صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سازمان ملل میزبان کنفرانسی جهانی در زمینه مبارزه با تروریسم
سازمان ملل میزبان کنفرانسی جهانی در زمینه مبارزه با تروریسم

دبیرکل سازمان ملل متحد:

سازمان ملل میزبان کنفرانسی جهانی در زمینه مبارزه با تروریسم

آنتونیو گوترش اعلام کرد: تروریسم تهدید جهانی مداوم و در حال تکامل است. هیچ کشوری از آن در امان نیست.

گوترش

 به گزارش کسب و کار نیوز،  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در یادداشتی درباره مبارزه با تروریسم در افتتاحیه کنفرانسی با حضور ۳۶ نهاد و آژانس فعال در عرصه مبارزه با ترویسم اظهار داشت: “از رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات رمزگذاری شده و “وب سیاه” (به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد) برای تبلیغات استفاده می‌شود تا افراد تازه وارد (به گروه‌های تروریستی) را تندروتر و جنایات را برنامه‌ریزی کنند. تهدیدها شامل شیوه‌های خشن افراد، حملات هماهنگ شده و پیچیده و امکان انجام حملات وحشتناک با سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و رادیو اکتیو است.

پاسخ ما باید به همان اندازه سریع و چند وجهی باشد. اینجانب به همین دلیل نخستین کنفرانس عالیرتبه سازمان ملل متحد در زمینه مبارزه با تروریسم را در نیویورک برگزار کردم. سران سازمان‌های مقابله با تروریسم ملی و نمایندگان نهادهای بین‌المللی و جامعه مدنی در مورد چگونگی بهبود همکاری‌های بین‌المللی و ایجاد مشارکت‌های جدید، بحث کردند.

کنفرانس بر چهار حوزه کلیدی تمرکز داشت. نخست بررسی کرد که چگونه دولت‌ها، سازمان‌های امنیتی و سازمان‌های مجری قانون می‌توانند تبادل اطلاعات مهم و راهبردهای تشخیص، اختلال و پیگرد قانونی شبکه‌های تروریستی را بهبود بخشند. دوم، این کنفرانس چگونگی کمک بیشتر سازمان ملل متحد به کشورهای تحت تاثیر تروریسم در جهان را مورد بحث قرار خواهد داد.

سوم، تهدید ناشی از جنگجویان تروریستی خارجی را مورد توجه قرار داد. با شکست نظامی داعش در سوریه و عراق تعداد زیادی از این مزدوران هدایت شده به وسیله ایدئولوژی، به دیگر مکان‌های مناقه‌برانگیز می‌روند یا به خانه باز می‌گردند و تخصص خود در میدان جنگ را منتقل، طرفداران جدیدی جلب و حملات بیشتری در آینده برنامه ریزی می‌کنند.

چهارم، هدفم از برگزاری این کنفرانس این است که بر چگونگی جلوگیری از تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز تمرکز کنیم. بهبود امنیت هرگز کافی نخواهد بود. باید شرایط ریشه‌ای را اصلاح کنیم که افراد را مستعد پذیرش طرز تفکرهای مسموم می‌کند.

تروریسم تهدیدی فراملی است که هیچ دولت یا سازمانی نمی‌تواند آن را به تنهایی شکست دهد. برای شکست آن به پاسخی چند جانبه و هماهنگ در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی نیاز داریم. تقویت ساختارها و نهادهای مقابله با تروریسم ضروری است. اما  باید برای ریشه کن کردن آن آموزش و پرورش را توسعه دهیم، با بیکاری جوانان مبارزه کنیم و برای حل مشکل انزوا راهی پیدا کنیم. این بدین معنی است که باید با جوامع محلی، نهادهای مذهبی و رسانه‌ها ارتباط برقرار کنیم. جامعه مدنی از مهمترین ارکان کنفرانس و راهبردهای ما در مبارزه با تروریسم گسترده‌تراست.

واضح است که پاسخ به تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز باید به حقوق بشر احترام گذارد و با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته باشد. این مساله تنها مربوط به زیر سوال بردن عدالت نیست بلکه در مورد میزان کارایی آن است. هنگامی سیاست‌های ضد تروریسم برای سرکوب اعتراضات صلح آمیز و جنبش‌های قانونی مخالفین، پایان دادن به مباحثه‌ها، هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر، محکوم کردن اقلیت‌ها به کار برده می‌شوند، همه آنها شکست می‌خورند و ما بازنده محسوب می‌شویم. در واقع، چنین پاسخ‌هایی ممکن است باعث خشم و بی‌ثباتی بیشتر شود و به افراط گرایی کمک کند.

هیچ دلیل و مدرکی تروریسم را توجیه نمی‌کند. اما تنها با پایان دادن به مناقشات و سوء استفاده از حقوق بشر همچنین نابودی فقر و محرومیت که بسیاری را به افراط گرایی خشونت آمیز سوق می‌دهد، می‌توانیم تهدید را کاهش دهیم. اکثر ترویست‌های تازه کار بین ۱۷ تا ۲۷ سال سن دارند. باید به آنان چشم اندازی بهتر در زمینه اقتصاد و اجتماع ارائه دهیم و باید روند قطب بندی، بیگانه ستیزی و خشونت کلامی در حال گسترش در سراسر جهان را معکوس کنیم.

بیایید ده ها هزار نفری را که بر اثر تروریسم کشته، مجروح و زخمی شده‌اند را به خاطر بسپاریم. نجات یافتگان به حمایت ما در جستجوی عدالت و بازسازی زندگی اقتصادی و روانی خود نیاز دارند. ما باید به آنان گوش فرا دهیم و از تجربیاتشان بیاموزیم.

در نهایت، تروریسم و خشونت افراطی ابعاد عمیق جنسیتی پیدا کرده است. تروریست‌ها به نقض حقوق زنان و دختران از راه خشونت جنسی، ربودن آنان، ازدواج‌های اجباری و جلوگیری از جنبش‌های آزادانه و دسترسی به تحصیلات ادامه می‌دهند. دخیل بودن در سوء استفاده خانگی موضوعی رایج بین مجرمان است. به همین دلیل لازم است هر چه سریعتر به حقوق، مشارکت و رهبری زنان اولویت دهیم.

جوامع بین‌المللی با تلاش‌های خود در راستای از بین بردن تروریسم پیشرفت زیادی کرده‌اند. چارچوب بین‌المللی واضحی وجود دارد که کمک می‌کند تروریست‌ها مجازات شوند، شبکه‌های اقتصادی آنان نابود شده و از افراطی‌گری‌های بر خط (آنلاین) آنان جلوگیری شود. اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

گروه‌های تروریستی، استبداد، تنفر از زن و عدم تحمل را در دستورکار خود دارند. آنان نسبت به ارزش‌های مشترک منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر بی‌حرمتی می‌کنند. وظیفه ما این است که متحد شویم و جهانی سرشار از صلح، امنیت، عزت و فرصت برای همه مردم در همه جا ایجاد کنیم تا بتوانیم افراط گرایان خشونت آمیز را از قدرت مورد نیازشان برای گسترش طرز فکرهایشان محروم کنیم.”

در این راستا آنتونیو گوترش کنفرانسی بین‌المللی را در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن با حضور ۳۶ آژانس بین‌المللی متخصص در زمینه مبارزه با تروریسم برگزار کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.