صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تشکیلات خودگردان فلسطین: “معامله قرن” به “معامله غزه” تغییر یافته است

تشکیلات خودگردان فلسطین: “معامله قرن” به “معامله غزه” تغییر یافته است

سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن انتقاد از دولت آمریکا گفت، این کشور معتقد است لغو مساله قدس و آوارگان و لغو توافقنامه هسته‌ای با ایران راه را بر اجرای طرح "معامله غزه" طرح غیرقابل قبول از سوی فلسطین و کشورهای عربی و بین‌المللی باز می‌کند که آخرین این مخالفت‌ها اظهارات میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه بود که گفت، واشنگتن به تنهایی از حل درگیری فلسطین و اسرائیل عاجز است.

نبیل ابو ردینه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از پایگاه خبری ارم نیوز، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: این همان چیزی است که از عباس خواسته می‌شود، یعنی به جای تکروی‌های آمریکا برای نهادینه کردن اشغالگری اسرائیل یک مکانیزم بین‌المللی برای حل این درگیری اتخاذ کند.

وی گفت: ایستادگی فلسطین، پایبندی آن به اصول ملی و موضع‌گیری مخالف کشورهای عربی در خصوص تجاوز از مساله قدس و مشروعیت عربی، طرح معامله قرن را باطل کرده است، زیرا این طرح اساسا بر پایه ایدئولوژی “معامله غزه” طراحی شده و هدف از آن تبدیل مساله فلسطین به مساله انسانی است.

ابوردینه پیشرفت روند صلح را در واکنش به اظهارات آمریکا در این باره رد کرد و گفت: هدف از  طرح‌ها، افکار و اوهام چه از طریق طرح معامله قرن یا معامله غزه، لغو هویت ملی فلسطین، نابودی طرح ملی برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی است و هیچ پیشرفتی در روند صلح وجود ندارد.

این مقام مسؤول نسبت به استفاده از حمایت سیاسی و انسانی از غزه و تلاش برخی در همکاری با این طرح‌ها بدون قرار دادن آنها در چارچوب راه‌حل سیاسی جامع براساس قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی هشدار داد و گفت، این اقدامات تلاش برای ایجاد همزیستی با وجود اشغالگران و فرار از واقعیت است.

ابوردینه خواستار مواضع ملی‌گرایانه برای حفاظت از قدس، هویت فلسطین شد و تصریح کرد، این موضع‌گیری‌ها نباید از طریق تماس‌ها یا پیام‌ها موجب تضییع حق فلسطین مبنی بر برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شود.

پیشتر ابوردینه با اشاره به رویکرد حماس برای انعقاد توافقنامه آتش‌بس در غزه که شامل راهکاری طولانی مدت است، گفت، این مساله در تحکیم رویکرد آمریکا در جدایی غزه نقش دارد، اما حماس با بیان اینکه موضعش درباره معامله قرن ثابت است، نسبت به آن واکنش نشان داد.

همچنین سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس گفت: موضع مخالف این جنبش در خصوص این طرح هیچ تغییری نکرده است و تحریم‌های تشکیلات خودگردان فلسطین علیه غزه موجب شده آمریکا از شرایط این منطقه سوء استفاده کند؛ تحریم‌هایی که به اندازه محاصره اسرائیل شنیع و زشت است.

اظهارات مذکور ابوردینه در بحبوحه درگیری لفظی آمریکا و فلسطین پیرامون تلاش برای احیای صلح و به دنبال سفر دوره‌ای جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ در امور صلح خاورمیانه به منطقه و دیدار با با مقامات اسرائیل و کشورهای عربی ایراد شد.

این دو نماینده آمریکا در این سفر دوره‌ای به دنبال پیشرفت روند صلح بودند و با نادیده گرفتن مخالفت‌های فلسطین، درباره ارائه کمک‌های انسانی به نوار غزه بحث و تبادل نظر کردند.

فلسطینیان هم هیئت آمریکایی را به تلاش برای نابودی مساله فلسطین از طریق ایجاد رهبری جایگزین، جدایی غزه از کرانه باختری و باقی نگه داشتن رژیم اشغالگر اسرائیل در مقابل صلح اقتصادی و راه‌حل‌های انسانی متهم کردند.

عباس دیدار با این هیئت آمریکایی را رد و از طریق میانجی‌ها اعلام کرد که از این هیئت استقبال نمی‌کند.

کوشنر هم عباس را به عدم توانایی در برقراری صلح متهم کرد و گفت: فلسطینیان بسیاری از فرصت‌ها را از دست دادند.

در پی این اقدامات، ایالات متحده کمک‌های خود به تشکیلات خودگران فلسطین را به حالت تعلیق درآورد و منابع فلسطین و اسرائیل اعلام کردند، توقف کمک مالی آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان بخشی از قانون “تیلور فورس” است که هدف از آن مجبور کردن تشکیلات خودگردان فلسطین جهت توقف پرداخت حقوق به اسرای فلسطینی‌ یا خانواده آنها و خانواده‌های شهداست که محکوم به قتل اسرائیلی‌ها هستند.

آمریکا: طرح ترامپ موجب ناآرامی‌ها در اردن می‌شود

از سوی دیگر، یک مقام در کاخ سفید گفت، طرح صلحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ارائه می‌کند، برای موفقیت نیازمند ارائه امتیازات از سوی طرف‌های فلسطینی، اسرائیلی و همه طرف‌های منطقه‌ای است.

یک مقام در کاخ سفید اعلام کرد، طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا نیازمند امتیازدهی‌های فلسطین، اسرائیل و همه طرف‌های منطقه‌ای است و این طرح ناآرامی‌هایی در اردن ایجاد خواهد کرد.

وی افزود، این طرح تنها پس از رایزنی با طرف‌ها در منطقه اعلام خواهد شد و آمریکا احتمال می‌دهد بسیاری از طرف‌ها آن را رد یا بررسی کنند، اما ارائه امتیازات ضرورت دارد.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه اردن طرف اصلی در منطقه است، ادامه داد، طرح ترامپ ناآرامی‌هایی در اردن و در میان اکثر شهروندان فلسطینی برخواهد انگیخت.

وی پیرامون اظهارات صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین که گفته بود، واشنگتن به دنبال نابودی تشکیلات خودگردان فلسطین است، گفت، اتهامات عریقات صحت ندارد و این تشکیلات از هیچ یک از طرح‌های آمریکا تاثیر نمی‌پذیرد.  

روزهای اخیر به دنبال تلاش‌های واشنگتن برای ارائه طرح صلح ترامپ در خاورمیانه، پایان دادن درگیری میان فلسطین و اسرائیل و مخالفت فلسطین با هرگونه مداخله آمریکا در مذاکرات آتی در پی اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شاهد اقدامات دیپلماتیک بی‌سابقه است..

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.