صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / پیام حضور ۱۴ کشور در نمایشگاه ماشین و ابزار تهران
پیام حضور ۱۴ کشور در نمایشگاه ماشین و ابزار تهران

در گفت و گو با ایرنا تشریح شد

پیام حضور ۱۴ کشور در نمایشگاه ماشین و ابزار تهران

مدیرکل دفتر صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور 14 کشور در نمایشگاه امسال ماشین و ابزار تهران را «دلگرم کننده» توصیف و پیش بینی کرد شرکت های کوچک و متوسط خارجی که از تحریم های احتمالی آمریکا آسیب کمتری می بینند، به تعامل با ایران ادامه دهند.

سومین نمایشگاه بین المللی ماشین، ابزار و صنایع فلزکاری (AMB Iran 2018) از دیروز(سه شنبه)با مشارکت ۱۴ کشور و با حضور سفیر بلغارستان در ایران آغاز به کار کرد و تا جمعه (هشتم تیرماه) به میزبانی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در تهران برپاست.
«امیرحسین شیروی» در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به ایرنا افزود: این نمایشگاه با وجود مشکلات به وجود آمده در موضوع برجام و خروج یکجانبه آمریکا از آن در حال برگزاری است؛ به گونه ای که تا یک ماه پیش طرف های خارجی برای حضور در آن ابراز تردید می کردند.
به گفته وی، امسال شرکت های خارجی بویژه از آلمان حضور پر رنگی در این نمایشگاه دارند.
شیروی حضور فعالانه اروپایی ها در این دوره از نمایشگاه را امیدوارکننده و دلگرم کننده توصیف کرد و گفت: باید کمی صبر کنیم و ببینیم نتیجه رایزنی سیاسیون ایرانی و اروپایی چه دستاوردی برای این نمایشگاه خواهد داشت.
وی بیان داشت: شرکت آلمانی «مسه اشتوتگارت»* برگزارکننده این نمایشگاه است و در زمینه ادامه همکاری با ایران در سال های آینده نگرانی هایی وجود دارد اما با توجه به اینکه یکی از سیاست های ایران در قبال اتحادیه اروپا بها دادن هرچه بیشتر به شرکت های کوچک و متوسط است، انتظار داریم شرکت های ایرانی صدمه و آسیب چندانی از تحریم های جدید آمریکا نبینند.
به گزارش کسب و کار نیوز، رییس جمهوری آمریکا که از بهمن سال ۱۳۹۵ سکاندار ریاست جمهوری آمریکا شده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام و ۲ بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه را برای بازگشت تحریم ها تعیین کرد.
توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۹۴ (چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شده بود.
در پی این تصمیم، برخی شرکت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.

** فرسودگی ماشین افزار، پاشنه آشیل صنعت
شیروی به مقوله ماشین افزار به عنوان یکی از مهمترین ضعف های صنعت کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در ارتقای سطح کیفی و فناوری صنعت کشور که دارای ماشین آلات و تجهیزات فرسوده است تاثیرگذار بوده و به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن استقبال می کند.
وی تاکید کرد: صنعتگران باید با حضور در نمایشگاه هایی از این دست با آخرین دستاوردهای روز جهان آشنا شده، همکاری مشترک با خارجی ها را کلید بزنند و به فکر تامین ماشین آلات به روز برای تولیدشان باشند.
این مسوول به عنوان نمونه به تولید ماشین ابزارهایی اشاره کرد که سرعت کارشان ۱۰ برابر نسخه پنج سال پیش همین ماشین ابزار است و می تواند در کاهش هزینه ها و زمان تولید، همچنین افزایش رقابت پذیری تولیدات ایرانی موثر باشد.

** جذب سرمایه های سرگردان
شیروی یادآوری کرد: در سه دوره برگزاری این نمایشگاه، هرچند در جذب سرمایه گذاری خارجی توفیق چندانی حاصل نشد اما توانستیم بخش قابل توجهی از نقدینگی های سرگردان داخلی را به این سمت جلب کنیم و همچنین شرکت های داخلی را به همکاری مشترک با شرکت های بزرگ تولیدکننده خارجی برای ورود فناوری های جدید ترغیب کردیم.
وی ادامه داد: برخی شرکت های توانمند داخلی مانند ماشین سازی تبریز، با حضور در این نمایشگاه به ارتقای ساخت و طراحی در مجموعه خود پرداختند. همچنین با تشکیل چند شرکت مونتاژکار جدید در سال های گذشته هزینه های تولید در برخی موارد تا ۴۰ درصد کاهش یافت که از دستاوردهای این نمایشگاه است.

** واردات ماشین آلات قطعه سازی، در اولویت
مدیرکل دفتر صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره تامین ماشین آلات مورد نیاز صنعت قطعه سازی کشور، گفت: برخی ماشین آلات که دراین دوره از نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته، تامین کننده نیاز قطعه سازان است.
وی اضافه کرد: واردات این دسته از ماشین آلات و تجهیزات جزو اولویت های دولت است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
به گفته وی، تنها مشکل موجود قیمت بالای این ماشین آلات است که با برنامه ریزی برای تامین تسهیلات به دنبال حمایت بیشتر از صنعتگران این حوزه هستیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، در این نمایشگاه بیش از ۱۴۴ غرفه دار از کشورهای مختلف مانند ایران، آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، اتریش، سوئیس، چین، تایوان، ژاپن، جمهوری چک و روسیه حضور دارند.
این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.
…………
* Messe Stuttgart

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.