به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، شهلا عموری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که (۱۰ تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: جلسات کارگروه، محلی برای بحث در خصوص مسائل کلان اقتصادی هستند اما تا مسائل ریز حل نشوند، نمیتوان مسائل کلان را مطرح کرد.
وی افزود: بزرگترین معضل ما در بخش خصوصی مربوط به مالیات است. در مقطعی اعلام کردند که صادرات از مالیات معاف است. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، اظهارنامه خود را تحویل ندادند. سال ۹۵ اعلام شد که تحویل اظهارنامه اجباری است. اینگونه مشکلات باعث دلسرد شدن از صادرات میشود و باید این مشکلات را حل کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: بین دستگاههای اجرایی هماهنگی وجود ندارد و هر کدام جزیرهای عمل میکنند. این عدم هماهنگی موجب میشود مشکلات لاینحل باقی بمانند.
وی در ادامه به مشکلات مرز چذابه اشاره و خاطرنشان کرد: عدم نظارت سالانه بر تخلیه و بارگیری، بروکراسی زیاد تردد از جمله مشکلات هستند. همچنین شاهد هستیم که خدمات رفاهی و استراحتگاه یا پارکینگ مناسب در مرز وجود ندارد. بارها این مشکلات را مطرح کردهایم. اما همچنان حل نشدهاند. یک شعبه بانک ملی نیز در این مرز وجود داشت، که دیگر فعالیتی ندارد. درخواست میکنیم که این شعبه فعال شود.
عموری گفت: همچنین بخشی در مرز چذابه وجود دارد که درب ورود و خروج مشترک دارد و این امر موجب ایجاد ترافیک زیادی میشود. حدود دو کیلومتر از جاده مرز نیز آسفالت نشده است که مشکلاتی را ایجاد میکند.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: تجار ما در شرایط بد آب و هوایی در مرز فعالیت میکنند و هر کدام باعث ایجاد اشتغال برای افراد زیادی بودهاند. باید به آنها توجه ویژهای شود.
عموری افزود: به پایانههای مرزی از دیدگاه مسافری و زیارتی نگاه میشود و کمتر به توسعه اقتصادی آنها توجه میکنیم. همچنین لازم است در مرزها، دستگاه ایکسری در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: گفته میشود تعرفهها در مرزهای مختلف متفاوت هستند. اما در واقع تعرفهها در گمرک برای مرزها یکسان در نظر گرفته میشوند. مرزهای ما ملوکالطوایفی اداره میشوند. عدهای هر طور که میخواهند تعرفهها را تعیین میکنند و دیگران نیز به این شرایط تن میدهند.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت ما درباره گمرک عراق هیچ نمیدانیم. اگر جلسهای در مرزها برگزار میشود، نماینده بخش خصوصی اصلا در جلسه حضور ندارد که از خود دفاع کند و جلسات کاملا یکطرفه هستند. بارها تقاضا کردهایم که نماینده بخش خصوصی نیز در جلسات حضور پیدا کند اما تاکنون چنین جلسهای برگزار نشده است.
عموری افزود: هزینه حمل و نقل و ماشینهایی که ممکن است گاهی برای ارسال محصولات در دسترس نباشند، اختلاف ساعت یک و نیم ساعتی با کشور عراق از دیگر مشکلات ما هستند. همچنین برخی دستگاهها در زمینه ورود بار دخالت میکنند و برخی کالاها را به نام کالاهای قاچاق گاهی تا سه یا چهار ماه نگهداری میکنند، که این مسأله موجب ضرر صاحب کالا شده و اگر بار فاسدشدنی باشد، از بین میرود.
انتهای پیام