صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / تصویب بازسازی سردر عالی‌قاپوی اردبیل و محوطه‌سازی گنبدقابوس
تصویب بازسازی سردر عالی‌قاپوی اردبیل و محوطه‌سازی گنبدقابوس

تصویب بازسازی سردر عالی‌قاپوی اردبیل و محوطه‌سازی گنبدقابوس

دو طرح پیشنهادی بازسازی سردر عالی‌قاپو در پایگاه میراث‌جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و محوطه‌سازی پایگاه میراث‌جهانی گنبد قابوس در کمیته تخصصی پایگاه‌های میراث‌جهانی به تصویب رسید.

به‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه‌ها امروز (چهارشنبه) گفت: در جلسه کمیته تخصصی امور پایگاه‌های میراث‌جهانی، با در نظر گرفتن مطالعات تاریخی، شهرسازی و معماری مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و ضرورت و اهمیت تاریخی شهری این اثر جهانی و احیا و بازآفرینی هویت شهری، کلیات طرح بازسازی سردر عالی‌قاپو در این مجموعه مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
عزیزی گفت: بر این اساس همچنین مقرر شد طراح طرح در مرحله نخست جزئیات این بازسازی با مصالح سنتی و تکنیک اجرایی را در شورای راهبردی به تصویب برساند و سپس با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل و پایگاه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی بازسازی این سردر محقق شود.
او در ادامه با اشاره به بررسی طرح محوطه‌سازی پایگاه میراث‌جهانی گنبدقابوس در کمیته تخصصی امور پایگاه‌ها و هیات راهبردی پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس گفت: مقرر شد اولویت کفسازی محوطه با مصالح سنتی و بومی منطقه و با استفاده از آجر ختایی سنتی مرغوب با زیرسازی مناسب با اجرای مسیرها و ساختار اصلی طرح صورت گیرد.
عزیزی انتخاب نوع پوشش گیاهی و فضای سبز محوطه متناسب با اقلیم منطقه با نظر کارشناسان خبره، و ساماندهی واحدهای تجاری خیابان‌های اطراف محوطه با هماهنگی و همکاری شهرداری و ارگان‌های مرتبط را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.
مدیرکل امور پایگاهها گفت: در این جلسه همچنین ایجاد محل اتاق معرفی و بلیت ‌فروشی با ورودی و خروجی مجزا و با استفاده از مصالح متناسب و بوم آورد به منظور اصلاح و ساماندهی ورودی محوطه گنبد قابوس مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
به گفته او بازنگری و پیش بینی پارکینگ‌های مورد نیاز و ایستگاههای وسایط نقلیه عمومی اعم از سواره و پیاده در محور اصلی خیابان های شهر با هماهنگی شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی در طرح های بالادست و اجرایی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.