صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / مهار آبهای مرزی با ۷۴ درصد پیشرفت در دست اجراست
مهار آبهای مرزی با ۷۴ درصد پیشرفت در دست اجراست

مهار آبهای مرزی با ۷۴ درصد پیشرفت در دست اجراست

مجری طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های مربوط به مهار آب های مرزی کشور را 74 درصد ذکر کرد و گفت: استان کرمانشاه با پیشرفت فیزیکی 88 درصد رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سید رحیم سجادی روز پنجشنبه پس از بازدید از طرح سامانه گرمسیری در دشت ذهاب سرپل ذهاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح شبکه های فرعی آبیاری در غرب و شمال غرب کشور در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در حال اجراست که ۶ استان مرزی در آن قرار دارند و مجری طرح، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مهار آبهای مرزی غرب و شمال غرب کشور اختصاص یافته است، گفت: محل پرداخت این اعتبار از صندوق توسعه ملی بوده که پیشنهاد دولت تدبیر و امید و از عنایت های رهبر معظم انقلاب است.
وی تصریح کرد: برای اجرای طرح تاکنون ۳۲ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته که هزینه شده و ۴۷ کارگاه اکنون فعال است.
سجادی تصریح کرد: هشت هزار و ۱۵۰ نیرو به صورت مستقیم در این طرح مشغول فعالیت هستند و ۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه ماشین آلات نیز به کار گرفته شده است.
وی اضافه کرد: ۸۵ درصد نیروی به کارگیری در اجرای طرح شبکه های اصلی و فرعی پروژه سامانه گرمسیری بومی هستند.
سجادی گفت: اکنون ۱۱۳ هزار هکتار از کار شبکه های فرعی آبیاری در طرح آماده بهره برداری شده و منتظر پایان یافتن طرح توسط وزارت نیرو هستیم.
سجادی با اشاره به اینکه کرمانشاه در اجرای طرح شبکه های آبیاری طرح بسیار عملکرد خوبی داشته از رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان و عوامل اجرای طرح قدردانی کرد.
او اضافه کرد: در طول اجرای طرح مهار آبهای مرزی کتابی که شامل تجربیات پیمانکاران و مشاوران پروژه هست جمع آوری و چاپ می شود.
وی با بیان اینکه حادثه زلزله باعث شد در مراحلی طرح عقب بیافتد، افزود: خوشبختانه چون در کرمانشاه، پیشرفت فیزیکی طرح با سرعت خوبی پیش رفته، این استان از اجرای طرح عقب نیفتاده است.
اکنون ۷۳ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در طرح سامانه گرمسیری نیز تجهیز ۵۲ هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین در دست اقدام است که تا شهریور امسال به اتمام می رسد که با اتمام این پروژه مجموع زمین های کشاورزی استان کرمانشاه که به شبکه های نوین آبیاری مجهز می شوند به ۱۲۵ هزار هکتار می رسد.
استان کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی ۹۶ – ۹۵ بیش از ۸۴۱ هزار تن بود که از این میزان بیش از ۶۴۶ هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین ۲۶۱ هزار و ۸۸۰ تن جو آبی و دیم در سال زراعی ۹۶-۹۵ در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت ۹ هزار و ۲۷۱ کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط یک کشاورز کرمانشاهی شکسته شد.
۳۰۳۳/۸۰۶۶

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.