌تر و حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود و اقتصاد و بخش خصوصی دچار مشکلات بیشتری می‌شوند، وظیفه ما در اتاق سخت‌تر و سنگین‌تر از گذشته است و باید هم در مباحث خارجی و هم داخلی قاطعانه‌تر حضور داشته باشیم.

رئیس اتاق تهران در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم در جلسه‌ای که روز یکشنبه با مسئولان دولتی داشتند تأکیدشان بر تقویت دیپلماسی خارجی بود که ما این موضوع را دیشب شروع کردیم، قطعاً باید این ارتباطات را بیشتر کنیم و برگزاری مراسم دیشب نشان داد که بخش خصوصی می‌تواند مکمل دولت باشد.

خوانساری اظهار کرد: شاید در کمتر جمعی بتوان ۸۰ نفر از مقامات سفارتخانه‌های مختلف را کنار هم ببینیم که حدود ۳۰ نفر از آنها سفیر باشند اما این اتفاق دیشب رخ داد که اتفاق بسیار خوبی بود و نشان داد وزارت خارجه و دولت باید از این پتانسیل بخش خصوصی به‌خوبی استفاده کنند.

او تصریح کرد: ما تلاش داریم با کشورهای هم‌جوار مثل عراق، افغانستان، عمان و قطر هم ارتباط ویژه‌ای را برقرار کنیم به‌خصوص در موضوع افزایش صادرات در زمان تحریم. در این حوزه در حال طراحی برنامه خاصی هستیم تا موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی برداریم و تا اندازه‌ای بتوانیم تنگناهایی که براثر تحریم‌ها وجود دارد را از این راه کاهش دهیم.

دولت به نظرات بخش خصوصی توجه کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه از دولت درخواست می‌کنم تا نظرات بخش خصوصی را بیشتر مورد توجه قرار دهند، گفت: همان‌طور که در صحبت‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دیده می‌شوند؛ تأکید بر این است که در این دوره باتوجه به فشارها و تحریم‌های خارجی بخش خصوصی در اولویت قرار گیرد. البته اگرچه این بحث‌ها در گفتار مطرح و مورد تأکید قرار می‌گیرد ولی در عمل مسئولانی که باید آن‌ها اجرایی کنند کمتر به این موضوع توجه می‌کنند.

خوانساری خطاب به دولت، درخواست کرد: نظرات بخش خصوصی را بیشتر مورد توجه قرار دهند و زودتر تصمیم‌گیری کنند. شما به این آمار که یکی از مراکز اصلی تهیه کرده است که اعلام نمی‌کنم کدام مرکز بوده، توجه داشته باشید که گفته‌اند در چهار سال گذشته ما در اتاق تهران ۵۳ بار بحث تک‌نرخی کردن ارز و احتمال جهش ناگهانی قیمت ارز را اعلام کرده‌ایم اما متأسفانه توجه نشد و اتفاقی افتاد که نباید رخ می‌داد و تصمیمی گرفته شد که خیلی دیر بود و یک مقداری بی‌تأثیر.

او ادامه داد: به دنبال تصمیمات ارزی که در فرودین ماه گرفته شد ما همان زمان نامه‌ای را خدمت رئیس‌جمهور ارسال کردیم و به این موضوع پرداختیم که بحث قیمت ارز و ممنوع کردن آن جوابگو نیست. اگرچه هفته قبل بحث بازار ثانویه را با تأخیر زیاد مطرح کردند اما باز همین‌که تصمیم گرفته شد که این بازار راه‌اندازی شود، در مورد اقلام صادراتی اثرگذار خواهد بود.

به گفته خوانساری در مصوبه دولت آمده است که اتاق بازرگانی در معرفی صادرکننده‌ها و واردکننده اقدام کند و ما نیز در اتاق تهران آماده این اقدام هستیم تا صادرکننده این فرصت بهره‌مند شده و بتوانند هم ارز خود را وارد سامانه نیما کنند و هم شرایط عادلانه‌ای برای تأمین ارز موردنیاز واردات فراهم شود.

بخش دارو را دریابید

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات تأمین ارز اشاره کرد و گفت: گزارش‌های زیادی می‌رسد که هنوز مشکلاتی در ارتباط با کمبودهای ارزی وجود دارد به‌ویژه در جلسه‌ای کمیسیون سلامت اتاق تهران در خصوص کمبود دارو و مواد اولیه دارو اظهار شد که صنعت دارو با بحران روبه‌رو است بر این اساس درخواست ما از دولت این است که با جدیت این موضوع را بررسی کنند؛ چراکه هم مواد اولیه تولید دارو و هم داروهای وارداتی دچار مشکل شده است و اگر دیر به این موضوع برسند حتماً مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

خوانساری افزود: درباره مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌ها نیز گزارش‌های بسیاری به دست ما رسیده که نشان می‌دهد برخی از کارخانه‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه دچار مشکل هستند و خواسته ما از مسئولان وزارت صنعت این است که این چالش‌ها را قبل از تبدیل شدن به بحران حل کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان را به کالاهایی مربوط دانست که قبلاً با ارز آزاد وارد یا تولید شده‌اند اما تکلیفشان در بخشنامه‌های جدید پیش‌بینی نشده است.

به عقیده او در این وضعیت، تصمیم‌گیری سریع برای تعیین تکلیف این مسائل واجب است و تأخیرهای احتمالی یقیناً آفت‌هایی به همراه خواهد داشت.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تخلفات رخ داده در حوزه ارز، سکه و خودرو اشاره کرد و گفت: بسیاری از این تخلفات منشأ در سیاست‌گذاری‌هایی دارد که خود دولت در آن دخیل است. همان‌گونه که درباره ارز از همان ابتدا در اتاق اعلام کردیم که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی، انجام شدنی نیست و قطعاً مشکلاتی ایجاد می‌کند اما از سوی دولت بر آن پافشاری می‌شد.

حواسمان به اثرگذاری اتفاقات اقتصادی بر روحیه مردم باشد

نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به شکل‌گیری تقاضای زیاد برای دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی و همچنین مسائلی که در موارد تخصیص داده شده رخ داد، گفت:  وقتی دولت اعلام می‌کند که به همه ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد داد یکسری به‌صورت واقعی و یکسری هم به‌صورت غیرواقعی درخواست می‌دهند و طبیعی است که مشکلاتی بروز خواهد کرد.

به عقیده خوانساری، درباره سکه نیز دولت برای جمع‌آوری نقدینگی اقدام به‌پیش فروش سکه کرد و هیچ‌گونه محدودیتی برای تعداد سکه‌های خریداری شده از سوی یک فرد اعلام نکرد، افرادی آمدند و چندین هزار سکه خریدند که خبر آن رسانه‌ای شد اثرات سویی بر روحیه مردم گذاشت.

او تأکید کرد: بازخورد این اتفاقات بسیار خطرناک‌تر از مباحث اقتصادی است و عمدتاً به سیاست‌گذاری‌هایی که دولت بدون مشورت با بخش خصوصی و بدون کار کارشناسی انجام می‌دهد، مربوط می‌شود.

رئیس اتاق تهران در ادامه به موضوع تخلفات خودرو پرداخت و گفت: اول شهریورماه سال گذشته نامه‌ای را از سوی اتاق به وزارت صنعت ارسال و تبعات و خطرات باز و بسته شدن ثبت سفارش واردات خودرو گوش شد اما تصمیم‌گیری‌ها تا ۹ ماه به تعویق افتاد و حالا مسائلی که پیش‌بینی شده بود بروز کرده است و همه این‌ها برمی‌گردد به اینکه با بخش خصوصی مشورت نمی‌شود.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی با هرگونه دونرخی که ممکن است در اقتصاد کشور ایجاد فساد و رانت کند، مخالف است، گفت: اعتقاد داریم که قیمت ارز باید برای همه یکسان باشد. اینکه به افرادی ارز یارانه‌ای داده بشود و به تعدادی ارز غیر یارانه‌ای بدهند قطعاً فساد به همراه خواهد داشت و بخش خصوصی واقعی به دنبال این ماجرا نیست چراکه معتقدیم هرگونه انحصار و دونرخی بودن به‌جز فساد و رانت چیزی را به وجود نمی‌آورد و ما قطعاً خواستار یک بازار ارز آزاد کنترل شده، در اقتصاد ایران هستیم.

واردات با ارز یارانه‌ای کنترل شود

خوانساری با بیان اینکه ما معتقدیم ارز یارانه‌ای باید فقط به کالاهای اساسی، دارو و کالاهایی که در بازار می‌تواند کنترل شود، اختصاص یابد، ادامه داد: درباره کالاهایی که با ارز یارانه‌ای وارد شده است، حتماً باید قیمت کنترل شود و اگر نمی‌تواند کنترل قیمت بشود معتقدیم که از راه مالیات و جریمه باید سودجویی‌ها را جبران کنند.

رئیس اتاق تهران در پایان اظهار کرد: خواهش ما از دولت این است که به موضوع نقدینگی بپردازد چراکه این موضوع ممکن است حتی خطرناک‌تر از بحث ارز باشد. نقدینگی مانند بهمنی هست که به هر جا سقوط کند آن بخش را نابود می‌کند و هرروز دیرتر پرداختن به حل این بحث، آفات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

اعتبار ۸۰میلیارد دلاری اروپایی برای SMEها

در ادامه این نشست، نایب‌رئیس اتاق ایران از برقراری روابط اتحادیه اروپا با اتاق ایران برای همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: اروپا دیگر تاب ناامنی و تشنج در منطقه خاورمیانه را ندارد و بر همین اساس بر تداوم همکاری و مذاکره با ایران تأکید دارد.

 به گزارش مهر، پدرام سلطانی گفت: امروز اروپا عاشق چشم و ابروی ایران نیست، بلکه بعد از شوکی که از اتفاقات عراق و سوریه تجربه کرده، دیگر تحمل ناامنی و تشنج و جنگ در خاورمیانه را ندارد، پس مصمم است که در منطقه اتفاقی نیفتد.

به عقیده او تحلیلگران سیاسی ایران از این موضوع غافل هستند و در مذاکره با اروپا، جو منفی را در ایران به وجود می‌آورند.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: با توجه به اینکه ۸۰ میلیارد دلار اعتبار از سوی اتحادیه اروپا برای همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و اروپا در نظر گرفته شده است که بر اساس آن، یک تشکل اقتصادی در اروپا مسئول این کار شده است تا در ارتباط با اتاق بازرگانی ایران، زمینه‌ساز همکاری مشترک میان بنگاه‌های کوچک و متوسط هر دو طرف شود.

سلطانی تصریح کرد: نیاز اتحادیه اروپا به ایران را باید با صدای بلند در ایران فریاد زد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.