صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / مرزهای قصرشیرین ظرفیت بسیار بالایی در منافع ملی کشور دارند
مرزهای قصرشیرین ظرفیت بسیار بالایی در منافع ملی کشور دارند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

مرزهای قصرشیرین ظرفیت بسیار بالایی در منافع ملی کشور دارند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مرزهای پرویزخان و خسروی در شهرستان قصرشیرین، ظرفیت بسیار بالایی در منافع ملی کشور دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، حشمت الله فلاحت پیشه روز جمعه در بازدید از مرزهای خسروی و پرویزخان در قصرشیرین افزود: برنامه امسال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداختن به امور مرزهاست و با توجه به تحریم هایی که ناجوانمردانه علیه کشور شکل گرفته ، تقویت مرزها با هدف دستیابی به بخش عمده ای از سیاست های اقتصادی کشور در دستور کار است.
وی اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ شکل گیری کمیسیون امنیت ملی ، هر هفته جلسات مربوط به امور مرزی را پیگیری می کنیم تا با حل مشکلات فراروی ، شاهد توسعه مراودات در مناطق مرزی کشور باشیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، یکی از مشکلات مرز رسمی پرویزخان را زیرساخت های نامناسب آن عنوان کرد و گفت: باید روند کار در این مرز به گونه ای باشد که تخلیه و بارگیری کالا با روند مناسبتری انجام شود و برای تحقق این مهم اعتباراتی هم به این امر تخصیص یافته است.
فلاحت پیشه ، وجود اختلاف بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را باعث کاهش روند صادرات از مرز پرویزخان ذکر کرد و افزود: با مذاکراتی که با مقامات کشور خواهیم داشت ، تلاش می کنیم این مشکل برطرف شود.
وی با بیان اینکه کسانی که مرزهای غربی کشور را بر روی عراق بستند ، به منافع ملی و امنیت ملی ظلم کردند، بیان کرد: باید تلاش کنیم فرصت های اقتصادی کشور را احیا کنیم و در این خصوص با مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ، رایزنی ها را ادامه می دهیم.
وی با اشاره به اینکه امکانات و زیرساخت های بی نظیری در مرز خسروی قصرشیرین در مقایسه با دیگر مرزهای کشورمان برای تردد زوار عتبات عالیات وجود دارد، اضافه کرد که با وجود آمادگی مردم ، ایجاد زیرساخت های لازم و اختصاص سهمی برای تردد زوار، این مرز بر روز زائران اربعین حسینی بازگشایی نشد و امیدواریم این مهم امسال محقق شود.
نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت که مصوباتی هم در خصوص توریستی شدن مرز خسروی انجام شده بود که این سیاست اشتباه، مطلوب این مرز نیست و از این رو ما در جلسات هفتگی در کمیسیون امنیت ملی ، مسئولان مربوطه را دعوت می کنیم تا مشکلات این مرز هم برای تردد زوار برطرف شود.
وی با بیان اینکه امتیازی که به مناطق مختلف مرزی کشور داده شده تلاش می کنیم برای قصرشیرین هم اختصاص یابد ، گفت: مرزهای قصرشیرین ظرفیت بزرگی برای توسعه مراودات اقتصادی کشور هستند و در این شهرستان به میزان ۲ برابر مجموع مبادلات با کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانیم واردات داشته باشیم و از این رو تقویت آن مدنظر است.
فرماندار قصرشیرین نیز در بازدید از مرزها گفت: این شهرستان مرزی ، ظرفیت بزرگ اقتصادی برای کشور است که علاوه بر تقویت زیرساخت های موجود باید به شکل مطلوب از آن استفاده کرد.
مرادعلی تاتار افزود: مشکلات مرزهای قصرشیرین به اطلاع رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رسید و امید است با رفع آن ، این شهرستان مرزی دوباره در مسیر رونق و توسعه قرار گیرد.
وی ، بازگشایی مرز خسروی بر روی زوار عتبات عالیات را مهمترین مطالبه مردم قصرشیرین بیان کرد و اضافه کرد که با بهره مندی از مزایای مرز خسروی ، تمام استان کرمانشاه از این ظرفیت مهم بهره مند خواهد شد.
مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از ترانزیت کالاهای صادراتی ، تانکرهای سوختی ، تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار در حال احداث است که پایانه مسافری آن با زیربنای سه هزار و ۷۰۰ متر مربع به بهره برداری رسیده است.
روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون از مرز بین المللی پرویزخان و ۵۰۰ دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی کالاهای صادراتی به عراق را حمل می کنند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و مسافری است.
۷۰۷۹/۳۰۱۲/۸۰۶۶

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.