صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / برگزاری رویداد”چالش فناوری جاذب مواد نفتی” در دانشگاه هرمزگان
برگزاری رویداد”چالش فناوری جاذب مواد نفتی” در دانشگاه هرمزگان

برگزاری رویداد”چالش فناوری جاذب مواد نفتی” در دانشگاه هرمزگان

رویداد چالش فناوری "ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی" که توسط دانشگاه هرمزگان و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

چالش فناوری جاذب مواد نفتی

‌به گزارش کسب و کار نیوز، دبیر چالش فناوری گفت: این رویداد به دنبال روش‌هایی نوین و علمی برای ساخت ابرجاذب‌ها و مواد جدید جاذب آلودگی نفتی است.

مرتضی یوسف زادی افزود: به طور کلی ۲۰ طرح که ۷ طرح توسط هیئت علمی دانشگاه ها، ۱۲ طرح دانشجویی و یک طرح به صورت شخصی پذیرفته شد.

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: ۴ طرح دارای ثبت اختراع و ۱۰ طرح دارای نمونه اولیه است. شرکت‌کنندگان این چالش فناوری از رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی شیلات، بیوتکنولوژی، فیزیک حالت جامد، زیست شناسی دریا، شیمی تجزیه و آلودگی محیط زیست بوده‌اند.

یوسف‌زادی با اشاره به عناوین طرح‌های برگزیده ابراز کرد: این ۳ طرح شامل توپ های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی توسط علی امیرزاده از دانشگاه تهران، تهیه ابرجاذب نفت بر پایه الیاف پلیمری الکتروریسی شده توسط حمید نجارزادگان از دانشگاه تهران و ساخت دستگاه جاذب مواد نفتی بر پایه فیلترهای فلزی با خاصیت ابرآبگریزی و روغن دوستی توسط مهدی خدایی از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.

ایده پردازی یعنی تمرین و تحریک خلاقیت در انسانها برای حل چالش ها و مشکلات

یکی از برگزیدگان این چالش با اشاره به سوابق تحصیلی و کاری خود به عنوان مشاور فناوری و نواوری دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان، مدیر پروژه چهار طرح تحقیقاتی و کاربردی ملی در حوزه بتن و صنعت تصفیه آب، هشت اختراع در ایران و یک اختراع هم در USPTO اداره ثبت اختراع ایالات متحده آمریکا با حمایت کانون پتنت ایران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد ایده خود گفت: ایده توپ های بتنی جاذب مواد نفتی از محصولات استخراجی اختراع “سنگدانه های سبک مسلح سبز” می باشد که با استفاده از سوپر جاذب های پلیمری که به عنوان پوشش این توپ های بتنی هستند، مواد و آلودگی های نفتی با گرید های مختلف را از روی آب های ساکن و آزاد جذب و تبدیل به یک مواد نفتی جامد(ژلاتینی) می کنند.

علی امیرزاده با بیان این که توپ های بتنی جاذب مواد نفتی (لیکوبویل ) جزو فناوری های نوین حوزه های محیط زیست، نانو مواد و بتن می باشند که از مواد اولیه بازیافتی اسفنج های پلیمری حدود ۸۰ % و الیاف و رشته های بازیافتی حدود۵% و نانو مواد، سیمان، مواد معدنی، سوپر پلیمری جاذب حدود ۱۵% تولید می شوند افزود: این توپ های جاذب با تکنولوژی کاملا خشک، زیست محیطی، بدون انرژی حرارتی و مواد سوختی فسیلی و تنها با انرژی بسیار کم برق و به ۲ صورت متحرک و ثابت طراحی و تولید می گردند. توپ های لیکوبال در ابعاد، اندازه و رنگ های متنوع قابل تولید هستند.

وی تصریح کرد: این ایده در حال حاضر در مرحله‌ی به روز رسانی و افزایش راندمان جذب و مستند سازی برای ثبت اختراع ملی و بین المللی است.   

برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص چگونگی رفع چالش مورد نظر و فناوری مورد استفاده آن عنوان کرد توپ های بتنی جاذب مواد نفتی از آب ها با چگالی حجمی حدود۸۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب و بدون جذب آب می تواند سال ها روی آب ها شناور باشد. جاذب پلیمری استفاده شده  به صورت پوشش در این توپ ها از خانواده سوپر جاذب های پلیمری  SAP(Super Absorbent Polymer) و از نوع XSOA هستند که کاملا زیست محیطی، بهداشتی با قدرت جذب حدود ۲۰-۴۵ برابر وزن خود براساس تاییدیه ACS هستند.     

وی افزود: این توپ ها به صورت صفحه ای یا مستقل در روی آب پخش می شوند و در اثر تماس با مواد نفتی مواد نفتی روی آب های رو به خود جذب و متورم شده و تبدیل به یک مواد نفتی جامد(ژلاتینی) می شوند. این توپ ها بعد از جذب کامل که به صورت فیزیکی قابل درک است، می توانند به دفعات (حداقل ۵بار) خیلی زیاد مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

این محقق حوزه بتن های نو با کاربرد خاص و جدید با بیان چالش‌ها و مشکلات ایده‌پردازی گفت: ایده پردازی یعنی تمرین و تحریک خلاقیت در انسان ها برای حل چالش ها و مشکلات زندگی در اکوسیستم بشری.

وی با بیان اینکه انسان به صورت ژنتیکی دنبال روش و راهکارهای جدید برای رفع موانع و نیازهای خود و جامعه اطرافش است و مدام دنبال یک نوآوری در زندگی در راستای توسعه و رونق کسب و کار و معیشت خود است افزود اگر در جامعه ای بر روی ایده پردازی سرمایه گذاری و برنامه ریزی شود، به هیچ عنوان آن جامعه با چالش‌های ناممکن مواجه نخواهد بود زیرا  انسان‌ها توانایی رفع تمام چالش‌ها و مشکلات زندگی را دارند.

امیرزاده با بیان اینکه در ایران حدود چهار سالی است که در بعضی ارگان های دولتی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غیر دولتی به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از ایده‌های نواورانه و قابل اجرا می توانند تمامی چالش ها و مشکلات موجود در صنعت، اقتصاد و اجتماع را با هزینه بسیار کم تر حل کنند تصریح کرد این مراسم هایی که در قالب ایده بازار یا ایده شو برگزار می شوند از لحاظ تعداد هنوز خیلی کم و ضعیف است.

برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده‌پردازی در جهت توسعه فناوری گفت حمایت و برگزاری دقیق و کاربردی این چالش ها بسیار مفید و با ارزش برای کشور در تمامی حوزه ها به خصوص حوزه کم تر توسعه یافته دریا خواهد بود.

وی افزود: البته متولیان این مراسم ‌باید منظم، با برنامه و پیگیری‌های جدی و کامل ایده‌هایی که صاحب مقام و رتبه می شوند نیز باشند.

امیرزاده در پایان افزود: با توجه به برنامه‌های ستاد توسعه  فناوری‌های دریایی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آینده ای روشن، راهبردی و پر رونق برای ایده پردازی و نواوری صنایع دریایی پیش بینی می‌کند.

لازم است که با روش‌ها و متدهای روز آشنا باشیم و آن‌ها را ارتقا دهیم

 یکی دیگر از برگزیدگان این چالش با اشاره به سوابق تحصیلی خود به عنوان دانشجوی سال آخری دکتری شیمی دانشگاه تهران در مورد ایده خود با بیان این که یکی از دغدغه‌های حال حاضر در بحث محیط زیست دریایی، نشت نفت به آب های دریایی است که سالانه دو میلیون بشکه نفت به آب های خلیج فارس نشت پیدا می کند و عدم توجه به این اتفاق، آسیب هایی را برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه خواهد داشت افزود با توجه به این دغدغه سعی کردیم راهکارهای عملی در جهان را بررسی کنیم و به یک روش با عملکرد بالا و هزینه پایین دست پیدا کنیم. بهترین روشی که در دنیا استفاده می شود، استفاده از جاذب ها هستند. این جاذب ها در دو دسته طبیعی و سنتزی تقسیم می‌شوند.

‌حمید نجارزادگان ادامه داد: ما در مرحله آزمایشگاهی محصولات مختلف را ساخته و آزمایش‌های مربوطه را انجام داده‌ایم.

برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص چگونگی رفع چالش مورد نظر و فناوری مورد استفاده آن عنوان کرد: ما در طراحی جاذب‌ها از تولید نانوالیاف پلیمری شروع کردیم و به نتایج فوق العاده ای در جذب نفت رسیدیم، به طوری که هر جاذب قابلیت جذب نفت تا ۷۰ برابر وزن خودش را داراست و مثل یک پارچه نفت را جذب میکند و می توان به راحتی آن را از آب جدا کرد و سپس با استفاده از دستگاه های پرس نفت جذب شده را خارج و استفاده کرد. در این روش از دستگاه الکتروریسی بهره بردیم. با توجه به حجم نفت موجود این روش به دلیل محدودیت تولید دچار مسئله می‌شود.

نجارزادگان افزود: ما سعی کردیم از روشهای تجاری که در دنیا استفاده می شود کمک بگیریم و بر اساس مکانیسمهای عملکردی نانوالیاف به ساخت ذرات میکرونیزه روی آوردیم. برای صرفه اقتصادی از ضایعات و مواد غیرقابل استفاده بهره بردیم و روی  نفتهای سبک، نیمه سنگین و سنگین که از سکوهای مختلف نفتی داشتیم، آزمایش انجام دادیم و به بازدهی جذب نفت بین ۱۰ تا ۲۰ برابر برای نفتهای مختلف دست پیدا کردیم. در این روش از فناوری های غربالی و میکرونایزه کردن بهره بردیم.

وی با بیان چالش‌ها و مشکلات ایده‌پردازی گفت: در دنیا روش ایده پردازی یا به عبارتی مطرح کردن مسئله و گرفتن ایده ها روش مرسومی است و در چند سال اخیر این ادبیات در کشور راه افتاده است.

نجارزادگان با بیان این که در مورد مسائل محیط زیستی در مرحله اول باید دنبال دغدغه مندی ها و تامین بودجه بود چرا که در مرحله اول بحث سلامت عمومی و منافع ملی مطرح است افزود در مرحله بعدی ارزیابی ایده ها و امکان سنجی آن‌ها است. در مجموعه دانشگاه شریف، مسابقات ماشین و موتورسیکلتهای الکتریکی از ۱۲ سال پیش آغاز شده است و امسال شاهد این هستیم که از دل تیمها و افرادی که در این مسابقات و چالشها شرکت میکردند، شرکتهایی تاسیس شده اند که آینده حمل و نقل را میسازند. باید بتوان این چالشها و مشکلات را در یک بازه چندین ساله در نظر گرفت و سعی کرد در طی سالهای مختلف به حل مسئله پرداخت و از آن بعنوان فرصت مناسبی استفاده کرد.

برگزیده‌ی چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده‌پردازی در جهت توسعه فناوری گفت این مسابقات و چالش ها راهگشای حل مسائل کشور و منافع ملی است. باید از دست اندرکاران این پروژه تشکر، تقدیر و حمایت کرد تا بتوان شاهد باروری و رسیدن به نتیجه مطلوب در مورد چالش ها باشیم. در برخی موارد از شرکتهای بزرگتر یاری گرفت. اسپانسر جذب کرد و به طور کلی مسئله را به نوعی در نظر گرفت تا به سرانجام مطلوب رسید.

نجارزادگان عنوان کرد دنیا در حال پیشرفت و گذر است. هرچه که بیشتر می گذرد نیازها و مسائلی که پیش روی جامعه قرار می گیرد، خاص تر و پیچیده تر می شود. بنابراین لازم است که با روشها و متدهای روز آشنا باشیم و آن ها را ارتقا دهیم. اگر مسئله آب داریم، باید به استفاده های به روز از آب و جلوگیری از هدر رفت آن روی بیاوریم و یا در مورد نفت و فراورده های آن باید به سمت تکنولوژی هایی برویم که از خام فروشی جلوگیری شود. در مورد این چالشها و مشکلات در مرحله اول باید نیازسنجی مناسب انجام شود. متولی کار مشخص شود و سپس فراخوان های لازم تبلیغ شود.

 وی در پایان با بیان این که تحصیلات آکادمیک به فرد برای رسیدن به ایده ها و روشهای نوین کمک میکند. اما باید به پژوهشگران و ایده پردازان روشهای صنعتی کار کردن را در کنار بحثهای علمی نیز آموخت یا بتوان آنها را با افراد خبره در بحث صنعت همراه کرد خاطر نشان کرد یکی از مشکلاتی که در مقطع دکتری با آن مواجهیم، مقاله محور بودن و عدم توجه به نیازهای داخلی است که برگزاری مسابقات و چالش‌ها می‌توانند کمی این فضا را تغییر دهند.

نداشتن امکانات آزمایشگاهی و تجربی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایده پردازان است

یکی دیگر از برگزیدگان این چالش با اشاره به سوابق تحصیلی و شغلی خود به عنوان دکتری نانوفناوری از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در مورد ایده خود گفت : در این ایده روشی نسبتا ارزان و ساده برای جداسازی فیزیکی آب و روغن (نفت و مشتقات نفتی و محلول های آلی) ارائه شده است که بر مبنای پدیده ابرآبگریزی استوار است.

مهدی خدایی تصریح کرد: در این روش بدون استفاده از جریان برق (مانند روش های جداسازی بر اساس انعقاد) و یا بدون استفاده از غشاهای نیمه تراوا که از جمله روش های جداسازی گران قیمت به شمار می‌آیند، امکان جداسازی فیزیکی و جذب نفت از آب حتی در حجم وسیع مانند سطح دریا را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این ایده از مش های فلزی متداول به عنوان بستر فیلتر استفاده می شود و با اعمال نانوپوشش های عملگرا با خاصیت ابرآبگریزی بر سطح آنها از مش های فلزی ساده به مش های عملگرا با قابلیت جداسازی و جذب نفت از آب تبدیل خواهند شد و برای ساخت دستگاههای جداکننده با طراحی های گوناگون بر حسب حجم جدایش مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خدایی در ادامه عنوان کرد: چالش اصلی در این ایده ایجاد نانوپوشش های عملگرا با پایداری مناسب، قابلیت تولید انبوه و مقیاس بزرگ و همچنین مقرون به صرفه است. تاکنون دانش فنی ساخت نانوپوشش های ابرآبگریز با روش های مختلف بدست آمده است و در ادامه با اعمال یکی از روش ها بر روی مش های فلزی، فیلترهای عملگرای ساخته می‌شود.

 وی در خصوص چگونگی رفع چالش مورد نظر توسط این محصول اظهار کرد: این محصول با پدیده جدایش فیزیکی آب و نفت بر مبنای پدیده ابرآبگریزی و روغن دوستی عمل کرده و قادر است با دفع آب و جذب نفت عمل جدایش را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: فناوری به کار رفته در این محصول استفاده از نانوپوشش های عملگرای ابرآبگریز بوده که دارای ساختار نانومقیاس است.

خدایی در مورد مشکلات و چالش‌های ایده‌پردازی گفت: نداشتن امکانات آزمایشگاهی و تجربی جهت آزمودن ایده‌های اولیه به منظور تکمیل ایده‌ها، از مهمترین چالش‌های پیش روی ایده پردازان در ایران است.

وی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده‌پردازی در جهت توسعه فناوری مذکور عنوان کرد: با برگزاری چالش های فناوری از دو جنبه می توان به گسترش فناوری کمک نمود؛ بدین ترتیب که از یکسو متقاضیان فناوری با راهکارهای و دیدگاههای مختلفی آشنا می شوند و قابلیت انتخاب حتی چند روش حل مساله وجود خواهد داشت. و از طرف دیگر صاحب ایده با شرکت در این چالش علاوه بر آشنایی با ایده های گوناگون برای حل یک مساله، راهکارهای و ایده های بیشتری جهت تکمیل ایده محوری خود خواهد یافت.

خدایی اظهار کرد: تغییر ملاک های ارزشیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه و یا حداقل افزودن ملاک های جدید ارزشیابی بر مبنای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی می تواند نقش موثری در ترغیب اساتید دانشگاه در رویکرد کارآفرینی و تحقیقات جهت دار  ایفا کند.

وی در پایان اضافه کرد: همچنین حمایت‌های تشویقی و نیز تامین امکانات مورد نیاز،برای ترغیب اساتید به هدایت تیم های کارآفرینی نیز پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.