صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تهدیدها در حوزه آب و محیط زیست به فرصت تبدیل می شوند
تهدیدها در حوزه آب و محیط زیست به فرصت تبدیل می شوند

دبیر ستاد آب و محیط زیست معاونت علمی:

تهدیدها در حوزه آب و محیط زیست به فرصت تبدیل می شوند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی،فرسایش و محیط ‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولویت‌های جدید این ستاد را ایجاد هم‌افزایی میان نخبگان و بخش های فعال در حوزه وظایف این ستاد عنوان و تاکید کرد: می توان تهدیدها در حوزه آب و محیط زیست را به فرصت تبدیل کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی که به‌تازگی به دبیری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط ‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شده است، با تاکید بر این که ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط ‌زیست از جمله ستادهای مهم معاونت علمی محسوب می شود، افزود: چرا که اصلی ترین وظیفه آن حفاظت از مهمترین عناصر حیاتی بشر همچون آب، خاک و هوا است و چالش های موجود دراین بخش ها وظایف این ستاد را سنگین تر کرده است.
ابراهیمی تخریب و آلودگی خاک، آب و هوا را یک تهدید جدی برای حال و آینده بشر در مقیاس های محلی، منطقه ای و جهانی دانست و گفت: پدیده هایی همچون تغییر اقلیم، وقوع سیل و خشکسالی، گردو غبار، تشدید فرسایش، تخریب خاک، گسترش آلاینده ها در چرخه منابع آب که با دخالت بدون برنامه بشر در طبیعت ایجاد شده، از تهدیدات جدی امروز است.
وی افزود: حفاظت از آب، خاک و هوا نیازمند عزم جهانی، منطقه ای و ملی است. لذا در راستای چشم انداز ۱۴۰۴ باید بتوانیم با تولید علم و فناوری در زمینه آب، خشکسالی، حفاظت خاک و محیط زیست و تعامل مناسب و پایدار بین زیست بوم های انسانی و طبیعی کشوری پیشرفته و جایگاه والا برای عرضه این فناوری ها در منطقه داشته باشیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی با اشاره به این که دنیا امروزه با پدیده تغییر اقلیم مواجه است، گفت: همین پدیده تغییر اقلیم موجب شده است تا وظایف این ستاد در چهار حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط ‌زیست نیز از آن متأثر باشد.
ابراهیمی وظیفه در این حوزه را سنگین و در عین حال قابل حل دانست و ادامه داد: باید با کمک همه افرادی که به این آب و خاک تعلق دارند طرح، تدابیر نو و اقدامات جهادی را آغاز کنیم تا گوشه‌ای از مسائل و مشکلات ورود نرم‌افزاری، سخت افزاری و مغزافزاری دانش و فناوری به آب، خاک و محیط ‌زیست حل و فصل شود.
وی با تاکید براینکه باید برنامه‌ای اساسی و هماهنگ در کشور وجود داشته باشد تا فناوری معنا پیدا کند، افزود: استفاده از فناوری های جدید در برنامه‌های توسعه این بخش از جمله استفاده از آب‌های غیرمتعارف، بازچرخانی آب، کاهش تبخیر، افزایش بهره وری آب، مدیریت آب و تعادل بخشی، آب‌ شیرین ‌کن ها، تولید در محیط های بسته، تثبیت خاک، شورورزی، مدلهای برآورد فرسایش، آلودگی هوا، گرد و غبار، کنترل و کاهش پسماندها در تعامل با دانشگاه‌ها، شرکت های دانش بنیان، ایده پردازان، سازمان‌ها به سرانجام می رسد.
ابراهیمی نخستین گام این ستاد را ایجاد هم‌افزایی میان برنامه کلی کشور و سازمان‌های مربوطه دولتی و حوزه دانش بنیان و در حوزه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست عنوان کرد.

**تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کنیم
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط ‌زیست معاونت علمی در توضیح تمرکز مشارکت دستگاه‌های مختلف، بیان کرد: برای مثال در موضوع بازچرخانی آب‌ها، می‌توان با توجه به زه آب‌های کشاورزی، بخشی از مشکل کشور را رفع کرد.
ابراهیمی افزود: می‌توان تهدید این زه آب ها را به فرصت تبدیل کرده و بخشی از نیاز گیاه‌های آبی مقاوم به شوری را رفع کرد و معاونت علمی نیز در بحث فناوری مورد نیاز این بخش با بهره‌گیری از فعالین این عرصه از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی ورود پیدا می‌کند.
به گفته وی، امروز در خوزستان بالغ بر ۳ میلیارد مترمکعب زه آب وجود دارد و این تهدید را می توان در بخش کشاورزی به فرصت تبدیل کرد. ضمن این که می توان از انواع فناوری ها در حوزه کشاورزی و شیلات بهره برد و تولید و اشتغال نیز در عرصه بیابان ها ایجاد کرد.
ابراهیمی ادامه داد: حتی می‌توان کانون های تولید گرد و غبار را تثبیت کرد تا در موضوع گرد و غبار و بیابان‌زدایی دولت نقش راهبری و حمایت داشته باشد و محوریت اقدام با مردم و اهالی منطقه باشد. به‌طوری ‌که این موضوع را به معیشت مردم و اشتغال آنها گره زده و از این طریق بسیاری از مسائل را به ‌طور اتوماتیک رفع کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط ‌زیست معاونت علمی افزود: با ایجاد تقاضای مردمی برای اجرای طرح های فناورانه، ضمن حفظ آب، بازچرخانی آب، بیابان‌زدایی، تلطیف محیط ‌زیست و غیره، برای آنان شغل نیز ایجاد خواهد شد و اگر به صورت زنجیره‌ای به این موضوعات پرداخته شود می‌توان فناوری‌ها را شناسایی کرد و با سایر ستادهای توسعه فناوری نیز همکاری عملیاتی داشت.
وی با اشاره به این موضوع که منابع محدود و تقاضا نامحدود است، گفت: باید برای تراز این دو اولویت‌بندی کنیم و از میان تقاضاها، مسائل و مشکلات موجود، اولویت‌ دارترین آنها را انتخاب کرده و با استفاده از نفوذ فناوری برای آن راهکارهای عملیاتی و پایدار ایجاد کنیم.
ابراهیمی درادامه، تصریح کرد: در همین راستا قصد داریم برای رفع مشکلات این حوزه و همچین ایجاد اشتغال و تولید، شرایط بهره مندی از توان و مشارکت جوانان علاقمند، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت های استارتاپی و کسب و کارهای نوین را هرچه بهتر فراهم کنیم.
علمی ** ۱۸۳۶ **

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.