صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ایران نیازمند ساخت ۱۵هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه است
ایران نیازمند ساخت ۱۵هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه است

معاون وزیر راه:

ایران نیازمند ساخت ۱۵هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: هم اینک حدود 17 هزار کیلومتر بزرگراه در سطح کشور وجود دارد و نیاز کشور به ساخت بزرگراه و آزادراه جدید 15 هزار کیلومتر است.

خیرالله خادمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در یاسوج اظهار داشت: این میزان بزرگراه و آزادراه کشور به طور نسبی ۳۵ هزار کیلومتر از کل مسیرهای ترانزیتی و شریانی مهم در کشور را شامل می‌شود.
وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد جاده‌های موجود کشور که دارای بیشترین بار ترافیکی هستند یا به شبکه بزرگراه و آزادراهی متصل شده‌اند و یا باید وصل شوند.
خادمی یادآور شد: هم اینک حدود هشت هزار کیلومتر بزرگراه با اعتباری افزون بر ۱۵ هزار میلیارد ریال در سطح کشور در حال اجرا است.
معاون راه و شهرسازی همچنین گفت: البته میزان اعتبارات و منابع موجود دولتی به هیچ وجه جوابگوی نیاز ساخت طرح‌های راهسازی اعم از اصلی، بزرگراه و یا آزادراه در کشور نیست.
وی تصریح کرد: سالانه تنها در بخش بزرگراهی رقمی افزون بر ۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.
وی با بیان اینکه هم اینک حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در سطح کشور آماده بهره برداری است، گفت: یکهزار و ۱۶۰ کیلومتر نیز در حال اجراست.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: طول خط راه آهن موجود در کشور هم اینک حدود ۱۳ هزار کیلومتر است و بیش از سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط جدید در حال اجراست.
وی بیان کرد: پنج استان کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی و گیلان به زودی و در سال جاری به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد.
خادمی ادامه داد: پنج استان دیگر بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد.
معاون وزیر راه همچنین گفت: میزان اعتبار تخصیص یافته راه آهن اقلید- یاسوج در سال جاری از ۸۰ میلیارد ریال با ۲ برابر افزایش به ۱۶۰ میلیارد ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه در همه دولت‌ها میانگین سالانه ساخت راه آهن، کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بوده گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این میزان بیش از چهار برابر رشد داشته است.
خادمی در سفری یک روزه و به منظور بررسی آخرین وضعیت طرح‌های راهسازی و بزرگراهی کهگیلویه وبویراحمد به یاسوج مرکز این استان سفر کرده است.
وی با بیان اینکه طرح‌های راهسازی و بزرگراهی در این استان نقش شاهراه حیاتی در کشور را دارند، گفت: جاده‌های ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه‌ها و شریان‌های حیاتی کشور متصل شده است.
خادمی جاده ملی پاتاوه – دهدشت را یکی از مسیرهای اصلی و طرح‌های ملی راهسازی برای اتصال مرکز کشور دانست و گفت: با بهره برداری این جاده به طول ۱۳۷ کیلومتر بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
۳۰۱۶/۶۱۱۰

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.