صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ۵۶ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی هدر می رود
۵۶ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی هدر می رود

۵۶ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی هدر می رود

رئیس ستاد معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت که هم اکنون 56 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی به دلیل بهره برداری نامناسب هدر می رود.

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پرستار روز چهارشنبه در نخستین همایش مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی در ساری میانگین راندمان آب در بخش کشاورزی کشور را حدود ۴۴ درصد اعلام کرد و توضیح داد : مکانیزه نبودن بهره برداری و سنتی بودن کشاورزی مهم ترین علت پایین بودن راندمان و هدر رفت آب در بخش کشاورزی ایران است.
وی افزود : تا پیش از برنامه چهارم توسعه میزان بهره وری آب در کشور کمتر از ۱۰ درصد بود و پس از آن با برنامه ریزی هم اکنون به حدود ۴۴ درصد رسیده است.
مشاور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت : بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه باید هفت درصد راندمان مصرف آب افزایش یابد و در صورت تحقق این برنامه تا حد زیادی از کم آبی کشور کاهش خواهد یافت.
وی راهکارهای غلبه بر کم آبی در کشور را تغییر الگوی کشت ، اصلاح ساختار مصرف و مکانیزه کردن سیستم آبیاری در بخش کشاورزی دانست و گفت : برای تغییر الگوی کشت در کشور دولت باید علاوه بر پرداخت یارانه و خرید تضمینی محصولات جایگزین ، مشوق هایی را برای کشاورزان پیش بینی کند.
پرستار ، افزایش آب بها کشاورزی را هم راهکار دیگری برای وادار کردن بهره برداران به استفاده از روش های ارتقاء بهره وری آب برشمرد و افزود : هم اکنون تعرفه بر اساس میزان مصرف دریافت می شود و هر کشاورز به میزانی که مصرف می کند تنها آب بهای پایه را پرداخت می کند.
براساس آمارهای رسمی ، میزان آب استحصالی در کشور حدود یکصد میلیارد متر مکعب است که افزون بر ۷۸ درصد آن در بخش کشاورزی به مصرف می رسد .
گزارش رسمی جهاد کشاورزی هم حاکیست از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت اراضی در کشور ۳۵ میلیون هکتار قابل کشت است که هم اکنون ۱۲ میلیون هکتار در چرخه کشت دیم قرار دارد و ۸٫۷ میلیون هکتار هم به روش آبی زیر کشت می رود.
همچنین از مجموع اراضی کشاورزی زیر کشت آبی تنها در ۱٫۸ میلیون هکتار آبیاری به روش های نوین انجام می شود.
نخستین همایش مدیریت مصرف بهینه آب در کشاورزی امروز با حضور معاون سازمان محیط زیست کشور و برخی مسئولان استانی در ساری آغاز به کار کرد.
۶۹۸۲/۱۶۵۴

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.