صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / توجیه اقتصادی سامانه “سردسیری”/ ابلاغ ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین تا ۲ ماه آینده
توجیه اقتصادی سامانه “سردسیری”/ ابلاغ ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین تا ۲ ماه آینده

نماینده کرمانشاه مطرح کرد:

توجیه اقتصادی سامانه “سردسیری”/ ابلاغ ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین تا ۲ ماه آینده

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه سردسیری کاملا توجیه اقتصادی دارد و باید در کرمانشاه اجرا شود.

منطقه آزاد قصرشیرین

احمد صفری با حضور در دفتر ایسنا منطقه کرمانشاه، به مهمترین مسائل و مشکلات استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.

وی به طرح سامانه سردسیری اشاره کرد و گفت: زمان آقای چیت چیان وزیر سابق نیرو موافقت لازم برای اجرای این پروژه گرفته شده و از وزیر نیروی کنونی نیز قول‌های برای اجرای آن گرفته شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه در ابتدا عنوان شد که سامانه سردسیری صرفا باید برای مصارف شرب و صنعت اجرا شود، یادآوری کرد: توجیه کردیم که کرمانشاه صنعت آنچنانی نیازمند آب ندارد و در بخش آب شرب نیز کمبود جدی نداریم.

صفری مهمترین نیاز آب استان را در بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: تخصیص آب سامانه سردسیری می‌تواند مزارع مسیر روانسر، کوزران و ماهیدشت را آبیاری کند که وسعت آن به حدود ۱۵۰ هزار هکتار می‌رسد. اگر در هر هکتار این مزارع فقط یک نفر مشغول به کار شود در قالب سامانه سردسیری برای ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجاد شده و مشکل بیکاری استان حل می‌شود.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به توجیه اقتصادی سامانه سردسیری هم اشاره کرد و افزود: طبق برآوردها قیمت تمام شده هر مترمکعب آب سامانه سردسیری هزار تومان است، در حالیکه هزینه هر متر مکعب آب در سامانه گرمسیری سه هزار تومان است.

فکر می‌کنم منطقه آزاد قصرشیرین ۲ ماه دیگر به دولت ابلاغ شود

وی در ادامه از آخرین وضعیت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هم یاد کرد و افزود: لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین همزمان با مناطق آزاد چند استان دیگر اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است و ظرف یک ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

صفری برآورد کرد رسیدگی به لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در صحن مجلس نیز حداکثر یک ماه زمان ببرد و تا دو ماه آینده به دولت ابلاغ شود.

وی گفت: چون همزمان با منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، مناطق آزاد چند استان‌ دیگر هم مطرح است، فکر می کنم با دفاع نمایندگان این استان‌ها مجموعه این مناطق ویژه اقتصادی در مجلس رای خواهد آورد.

نگفتم ۹۵ میلیارد تومان اعتبارات استان برگشت خورده است

وی در ادامه به صحبت‌های مطرح شده درباره برگشت ۹۵ میلیارد تومان از اعتبارات استان به خزانه اشاره کرد و افزود: عنوان نکردم که این اعتبارات برگشت خورده، بلکه هشدار دادم زمان کوتاهی برای جذب این میزان اعتبار داریم تا دستگاه‌ها در زمان باقی مانده نسبت به جذب این اعتبارات اقدام کنند.

وی مهلت باقی مانده برای جذب این ۹۵ میلیارد تومان را تا پایان سال مالی(۳۱ تیرماه) اعلام کرد و افزود: باید با مدیرانی که در جذب اعتبارات کوتاهی می‌کنند برخورد شود و ما نیز لیست و مبالغ اعتبارات جذب نشده را به تفکیک اعلام خواهیم کرد.

به گفته این نماینده مجلس، در شرایطی که بسیار از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه از کمبود بودجه رنج می‌برند، نباید اجازه داد اعتبارات از دست کرمانشاه برود.

درگیر موضوع مدیران غیربومی هستیم

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به موضوع مدیران غیربومی استان کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: این موضوع طی پنج، شش سال اخیر به اوج خود رسیده و شاهد حضور ۶۰ تا ۷۰ درصد مدیران غیربومی در کرمانشاه بوده ایم.

صفری تاکید کرد: این روال نادرست از سال‌های ۷۷ و ۷۸ آغاز شد و اکنون در تلاشیم مدیران غیربومی استان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به وجود دو دسته مدیر غیربومی در استان، خاطرنشان کرد: یک دسته از مدیران غیربومی از بهترین  و کارآمدترین‌ها در کشور هستند که از سر دلسوزی وزیر مربوطه برای رفع مشکلات کرمانشاه انتخاب شده اند و دسته دوم مدیرانی هستند که بدون هیچ شایستگی و صرفا از سر رابطه و رانت در کرمانشاه سر کار می‌آیند و بدتر اینکه هرکدام چند مدیر غیربومی دیگر نیز با خود می‌آورند.

به گفته این نماینده مجلس، بخش زیادی از مدیران غیربومی کرمانشاه از همین دسته دوم هستند.

صفری با بیان اینکه ر کرمانشاه افراد نخبه و توانمند زیادی داریم که وقتی از کرمانشاه می‌روند مدیر نمونه می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه درباره افراد توانمند بومی خودزنی داریم.

فکر پشت میزنشینی باشیم، کرمانشاه ۵۰ سال دیگر هم دارای رتبه اول بیکاری است

نماینده کرمانشاه سپس به معضل بیکاری استان اشاره کرد که برای حل آن در درجه اول باید فرهنگ پشت میزنشینی را کنار بگذاریم و به سمت کارآفرینی و سرمایه‌گذاری برویم.

صفری گفت: اگر اشتغال را فقط در کارهای اداری ببینیم، کرمانشاه تا ۵۰ سال دیگر هم نرخ اول بیکاری را خواهد داشت.

وی تنها راه ایجاد اشتغال را زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران جدید دانست و تاکید کرد: متاسفانه سرمایه‌گذاری در کرمانشاه انحصاری شده و اجازه ورود افراد جدید و جوان داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به جای اینکه برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در استان کمتر توسعه یافته کرمانشاه کار کنند امتیاز در نظر بگیریم، با بروکراسی اداری پیچیده‌ آنها را فراری می‌دهیم.

صفری با انتقاد از اینکه گاهی کارشناسان دستگاه‌ها از سرمایه‌گذار سهم می‌خواهند، بر لزوم برخورد جدی با این فرهنگ نادرست تاکید کرد.

وی گفت: همه این موارد باعث شده کرمانشاه تنها استانی باشد که بعد از برجام سهم آن از سرمایه‌گذاری صفر است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: البته اخیرا با همکاری استاندار کارهایی شروع شده و امیدواریم وضعیت سرمایه‌گذاری در کرمانشاه بهتر شود.

در عزل و نصب‌ها دخالت نداریم

صفری به موضوع مطرح شده مبنی بر دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران هم اشاره داشت و افزود: این موضوع صرفا با هدف تخریب نمایندگان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: حتی یک مورد هم در عزل و نصب‌ها به صورت مستقیم دخالت نداشته‌ام، زیرا این امر خارج از وظیفه نمایندگی و رسیدگی به امور مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه یادآوری کرد: البته اگر قرار باشد مدیر ناکارآمد و یا غیربومی سرکار بیاید حتما مقاومت خواهیم کرد و درباره گزینه‌های مطرح شده نظر می‌دهیم، اما در انتخاب افراد به صورت مستقیم دخالتی نداریم.

صفری انتخاب مدیران بومی را اولویت مجمع نمایندگان دانست و یادآوری کرد: قطعا نسبت به مدیران ناکارآمد بی‌تفاوت نخواهیم بود.

خبرهای خوشی از “آناهیتا” در راه است

وی از آخرین وضعیت پالایشگاه آناهیتا هم یاد کرد و گفت: به زودی خبرهای خوبی از این پروژه به گوش خواهد رسید.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه پالایشگاه آناهیتا یازده سال فقط یک مجوز روی کاغذ بوده و سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: برای این پروژه بیش از ۵۶۰ هکتار زمین کشاورزی بلا استفاده شد.

وی مهمترین مشکل تاخیر چند ساله این پروژه را عدم پیگیری دانست و تاکید کرد: طی یک ماه اخیر با همکاری استاندار و مجمع نمایندگان بسیاری از مجوزهای این پروژه از جمله محیط زیست، پدافند غیرعامل و … اخذ شده و پالایشگاه آناهیتا روی ریل حرکت افتاده است.

آرزو داریم مدیران استان برای بودجه سراغ ما بیایند

صفری در ادامه خواستار همکاری بیشتر مدیران ادارات با مجمع نمایندگان و استفاده از ظرفیت لابی نمایندگان استان برای جذب اعتبارات بیشتر شد.

وی گفت: آرزو به دل ماندیم که مدیران استان برای بودجه سراغ ما بیایند. طی این سالها تنها دو، سه مدیر از ما برای افزایش اعتباراتشان همکاری خواستند.

  این نماینده مجلس افزود: فرصت رایزنی برای بودجه سال ۹۷ از دست رفته و باید از هم اکنون به فکر بودجه سال ۹۸ استان باشیم.

صفری با بیان اینکه مجمع نمایندگان و مدیران ارشد استان باید تعامل نزدیکی داشته باشند، افزود: باید تمرکز خود را بر روی پروژه‌های نیمه کاره استان مانند تله‌کابین، پالایشگاه آناهیتا، قطار شهری و … بگذاریم.

ترمیم کابینه باعث رضایت مردم است/ توزیع سکه اشتباه بود

این نماینده مجلس در پایان اشاره‌ای هم به مشکلات اقتصادی کشور و لزوم تغییر در کابینه دولت داشت و گفت: این امر باعث آرامش و رضایت مردم خواهد شد.

صفری اظهار کرد: متاسفانه مردم دیگر به صحبت برخی از افراد کابینه اعتماد ندارند.

وی تغییر در بخش‌هایی مانند وزارت اقتصاد و داریی، بانک مرکزی،  سازمان برنامه و بودجه و … را ضروری خواند.

نماینده کرمانشاه در مجلس همچنین عملکرد چند ماهه اخیر دولت در حوزه اقتصادی را نقد کرد و توزیع سکه و ارز و ایجاد فساد و رانت ناشی از آن را اشتباه برشمرد.

وی گفت: متاسفانه جلوی فعالیت صرافی‌های مجاز گرفته شد و بساط دلالی در کوچه پس کوچه‌ها جایگزین آن شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.