صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / افزایش آمار مخاطبان از مزیت‌های سینمای کودک و نوجوان است
افزایش آمار مخاطبان از مزیت‌های سینمای کودک و نوجوان است

افزایش آمار مخاطبان از مزیت‌های سینمای کودک و نوجوان است

نویسنده و کارگردان سینما گفت: یکی از مزیت های سینمای کودک، تعداد مخاطبان آن است زیرا کودکان همواره با والدین خود به سینما می روند و افزایش آمار مخاطبان به نفع سینماست.

خسرو معصومی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به تفاوت وضعیت سینمای کودک امروز و دهه ۶۰ اظهار داشت: کارم را با سینمای کودک شروع کردم و حتی شخصیت اصلی فیلم های «رسم عاشق کشی» و «دوران سربی» یک کودک است اما زمانی که از این سینما حمایت نشود، انگیزه ای برای ادامه کار نمی ماند.
وی به اهمیت سینمای کودک در گذشته اشاره کرد و افزود: در آن زمان، اکثر بزرگان سینمای ایران نظیر ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، امیر نادری و عباس کیارستمی کارهای موفقی در زمینه کودک تولید کردند.
کارگردان فیلم «کار کثیف» ادامه داد: فیلم های عباس کیارستمی به سینمای کودک رونق می داد و حتی زمانی که جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شد بسیاری از کشورهای مطرح در زمینه تولید فیلم کودک مثل جمهوری چک در این رویداد شرکت می کردند.
وی با بیان اینکه در بخش خصوصی نیز کسی راغب نیست برای بچه ها فیلم بسازد، گفت: بازگشت سرمایه در سینمای کودک و نوجوان، بی معنا شده است و فرصتی برای اکران پیش نمی آید.
معصومی با انتقاد از فراموش شدن سینمای کودک بعد از هر دوره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: معمولا حمایت از فیلم کودک و صحبت از سینمای کودک، محدود به زمان برگزاری جشنواره و بعد از آن حمایت فراموش می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که کودکان امروز چه نیازی دارند و با چه سبک و سیاقی باید برای آنها فیلم ساخت، توضیح داد: بچه ها سینمای فانتزی را بیشتر دوست دارند، زمانی که کامبوزیا پرتوی فیلم «گلنار» را ساخت، رونقی در سینمای کودک به وجود آمد و به نظرم این شیوه به سلیقه امروز کودکان نیز نزدیک است.
معصومی افزود: اینکه کودکان همواره با والدین خود به سینما می روند، به نفع سینمای کودک و اساسا به نفع سینماست اما متأسفانه مسئولان به طور جدی به سینمای کودک نپرداخته اند.
کارگردان فیلم «باد در علفزار می پیچد» با اشاره به راهکارهایی برای تقویت سینمای کودک و نوجوان گفت: ما ۶ گروه در سینما داریم که می توان یک گروه سینمایی ویژه به کودکان و نوجوانان اختصاص داد و این حمایت باعث رونق سینمای کودک می شود زیرا فیلمسازی در این گونه (ژانر) هزینه زیادی می طلبد و اگر بازگشت سرمایه نباشد، انگیزه تولید فیلم از بین می رود.
وی پیشنهاد کرد کارگروهی در حوزه سینمای کودک تشکیل شود تا راهبرد مناسبی در این زمینه به دست آید.
کارگردان فیلم «دلباخته» یادآور شد: زمانی که گروه هنر و تجربه شکل گرفت و با جدیدت علم الهدی مدیر آن دنبال شد، کسانی که احتمال می دادند فیلمشان به سختی اکران می شود، به این گروه سینمایی آمدند و حتی از چند فیلم مثل «پرویز» و «ماهی و گربه» از این نوع اکران استقبال زیادی شد و میان سینمادوستان جا افتاد.
این نویسنده و کارگردان سینما گفت: فیلمنامه ای در زمینه کودک دارم که اگر ساخته شود، چیزی کم از «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی نخواهد داشت اما متاسفانه حمایتی وجود ندارد.
معصومی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در گذشته، مسئولان نسبت به سینمای کودک و نوجوان دلسوزتر بودند، خاطرنشان کرد: زمانی که فیلم های کودک و نوجوان با بودجه های دولتی ساخته می شدند و کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت داشت، این سینما تا حدودی رونق داشت اما زمانی که کانون به دلیل مسائل مالی عقب نشینی کرد، سینمای کودک و نوجوان از رونق آن دهه فاصله گرفت.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از ۸ تا ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می شود.
فراهنگ**۹۲۴۶**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/ «مجنون» بهترین فیلم جشنواره

به گزارش کسب و کار نیوز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.